Plāno palielināt maksu par nepamatotu NMPD izsaukumu

Pievienot komentāru

“Ātrās palīdzības” nepamatota izsaukšana varētu kļūt krietni dārgāka, turklāt agresīvākiem pacientiem no rēķinu saņemšanas varētu kļūt grūtāk izvairīties.

No pirmdienas, 14. maija, mediķi vairs neizrakstīs rēķinu pie pacienta mājās par nepamatotu izsaukumu, bet tas tiks darīts centralizēti.

Neatliekamā medicīniskās palīdzības dienests (NMPD) grib palielināt maksu par nepamatotu ātrās palīdzības izsaukumu no pašreizējiem 40,14 eiro līdz 56 eiro. Uz Veselības ministrijas galda šī un vēl vairākas citas ieceres atrodas jau kopš pērnā gada nogales, bet ministrija tās vēl turpina vērtēt un pagaidām nav zināms, kad virzīs apstiprināšanai valdībā. Dienesta vadītāja skaidro, ka maksas palielināšana saistīta ar izmaksu pieaugumu dienestā.

Liene Cipule
NMPD direktore

Palielinājums bija saistīts ar to, ka tika paaugstināts mediķu atalgojums visā veselības aprūpes sistēmā, un arī maksas pakalpojumu nodrošināšanai mediķiem ir jāpalielina šī atalgojuma sadaļa.

Jaunās maksas vienalga būs vienas no zemākajām Eiropā, kur tās mērāmas vairākos simtos. Tomēr dienesta vadītāja uzsver – ceļot maksu dienesta mērķis nav iedzīvoties.

“Mūsu mērķis nav nopelnīt, bet atturēt cilvēkus no rīcības modeļa tikko man ir mazākā veselības problēma, zvanīt 113,” min Cipule.

Rēķinu izrakstīšana mediķiem līdz šim nemaz nav bijis patīkams brīdis un daudzi rēķini, iespējams, briestošu konfliktsituāciju dēļ nemaz nav tikuši izrakstīti.

Lai atslogotu NMPD brigādes mediķus no liekām un bieži vien arī nepatīkamām funkcijām, no 14. maija, tātad pirmdienas mainīsies rēķinu izrakstīšanas kārtība nepamatotu izsaukumu gadījumos.

Līdzīgi kā attīstītās valstīs, turpmāk rēķinus izrakstīts dienests centralizēti un tos pēc tam pacientiem sūtīs pa pastu. Citu izmaiņu šajā ziņā nebūs, apgalvo dienesta vadītāja – rēķins tiks izrakstīts, ja par iespējamu maksas piemērošanu pacients tiks brīdināts vēl izsaukuma brīdī.

Liene Cipule
NMPD direktore

Sarunas laikā ārstniecības persona, dispečers, konstatē, ka tas varētu neatbilst neatliekamai situācijai, un cilvēks šo situāciju var risināt vai primārās aprūpes līmenī, vai vēršoties pats ārstniecības iestādē vai kā citādi, nopērkot medikamentus, lietojot. Dispečers var brīdināt pacientu par to, ka par pakalpojumu, ka mēs dosimies izbraukumā, tomēr būs jāmaksā.

Dienesta vadītāja atzina, ka nepamatotu izsaukumu sērga Latvijā joprojām ir samērā liela, tiesa, maksa par visiem šiem gadījumiem ne tuvu netiek prasīta. Viens no iemesliem izsaukumiem, kuru varēja nebūt – no ģimenes ārstu līgumiem ar valsti izņemts kvalitātes kritērijs par ātrās palīdzības izsaukumiem. Ģimenes ārsts Andris Baumanis uzskata, ka daļu problēmu tiešām var novērst, ģimenes ārstam strādājot ar savu pacientu un to darīt, domājot ilgtermiņā.

Tāpat daudzi kūtri izmanto ģimenes ārstu konsultatīvo telefons gadījumos, kad savs ģimenes ārsts nav sazvanāms un sauc ātros gadījumos, ja ģimenes ārsts izvēlēts pārāk tālu no mājvietas. Kopumā nepamatotus izsaukumus varētu mazināt maksas palielināšana, kā arī veicot uzlabojumus veselības aprūpes sistēmā kopumā, tajā skaitā, piemēram, dežūrārstu dienestā.