Pētījums: Augu valsts produktu piedāvājumā veikalos Latvijā līderpozīcijas ieņem “Rimi”

Pievienot komentāru
Pētījums: Augu valsts produktu piedāvājumā veikalos Latvijā līderpozīcijas ieņem “Rimi”
PA IMAGES / SCANPIX

Latvijā tapušajā pētījumā, kurā salīdzināts augu valsts produktu piedāvājums visos populārākajos mazumtirdzniecības veikalu tīklos Latvijā jeb veikalu vegvērtējumā, līderpozīcijas ieņēmis mazumtirdzniecības tīkls “Rimi”, informēja biedrībā “Dzīvnieku brīvība”.

Mazumtirdzniecības tīkls “Rimi” kļuvis par vegvērtējuma uzvarētāju deviņu konkurentu vidū pēc kopumā 49 veikalu apsekošanas Latvijā, izvērtējot to sortimenta atbilstību sabiedrības augošajam pieprasījumam pēc augu valsts maltītēm. “Rimi” pārspēja konkurentus trijās no piecām kategorijām, piedāvājot plašāko gaļas un piena produktu alternatīvu, kā arī mērču klāstu.

Otro vietu topā ieņem veikals “Top!”, bet trešo vietu – “Maxima”, kuri piedāvā plašāku gaļas un piena alternatīvu klāstu nekā vairums konkurentu. “Maxima” ierindojas pirmajā vietā gatavo maltīšu kategorijā.

Topa veidotāji secinājuši, ka kopumā Latvijas veikalos gatavo maltīšu, piemēram, sviestmaižu, vrapu un citu piedāvājums ir neapmierinošs un krietni atpaliek no pieprasījuma. Pēc vegvērtējuma datiem, vismazāk augu valsts produktu atrodami “Aibe” un “Vesko” veikalos, kuros gaļas alternatīvas nebija pieejamas vispār, kamēr piena produktu alternatīvu klāsts bija trūcīgs

Biedrības “Dzīvnieku brīvība” pārstāve Beāte Orlova

“Lai gan redzams, ka daudzi veikalu tīkli ir saskatījuši augu uztura potenciālu, joprojām ir vairāki virzieni, kuros piedāvājums jāattīsta. (..) Daudzi Latvijas iedzīvotāji priecātos par plašāku augu izcelsmes krējuma, sviesta, saldējuma izvēli. Daudziem ikdienu atvieglotu līdzi ņemamu, gatavu maltīšu pieejamība. Liels izaugsmes potenciāls ir arī augu valsts produktu piedāvājuma attīstīšanā reģionos ārpus lielākajām pilsētām.”

Veikalos augu valsts produktu piedāvājumu izvērtēja nevalstiskā organizācija “Dzīvnieku brīvība”. Pētījumā aplūkoti kopumā 49 veikali – deviņu plašāk pārstāvēto mazumtirdzniecības tīklu (“Rimi”, “Maxima”, “Mego”, LaTS, “Aibe”, “Elvi “, “Vesko”, “Top!” un “Citro” veikali vismaz piecās dažādās Latvijas pilsētās. Konkrētu veikalu izvēle notika pēc principa, ka pētāmajām tirdzniecības vietām jābūt līdzīga izmēra, tādēļ nav ietverts hipermārketu vai mazā formāta veikalu piedāvājums.

Iegūti dati par produktiem tādās kategorijās kā gaļas alternatīvas, piena produktu alternatīvas, gatavās maltītes, saldumi, sāļās uzkodas un mērces. Dati analizēti, izmantojot starptautiski standartizētus kritērijus, kas balstīti Vācijā, Čehijā un citās Eiropas valstīs veiktos veikalu piedāvājuma vērtējumos.

Latvijas iedzīvotāju pieaugošo interesi par augu valsts maltītēm jau vairākkārt atzīmējuši Latvijas mazumtirdzniecības tīklu un ēdināšanas pakalpojumu sniedzēju pārstāvji. Maxima Latvijā iegūtie dati liecina, ka augu produktu pieprasījums 2018. gadā audzis par 150%, bet 2019. gada sākumā – vēl par 50%. Savukārt AS “Virši-A” šī gada augustā veiktā pētījumā secinājuši, ka 29% no aptaujātajiem Latvijas reģionu iedzīvotājiem iespēju iegādāties augu valsts maltītes uzskata par svarīgu, kamēr tikai 5% no respondentiem bija veģetārieši vai vegāni.