Komentāri

Pašlaik sabiedriskais transports dažādos Latvijas reģionos būtiski atšķiras. Ja vienā Latvijas galā cilvēki var braukt nupat ražotos autobusos ar bezvadu internetu un gaisa kondicionieri, tad citviet joprojām maršē pat 38 gadus veci autobusi.

No 2021. gada visiem autobusu pārvadātājiem nāksies ievērot vienotus standartus, mainīt autoparku pret jaunāku un stingrāk uzmanīt, vai šoferi nešmaucas ar biļetēm. Pēc pieciem gadiem autobusi Latvijas reģionos būšot jaunāki, ātrāki un ērtāki, bet ne dārgāki. Vienīgā problēma, ka vietām autobusi pārvērtīsies vieglajās automašīnās.

Kristiāns Godiņš
Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs

Troksnis kā reaktīvajā lidmašīnā. Un sajūta, ka tūlīt autobuss salūzīs uz pusēm. 21. gadsimts. Tāda situācija nav pieņemama, tas ir jāmaina.

Turpretī pēc 2021. gada autobusos būs kondicionēts gaiss, vadītājam par braucienu varēs samaksāt ar bankas karti, autobusi būs aprīkoti ar polsterētiem sēdekļiem un bezvadu internetu. Turklāt par biļeti būs jāmaksā tikpat, cik šobrīd. Šādu ainu prezentējot jauno sabiedriskā transporta attīstības koncepciju trešdien, 24.maijā, iezīmēja satiksmes jomas pārvaldnieki.

Uldis Augulis

Uldis Augulis
satiksmes ministrs

Mums ir reģionālie maršruti, kur autobusi gadā nobrauc kādus astoņdesmit miljonus kilometru, un, neskatoties uz to, ko es minēju iepriekš – automašīnu skaita pieaugums, iedzīvotāju skaita kritums, maršrutu tīkli nav mainījušies.

Viņš gan solīja, ka maršrutu pārklājums nesamazināsies. Tā vietā nauda tiks ietaupīta, daudz smalkāk plānojot satiksmi. Maršruti atkarībā no brauciena garuma un vietas būs iedalīti trīs kategorijās ar atšķirīgām kvalitātes un izmēru prasībām, lai tie nebrauktu pustukši. Attālākajos ciematos autobusus pat varētu aizstāt vieglās automašīnas, kas maršrutā izbrauc tikai tad, ja pasažieris iepriekš pats sazvana vadītāju.

Pamatīgas izmaiņas gaidot arī pasažieru pārvadātājus. Šobrīd visā Latvijā ir noslēgti 63 dažādi līgumi ar sabiedrisko autobusu pakalpojumu sniedzējiem, kas lielos vilcienos sakrīt ar kādreizējo Latvijas iedalījumu rajonos. Kad šie līgumi 2020. gadā izbeigsies, to vietā tiks slēgti tikai 20 jauni, kuri katrs darbosies savā reģionā. Tāpat, ja pusē no pašreizējiem līgumiem kvalitātes un kontroles prasību pret autobusiem nav gandrīz nemaz, tad nākotnē tas vairs netikšot pieļauts. Piemēram, visos autobusos obligāti būs jāuzstāda videonovērošanas kameras, lai varētu kontrolēt, vai vadītājs biļeti izsniedz, vai arī naudu iebāž sev kabatā.

Lasi vēl