Sāls ziemā uz autoceļiem – labums vai ļaunums?

Komentāri

Sāls ziemā uz Latvijas autoceļiem – labums vai ļaunums? Uz slidenajiem ceļiem vienas kaisīšanas reizes laikā tikai galvaspilsētā vien tiek izlietots 200 tonnas sāls maisījuma. Šis pretapledojuma materiāls nodara būtiskus zaudējumus gan autotransportam, gan apkārtējai videi.

Bremzes un izpūtējus uz autoservisiem brauc remontēt bieži. Šo skādi nodara tieši sāls, ar kuru dāsni kaisa mūsu ceļus. Autoservisos automašīnas ar izteiktām rūsas pazīmēm, ko izraisījis šis apledojuma materiāls, ir biežas ”viešņas”.

Ekrānuzņēmumi

Kaspars Bergmanis, autoservisa ”Deglava autocentrs” autoeksperts

Sāls veicina automobiļa ātru nāvi. Mašīnā ir ļoti daudz metālu, materiālu, savienojumu, un tie korodē. Pirmkārt, cieš automobiļa bremžu sistēma, rūsē viss, kas var rūsēt, ieskaitot alumīniju.

Īpaši labi sāls esamību uz ceļiem, ietvēm un automašīnām var pamanīt šādos laikapstākļos, kādi ir aiz loga – sniegs nesnieg, saule spīd un sāls kārta ir redzama vislabāk. Starp citu, trīs pēdējās diennaktis Rīgā maģistrālās ielas ar sāli nekaisa – jo šobrīd neslīd, taču ziemas sezonas laikā galvaspilsētā vien tiek iztērēti vidēji 20 tūkstoši tonnu sāls maisījuma, bet uz Latvijas autoceļiem – aptuveni 80 tūkstoši tonnu. No sāls maisījuma bojājas arī tiltu konstrukcijas.

Māris Zemītis, ceļu būvinženieris, RTU Ceļu un tiltu katedras docents

Kur ir metāla konstrukcijas, kas vēl nav cinkotas, nav aizsargātas. Pa asfalta spraudziņām, plaisām iesūcas, var tad arī bojāt.

Tomēr, pēc ekspertu domām, sāls pretapledojuma iedarbība ir atbilstoša Latvijas klimatiskajiem apstākļiem. Tam ir izteikta ledus kausēšanas spēja, līdz ar to pašreizējais Rīgas ielu ziemas uzturēšanas līmenis ir sabalansēts un adekvāts, savukārt pret jauniem risinājumiem ir vērts izturēties piesardzīgi, konstatējuši Rīgas Tehniskās universitātes eksperti, pēc Rīgas domes pasūtījuma veicot pētījumu par alternatīviem risinājumiem, kā novērst ceļu slīdamību ziemā.

Ojārs Strauts, RD Satiksmes departamenta pārstāvis

Mēs kaisām ar sāli, par to, protams, ir sūdzības, gadā var būt kādas trīs vai četras, bet daudz vairāk sūdzību ir tieši par to, ka ir slidens, ka nav ielas apstrādātas ar sals maisījumu. Cilvēki nejūtas komfortabli, kad brauc ar auto un tas slīd. Tāpēc neesam gatavi atteikties no sāls kaisīšanas.

Turklāt sāls maisījums, ar ko kaisa Latvijas ceļus, šobrīd ir arī lētākais risinājums. Tāpēc, lai pasargātu savus spēkratus no sāls negatīvās ietekmes, autoservisos strādājošie iesaka vadītājiem vienreiz gadā apstrādāt tos pret koroziju, kā arī ziemā regulāri mazgāt savus automobiļus – par ļaunu noteikti nenāks. Arī vizuāli izskatīsies pievilcīgāk.

Itālijas virtuve! Truša gaļas ragū ar pastu un gailenēm

Itālijas virtuve! Truša gaļas ragū ar pastu un gailenēm

Šī būs klasiska ragū recepte, kuras pamatā izmantosim truša gaļa. Jārēķinās, ka ragū pagatavošana prasīs salīdzinoši ilgu laiku, taču nekā sarežģīta šī ēdiena pagatavošanā nav, un zemāk esošajā video Uģis Veits no ”Gatavo 3” to parādīs.

Lasi vēl