Rīgā apskatāms unikāls velosipēds, kas reiz piederējis populārajam triku meistaram Vitollo

0 Komentāru
Rīgā apskatāms unikāls velosipēds, kas reiz piederējis populārajam triku meistaram Vitollo
Ekrānšāviņš no video

Sporta muzejā restaurēts unikāls velosipēds. Tas reiz piederēja Kārlim Vītoliņam, kurš bija pirmais mākslas riteņbraucējs Latvijā.

Kārlis Vītoliņš jeb Vitollo 20., 30. gados bija populārs velo triku meistars gan cirkus arēnā, gan arī dažādos svētkos pilsētas ielās.

Unikālais velosipēds tagad glabājas Latvijas Sporta muzejā. Taču līdz restaurācijai un arī nonākšanai muzejā tas ilgus gadus atradās Kārļa Vītoliņa paziņas privātajā kolekcijā.

Muzeja pārstāve Solvita Lomānova norāda, ka augstais rats bija glabāts dažādos dzīvokļos, šķūnīšos, 70. gados tas pārdzīvoja plūdus, kas arī atstāja pēdas.

“Sēdeklis bija saplēsts, raga kaula rokturi bija cietuši,” stāsta Lomānova.

Tāpat arī gumijas riepa bija zaudējusi formu, kā arī ļoti cieta hromētās detaļas. Arī pēc restaurācijas velosipēds neizskatās kā jauns, tas ir darīts apzināti, jo ir saglabātas visas oriģinālās detaļas.

“Tas bija mūsu uzstādījums restaurācijai, mēs negribējām jaunu, skaistu, spīdīgu, jo tas jau būtu cits ritenis. Gribējām saglabāt riteņa autentiskumu,” skaidro Lomānova.

Video – Sporta muzejā restaurēts unikāls velosipēds

Augstais rats ir ražots vairāk nekā pirms simts gadiem, 1880. gados Amerikas Savienotajās Valstīs. Arī Latvijā tajā laikā Aleksandra Leitnera darbnīcā ražoja šādus augstratus.

Kārlis Vītoliņš ar skatuves vārdu Vitollo bija pirmais mākslas riteņbraucējs Latvijā. Par spīti tam, ka Rīgas ielas tajā laikā bija klātas ar lieliem apaļiem akmeņiem, Vitollo bija laiku pa laikam ārpus cirka, pilsētas ielās.

Iedzīvotājiem tajā laikā šāds augstrats joprojām bija brīnums, kas raisīja lielu interesi.

Vītoliņš ar mākslas velobraukšanu apvienoja ar savu naudas pelnīšanas amatu. Vītoliņš bija juvelieris. Kā jau sportists, viņš nodarbojās ar sacensību apbalvojumu izgatavošanu.

“Kārlim Vītoliņam Berga Bazārā bija darbnīca, un viņš ir ievērojams ar to, ka pirmais uz godalgām sāka likt – Sveiks! Iepriekš bija vāciskais “All Hail!” Viņš to aizstāja ar “Sveiks”,” stāsta Lomānova.

Kārlis Vītoliņš aizrāvās ne tikai ar kājminamiem spēkratiem. Pagājušā gadsimta sākumā viņš bija arī aizrautīgs motobraucējs un dibināja pirmo motobraucēju biedrību Latvijā.

0 Komentāru