Patērētāji aicināti pievērst uzmanību izmaiņām, iepērkoties Apvienotās Karalistes internetveikalos pēc “Brexit”

1 komentārs
Patērētāji aicināti pievērst uzmanību izmaiņām, iepērkoties Apvienotās Karalistes internetveikalos pēc “Brexit”
LAURIS AIZUPIETIS/F64

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) aicina pievērst uzmanību izmaiņām, iepērkoties Apvienotās Karalistes internetveikalos pēc breksita, aģentūrai LETA pauda PTAC Patērētāju atbalsta un komunikācijas daļas vadītāja Sanita Gertmane.

Viņa norādīja, ka vairums patērētāju tiesību, iepērkoties Apvienotās Karalistes tiešsaistes veikalos, pēc breksita saglabājušās nemainīgas, tomēr ir vairāki aspekti, kas var ietekmēt iepirkšanās pieredzi un preču cenas.

PTAC pārstāve atsaucās uz Eiropas Patērētāju informēšanas centra un SIA “Gemius Latvia” pētījumu “Latvijas iedzīvotāju preču pirkšanas un atgriešanas pieredze”, kurā 56% aptaujāto atzinuši, ka pēdējā pusgada laikā iegādājušies preces ārzemju tiešsaistes veikalos. “Nav noslēpums, ka daudzi Latvijas patērētāji, lai iegādātos preces, ir iecienījuši tieši Apvienotās Karalistes internetveikalus,” pauda Gertmane.

Pēc viņas minētā, ja Apvienotās Karalistes jurisdikcijā esošs uzņēmums mērķēs mārketingu uz Eiropas Savienības (ES) pilsoņiem, komersantam būs jāievēro visi ES patērētāju aizsardzības normatīvi. Tas pats attiecas arī uz gadījumiem, kad ES patērētāji iepērkas Apvienotās Karalistes internetveikalos un slēdz distances līgumus. Patērētāji varēs sagaidīt, ka tiem būs pieejamas jau ierastās 14 dienu atteikuma tiesības un citas tiesības, ko garantē, piemēram, ES Patērētāju tiesību direktīva.

Savukārt, ja patērētājam radies strīds vai pretenzijas pret komersantu, kurš darbojas Apvienotajā Karalistē, par kādas preces vai pakalpojuma iegādi, tas jārisina līdzīgi kā iepriekš: sākotnēji jāvēršas rakstveidā pie komersanta ar pretenziju, ja neizdodas rast risinājumu, tad var vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā . Pašlaik ir zināms, ka līdzīgs centrs turpinās darboties arī Apvienotajā Karalistē un palīdzēs atrisināt pārrobežu sūdzības.

Tajā pašā laikā Gertmane atzīmēja, – ja patērētāji līdz pagājušā gada 31.decembrim varēja izmantot Strīdu risināšanas tiešsaistē platformu (SIT), kura nodrošināja strīdu risināšanu ar komersantiem tiešsaistē, tad pašlaik, kad Apvienotā Karaliste ir ārpus ES, SIT platforma vairs nav izmantojama, lai risinātu strīdus ar tās komersantiem. “Ja radušies jautājumi vai neskaidrības, risinot problēmas vai strīdus ar Apvienotās Karalistes komersantu, aicinām vērsties Eiropas Patērētāju informēšanas centrā un Patērētāju tiesību aizsardzības centrā,” piebilda Gertmane.

Tāpat viņa akcentēja, ka, iepērkoties Apvienotās Karalistes internetveikalos un saņemot sūtījumus, jārēķinās, ka radīsies papildu izmaksas, gan piemērojot pievienotās vērtības nodokli (PVN), gan arī muitas nodokli. Taču no 2021. gada 1. janvāra komerciālo sūtījumi ir atbrīvoti no muitas nodokļa un PVN, ja preču vērtība nepārsniedz 22 eiro. Savukārt, ja kopējā preču vērtība sūtījumā pārsniedz 22 eiro, bet nepārsniedz 150 eiro, jāmaksā PVN. Vienlaikus, ja preču vērtība sūtījumā pārsniedz 150 eiro, jāmaksā muitas nodoklis un PVN.

Jau vēstīts, ka ES un Apvienotā Karaliste pagājušā gada 24. decembra sarunās Briselē panāca vienošanos par abu pušu pēcbreksita attiecībām. Apvienotā Karaliste izstājās no ES 2020. gada 31. janvārī, bet pārejas periods pēc Apvienotās Karalistes izstāšanās no ES, kura laikā uz Apvienoto Karalisti attiecas ES vienotā tirgus un muitas savienības noteikumi, beidzās 2020. gada 31. decembrī.

1 komentārs