Pret Covid-19 nevakcinētie vairs nesaņems braukšanas atlaides sabiedriskajā transportā

1 komentārs

Jau drīzumā liela daļa pret Covid-19 nevakcinēto iedzīvotāju varētu zaudēt braukšanas maksas atvieglojumus sabiedriskajā transportā. Lai gan iepriekš tika plānots, ka nevakcinētajiem biļešu atlaides anulēs visa veida sabiedriskajā transportā, tomēr, saņemot kritiku, tika nolemts, ka tas attieksies tikai uz pilsētu pārvadātājiem, skaidro TV3 Ziņas.

Pagājušajā nedēļā pieņemtais valdības rīkojums par ārkārtējo situāciju paredz, ka braukšanas maksas atvieglojumus anulē iedzīvotājiem bez Covid-19 sertifikāta, kuri pārvietojas ar valsts vai pašvaldību dotētu sabiedrisko transportu. Faktiski tas nozīmē, ka atlaides vairs nepiemērotu nedz vilcienu un starppilsētu autobusu, nedz arī pilsētu sabiedriskā transporta nevakcinētajiem pasažieriem.

Kristiāns Godiņš
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs

”Tas nozīmē, ka tas skartu pirmās un otrās grupas invalīdus, tas skartu personas, kas pavada personu ar invaliditāti, tas skartu personas, kas ir daudzbērnu ģimeņu vecāki un arī tās ģimenes, kurās aug bērns vai vairāki bērni ar invaliditāti. Šajā gadījumā “sist” pa tām kategorijām, kas ir gan ekonomiski, gan sociāli ļoti jutīga, nebūtu pareizi.”

Uzklausot kritiku, šodien, 12. oktobrī, valdība tomēr rīkojumu pārskatīja un lēma, ka no saraksta jāizņem valsts dotētie sabiedriskie transporti, proti, starppilsētu autobusi un vilcieni, tomēr prasība joprojām paliek spēkā pašvaldību pārvadātājiem, kuriem tagad jālemj, vai atsevišķām nevakcinēto iedzīvotāju grupām būtu jāpieņem lēmums par atlaižu turpmāku nepiemērošanu nevakcinētiem iedzīvotājiem.

Tālis Linkaits
Satiksmes ministrs, JKP

“Valstspilsētu vadītājiem bija iespēja pašiem pieņemt lēmumu, kas nosaka regulējumu sabiedriskajā transportā, bet es diemžēl drosmi un vēlmi no pašvaldību vadītājiem nesadzirdēju. Bet acīmredzot šādi lēmumi ir jāpieņem, ņemot vērā epidemioloģisko situāciju.”

Pašvaldības gan joprojām uzsver, ka tās vismaz šobrīd neredz iemeslu, kādēļ kādām iedzīvotāju grupām būtu jāpārskata biļešu atlaides, jo, piemēram, atšķirībā no Rīgas reģionu pilsētu sabiedriskajā transportā burzma neveidojas.

Gunārs Ansiņš
Liepājas mērs, “Liepājas partija”

“Ja mēs paskatāmies šodien Liepājas ielās, tur kursē sabiedriskais transports, kura maksimālā noslodze pīķa stundās, kas ir rīti un plkst. 17.00, ir 50%, savukārt ikdienas režīmā tie ir 30%. Piemēram, es nevarētu pieņemt lēmumu, ka pirmās, otrās grupas invalīdi pēkšņi netiktu pārvadāti sabiedriskajā transportā.”

Turklāt lielajās pašvaldībās neesot arī tehnisko resursu, kā prasību ieviest. Daugavpilī, kur joprojām notiek biļešu manuāla validācija, prasība nozīmētu, ka jāpārbauda katrs pasažieris.

Aleksejs Vasiļjevs
Daugavpils domes priekšsēdētāja 1. vietnieks, LKS

“Mums galvenā problēma ir organizēt procesu. Tāpēc, ka ierīču nav, mums nepieciešams tās iepirkt. Tāpat nepieciešamo zināšanu konduktoriem nav, mums nepieciešams viņus apmācīt. Ar to saistītas visas problēmas.”

Savukārt visām pašvaldībām vienota problēma esot tā, ka neesot arī zināms, kuri iedzīvotāji ir vakcinēti, līdz ar to nemaz neesot iespējams atlaides nepiemērot tikai nevakcinētajiem, ja arī sistēma ir vienota. Un arī, ja tas tiktu darīts, tas prasītu laiku, kas kavētu transporta kustību.

Viktors Valainis
Lielo pilsētu asociācijas izpilddirektors, ZZS

“Informācija par to, kuri ir vakcinēti, kuri nav, šobrīd pilsētu rīcībā nav. Mēs esam ļoti lielā informācijas vakuumā, lai varētu pieņemt faktos balstītus lēmumus.”

Valdība gan šodien lēma, ka Nacionālais veselības dienests drīkstēs pašvaldībām sniegt informāciju par vakcinētajām personām. Un, lai pašvaldības prasībai varētu labāk sagatavoties, noteikumi stāsies spēkā nevis nākamnedēļ, bet gan 25. oktobrī.

1 komentārs