Pilsētplānotājs Gēls: Rīgas tuneļi ir padomju laiku paliekas

3 komentāri

Rīgai būtu mērķtiecīgi jākļūst draudzīgākai attiecībā pret gājējiem un velosipēdistiem. Tas pilsētu gan atdzīvinātu, gan dotu papildus enerģiju ekonomiskajai attīstībai – šādu padomu galvaspilsētai dod slavens dāņu pilsētplānotājs Jans Gēls.

Viņš gan savus padomus Rīgai jau sniedzis arī iepriekš – un tie līdz šim ignorēti. Taču tagad Rīgas mērs Nils Ušakovs (Saskaņa) sola šajās idejās ieklausīties.

Gēls Latvijā ieradās pagājušās nedēļas nogalē. Pirmdienas pēcpusdienā, pāris stundas pirms aizbraukšanas, Gēls Rīgas Domes ēkā atklāja izstādi. Tā precīzi parāda, kā Dānija mērķtiecīgi kļuva par velobraucējiem draudzīgu valsti, kļūstot arī ekonomiski spēcīgāka un cilvēkiem draudzīgāka. Gēls savus padomus Rīgai sniedzis pirms 17 gadiem, kad mērs bija sociāldemokrāts Guntars Bojārs. Gēls vaļsirdīgi atzina – padomi laisti gar ausīm, nekādu īpašo uzlabojumu nav. Sevišķi Gēlu pārsteidza, cik daudz tuneļu aizvien ir Rīgā.

Jans Gēls
pilsētplānotājs

Tās ir padomju laika paliekas! Visas padomju pilsētas ieviesa tuneļus, jo viņiem nepatika gājēji. Nepatika veci cilvēki, invalīdi, cilvēki ratiņkrēslos. Viņi ieviesa tuneļus. Viņiem šķita, ka satiksmei jāplūst brīvi, bet cilvēkiem nav jātraucē satiksmei.

Cilvēkiem ir jābūt uz ielām, un mašīnu vadītājiem ar to jāsamierinās, uzsver Gēls.

“Daudz labāk, ja cilvēki ir uz ielām, tātad, pilsētā. Jā, tas padarīs satiksmi lēnāku. Nu un? Pilsēta ātri pielāgosies. Kopenhāgenā dažkārt ir 15 000 auto liela satiksme un 15 000 cilvēku, kas šķērso ielas. Elizejas laukus Parīzē – cilvēki šķērso krustojumus ielu līmenī,” min Gēls.

Tikmēr citās valstīs, kur Gēls sniedzis padomus, progress bijis krietni straujāks. Rīgas mērs sola ņemt vērā Gēla padomus. Viens no pilsētas stratēģijas scenārijiem – Rīgu padarīt maksimāli nepievilcīgu autovadītājiem.

Nils Ušakovs
Rīgas mērs (Saskaņa)

Viens variants – fiziski samazināts joslu skaits. Otrs instruments – ierobežota iebraukšana atsevišķās vietās. Trešais variants – pilnībā likvidētas vai samazinātas līdz minimumam auto stāvvietas. Vēl viens variants – pāra, nepāra dienas. Maksas iekasēšana. Kurš no variantiem varētu būt, kādā kombinācijā – jautājums speciālistiem.

Pēdējā laika piemēri gan ir pretrunā Gēla idejām, piemēram, Brīvības ielas remonts – papildus josla ārkārtīgi blīvajam sabiedriskajam transportam un mazāk vietas velobraucējiem. Gēla vizītei līdzi sekoja biedrības “Pilsēta cilvēkiem” aktīvisti. Arī viņu secinājumi ir skarbi – formāli Rīgas vadība dāņu pilsētplānotājā ieklausās, bet realitāte ir pavisam citādāka.

Oto Ozols
biedrības “Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis

Tie solījumi katru gadu atkārtojas. Tiek ražots jauns pētījums, bet nav indikāciju, ka tas reāli tiks darīts. Tie soļi un darbi tiek darīti pretējā virzienā!

Arī “Saskaņas” premjerministra kandidāts Vjačeslavs Dombrovskis publiski izteicies, ka investīcija veloceliņos ir “vienkārši noēsta nauda”, kas “neattīsta nekādas nozares”.

3 komentāri