Komentāri

Portāla “Draugiem.lv” un uzņēmumu grupas “Draugiem Group” īpašnieks Lauris Liberts, pārceļoties uz dzīvi Losandželosā, centās radīt biznesu ASV – savā interneta veikalā pārdot plakātus ar iedvesmojošiem tekstiem.

Taču tolaik Amerikā neesot bijušas ātras ražotnes, kas drukas pasūtījumus ar individuāliem dizainiem automatizēti pieņemtu no interneta veikaliem un preci pēc nodrukāšanas pa tiešo sūtītu nosūtītu gala klientam, nevis atpakaļ Laurim, kuram tad pašam jāiet uz pastu un jāsūta. Apjaušot, ka šo efektivitātes problēmu ASV var pārvērst biznesā ar Latvijas datorspeciālistu pieaicināšanu, Liberts izveidoja pats savu drukas ražotni.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

LNT Ziņu Top 10 ieradies Losandželosā, vietā, kur var piepildīt, tā saukto, sapni par Ameriku. Tas ir izdevies latviešu uzņēmumam “Draugiem Group”, kam šeit ir nu jau otrā ražotne ASV, nesen atvērta arī Latvijā. Viņi savu stāstu Amerikā sāka no pavisam tikai diviem darbiniekiem, tagad ir 400 darbinieku. Sākumā nulle pieredze, tagad var uzskatīt par vieniem no nozares līderiem.

Foto: LNT

Ražotnes ar nosaukumu ”Printful” Losandželosā, Kalifornijā un Šarlotē, Ziemeļkarolīnā apdrukā T-kreklus, džemperus, cepures, zeķes, krūzes, mobilo telefonu vāciņus, dvieļus; no apdrukāta auduma kopā sašuj somas, kleitas, sieviešu legingus.

Kādu grafisko dizainu tieši drukāt virsū, “Printful” saņem pasūtījumus no desmitiem tūkstošu interneta veikalu visā pasaulē. “Printful” ražotnes Losandželosā izpilddirektors Dairis Zariņš stāsta – latviešu uzņēmums ASV piedzīvo strauju izaugsmi, jo amerikāņi, pakāpeniski arī eiropieši, tagad kā traki veido savus e-veikalus un preču reālo saražošanu uztic latviešu “Printful”.

Dairis Zariņš
”Printful – Custom Printing & Warehousing” izpilddirektors Losandželosā

Tā labā lieta ar “Printful” -nav nepieciešama pilnīgi nekāda investīcija no sākuma, viss, kas ir nepieciešams, ir mājas lapa. Mājas lapu var izveidot pilnīgi jebkurš.

  • Piemēram, Jānis vēlas savu biznesu internetā: pārdot T-kreklus ar datorgrafikā paša uzzīmētiem kaķiem.
  • Jānim gan nav ne apdrukas iekārtu, ne preču, ne noliktavas.
  • Par samaksu to izdarīt piedāvā lielā ražotne, šajā gadījumā – latviešu “Printful”.
  • Jānis izveido savu interneta veikalu kādā no e-komercijas platformām, un izvieto attēlus, kādi izskatītos T-krekli ar dažādiem kaķu zīmējumiem.
  • Parādās pircēja Līga, kura tieši vēlas kādu no šiem krekliem.
  • Viņa nopērk Jāņa interneta veikalā kreklu par 15 eiro.
  • Tajā mirklī šis pasūtījums automātiski nonāk fabrikā, kur viens krekls ar apdruku maksā 7 eiro.
  • Tātad Jānim pašam paliek 8 eiro kā peļņa.
  • Tālāk jau ražotne apdrukā kreklu, iesaiņo un pa tiešo nosūta pircējai Līgai.
  • Tātad interneta veikala īpašnieks Jānis nav pat pieskāries šim kreklam, bet ir nopelnījis naudu.

Foto: LNT

Dairis Zariņš
”Printful – Custom Printing & Warehousing” izpilddirektors Losandželosā

Iepriekš, pirms tādas platformas kā “Printful”, bija jāiegādājas liela čupa ar T-krekliem, tie visi bija jāapdrukā pirms tam. Tas nozīmē, ka bija nepieciešama diezgan liela investīcija, lai to izdarītu. Šobrīd, ar Printful palīdzību, nav nepieciešama nekāda noliktava, tev nav nepieciešams iegādāties nekādus kreklus pirms tam. Var sākt biznesu pilnīgi bez nekā.

Latviešu uzņēmums ASV ir trāpījis tieši laikā, lai apkalpotu digitālo paaudzi – ar maksimāli mazu piepūli pelnīt naudu internetā no jebkuras vietas pasaulē, lai tikai nebūtu piesaistīti tradicionālam darbam.

Dairis Zariņš
”Printful – Custom Printing & Warehousing” izpilddirektors Losandželosā

Un, godīgi sakot, 15 līdz 20 minūšu laikā vari sākt tirgot produktus online vidē. Tev ir nepieciešami daži dizaini. Tu vari izmantot savas fotogrāfijas, ko esi uzņēmis, augšupielādē foto caur “Shopify” “Printful” aplikācijā, un tiešām 15 līdz 20 minūšu laikā ir iespējams izveidot savu veikalu un tirgot savu produktu ar savu brendu, ar savu uzņēmumu.

Tā kā emblēmās var uzdrukāt paša radītu zīmolu, gala patērētājs tiešām domās, ka preces ražojis interneta veikala īpašnieks, nevis latviešu uzņēmums kā ārpakalpojuma sniedzējs. Šāda e-komercijas pieeja strauji populāra kļuvusi amerikāņu sociālo tīklu slavenībām, kuru kontiem “Instagram”, “Youtube” un “Facebook” ir simtiem tūkstošos un pat miljonos mērāms sekotāju skaits, kas automātiski nozīmē garantētu pircēju skaitu šo interneta slavenību apģērbu un aksesuāru līnijām.

Dairis Zariņš
”Printful – Custom Printing & Warehousing” izpilddirektors Losandželosā

Mums ir klienti, kas pārdod pirvus kreklus mēnesī, mums ir klienti, kas pārdod tūkstoš kreklu mēnesī. Ir klienti, kas nopelna nedaudz naudas – 100 vai 200 dolāru mēnesī, un ir klientu, kas nopelna 10 tūkstošus dolāru mēnesī.

Apdrukājot un izšujot dažādus priekšmetus, nepilnu piecu gadu laikā latviešu uzņēmums ASV izpildījis vairāk nekā piecus miljonus pasūtījumu, interneta veikalu īpašniekiem dodot iespēju nopelnīt vairāk nekā 130 miljonus dolāru.

Dairis Zariņš
”Printful – Custom Printing & Warehousing” izpilddirektors Losandželosā

Protams, ka ir cilvēki, kuriem ir savs dienas darbs un viņi vakarā strādā pie sava mazā e-komercijas veikaliņa, piemēram, tirgo kreklu vai legingus ar kaķa bildēm. Ir klienti, kas ir uzņēmumi ar vairākiem darbiniekiem, un tas ir viņu galvenais ienākumu avots.

Vairāki konkurenti dažādās valstīs ir centušies visai brutāli nokopēt latviešu uzņēmuma modeli, taču nesekmīgi, jo “Printful” veiksmes pamatā ir Rīgā bāzētie paša uzņēmuma datorprogrammētāji. Tie radījuši unikālus informāciju tehnoloģiju risinājumus, kas automatizējuši procesus starp ražotni un klientu e-komercijas platformām, interneta veikaliem jebkur pasaulē.

To, ka apdruka pēc pieprasījumā kā e-komercijas veids ir tik tiešām vienkāršs, pierāda naudu pelnošie skolēni Latvijā. Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas 11. klases audzēkņi Krišjānis Ozoliņš, Luīze Lūse un Rīgas Valsts 3. ģimnāzijas 11. klases skolēns Klāvs Galviņš nevēlējās skolā rakstīt zinātniski pētnieciskos darbus, bet tā vietā nodibināja skolēnu mācību uzņēmumu ”Mans Rajons”.

Viņi radījuši T-kreklu un džemperu dizaina līniju ar vairāk nekā 50 Rīgas mikrorajonu un apkaimju kartogrāfisko ilustrāciju.

Krišjānis Ozoliņš
Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas 11.klases skolēns, ”Mans Rajons” īpašnieks

Mums kā skolēniem tas ir devis ļoti lielu pieredzi gan grāmatvedībā, gan mārketingā, gan komandas darba veidošanā. Mēs veidojam sociālo mediju mārketinga tuneļus. Mēs ļoti fokusējamies uz mārketingu, jo tas ir tas veids, kā tieši e-komercijas biznesi attīstās straujāk.

Kā skolēnu mācību uzņēmumam mērķis bija gūt pirmās uzņēmējdarbības iemaņas, izdarīt secinājumus no kļūdām, bet izrādījās – “dropshipping” e-komercija ienes naudu.

Krišjānis Ozoliņš
Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas 11.klases skolēns, ”Mans Rajons” īpašnieks

Mēs četru mēnešu laikā esam palielinājuši mūsu apgrozījumu līdz 3000 eiro, te mums tabulas pilnas ar pasūtījumiem. Nākotnē mēs plānojam palielināt apgrozījumu līdz par 10 tūkstošiem eiro, kā arī piedāvāt jaunus produktus un aksesuārus.

Izmantojot “dropshippinga” modeli, e-komercijā iesaistījies arī Gatis Šļūka, Latvijā zināmākais un, var teikt, labākais karikatūrists. Viņa asprātīgās un dzēlīgās ilustrācijas katru dienu publicē “Latvijas Avīze”, taču, redzot, kā citviet pasaulē grafiķi piepelnās, arī Šļūka nolēma savas karikatūras pārdod uz T-krekliem, džemperiem, somām, telefona vāciņiem un kā plakātus. Interneta veikals ir kopš pērnā rudens.

Gatis Šļūka
karikatūrists, e-veikala turētājs

Kāpēc es to izlēmu, lai būtu kādi pasīvie ienākumi un, lai otrreizējā pielietojumā var izmantot tās karikatūras. Šobrīd, ja kaut kas iekrīt, tad es esmu priecīgs, bet tas nav nekas tāds, uz ko es varētu paļauties, ka, jā, man būs kāds ikmēneša ienākums no šādas nodarbes.

Karikatūrists atzīst – pārdošanas apjomi būtu lielāki, ja viņš prastu digitālo mārketingu un aktīvi reklamētu savu e-veikalu sociālajos tīklos.

Gatis Šļūka
karikatūrists, e-veikala turētājs

Tie ienākumi ir atbilstoši tam laikam, ko es pavadu pie tā interneta veikala strādājot. Ja es vairāk tam veltītu laiku un visam tam mārketingam, tad tie ienākumi noteikti būtu citādāki un vairāk.

Tāpat Šļūka saskata dropshipinga biznesā vēl lielāku potenciālu, ja sāktu zīmētu karikatūras starptautiskajam tirgum ar tekstiem angļu valodā, ātri reaģējot uz plaša mēroga ažiotāžām. Digitālā mārketinga eksperts apstiprina – šajā biznesā tik tiešām peļņu ražo tendences.

Ivars Bandonis
interneta marketologs, ”Stratcom” izpilddirektors

Kad vakar Tramps kaut ko pasaka, bet šodien viens cilvēks jau pārdevis desmit tūkstošus kreklu ar viņa citātu.

Arī šis digitālā mārketinga eksperts pats nesen sācis iesaistīties ārpakalpojuma biznesa modelī, ko angliski sauc – “dropshipping” – jeb šajā gadījumā ”druka pēc pieprasījuma”. Viņš samaksāja ilustrātoram, kas radīja vairākus dizainus mobilo telefonu vāciņiem mērķētus sievietēm. Pārdod amerikāņu populārajā e-komercijas veikalā “Etsy”, kur 80% pircēju esot sievietes.

Ivars Bandonis
interneta marketologs, ”Stratcom” izpilddirektors

Pēc pusgada, gada laikā mēs varam sasniegt diezgan labu peļņu; ne “Etsy.com”, bet pārdodot “Facebook”, jo “Etsy” ir grūtāk aktīvi reklamēt. “Facebook” un “Instagram” reklāmas iespējas ir daudz lielākas. Tagad slīpējam savu produktu “Etsy”, lai ieslēgtu lielos pārdošanas apjomus uz “Facebook”, uz “Instagram”, kuros ir pieejama visa pasaule un iespējams sasniegt milzīgus pārdošanas apjomus.

Par peļņu līdz šim pagaidām vēl nevarot runāt, bet viņu iedvesmo citu veiksmes stāsti pēc līdzīga principa.

Ivars Bandonis
interneta marketologs, ”Stratcom” izpilddirektors

Veiksmīgie spēj apgrozīt diezgan lielus līdzekļus. Principā, ja tu esi vidēji pieredzējis dropšiperis, tu dienā vari apgrozīt dažus tūkstošus eiro ar ļoti augstu peļņas ”māržu”. Līdz ar to tie ienākumi ir pietiekami lieli, lai nerādītu, ko un kā viņi pārdod. Facebook grupās ir pieejami video vai ekrānšāviņi ar pārdošanas rādītājiem un tie ir diezgan augsti.

Savukārt cits digitālā mārketinga eksperts uzsver – ne katrs Latvijas iedzīvotājs spētu pelnīt no paša izveidota interneta veikala, jo nepietiek tikai ar apdrukas grafiskā dizaina izstrādi. Pircēji paši no sevis neuzradīsies.

Artūrs Mednis
digitālā mārketinga eksperts, aģentūra ”New Black”

Kā minimums ir ļoti labi jāsaprot online reklamēšanās, tārgetings, re-mārketings, utt., kā atrast nišu, kā uzrunāt šo nišu, kuri kanāli strādā labāk. Tas nav tik vienkārši. Daudzi tiešām domā – oi, ielikšu “Facebook” un pabūstošu postu. Tas var nostrādāt vienu reizi, divas, bet lielākoties – nē. Īstenībā, ja paskatās, kas ir veiksmīgākie e-komercijā un kuri nodarbojas ar “dropshipping”, tie ir tie, kuri ir veiksmīgi digitālā mārketinga spečuki un ir izkoduši, kā mārketēt šo interneta veikalu.

Lai kaut cik mazie interneta veikali būtu sekmīgi, latviešu uzņēmums “Printful” ASV regulāri veido apmācību video pārdošanas apjomu kāpināšanai.

Foto: LNT

Raitis Puriņš
”Printful” mārketinga direktors

Tev ir jādabū kāds, kas ir gatavs pirkt šo produktu, jo, ja tavu mājaslapu neviens neapmeklēs, tev nebūs neviena pasūtījuma. Tad mēs šeit mārketinga komanda Printful strādā pie tā, lai izglītotu un palīdzētu mūsu klientiem piesaistīt šos lietotājus, kas būtu gatavi pirkt.

Latviešu uzņēmēju ASV izpildītais e-komercijas modelis, apkalpojot interneta veikalus, šobrīd pasaulē piedzīvo strauju uzrāvienu, jo ierastā spekulācija – pirkt preces ķīniešu interneta veikalos lētāk un pārdot savā interneta veikalā dārgāk – ja ne izmirst, tad sāk stagnēt. Pārāk daudz cilvēku šādi tirgojas, līdz ar to milzīgajā konkurencē peļņas procents mazāks.

Artūrs Mednis
digitālā mārketinga eksperts, aģentūra ”New Black”

Jo es arī varu atrast “AliExpress” un uzlikt 100% uzcenojumu un mēģināt pārdot. Ja ieejam cenu salīdzināšanas servisos, tad redzam, cik daudz ir šo online veikalu, kas pārdod vienu un to pašu. Tu esi atkarīgs no tava ražotāja, tava piegādātāja, jo tur kaut kādi gļuki viņu sistēmā var notikt, prece var neaiziet, prece var izrādīties sliktākas kvalitātes un tā tālāk.

Un tieši šis bija iemesls, kāpēc tradicionālais ”dropshipping” biznesa modelis izjuka e-komercijas aktīvistam Rolandam Goroškovam, kurš savā interneta veikalā pārdeva skeitborda, snovborda un veikborda inventāru caur preču noliktavām Lielbritānijā.

Rolands Goroškovs
e-komercijas aktīvists

Sākās lielas problēmas sinhronizācijā starp piegādātāja noliktavu un manu mājas lapu. Cilvēki pasūta preci, bet tā nav piegādātāja noliktavā, tad man ir jāatsaka pasūtījums, jāskaidrojas cilvēkiem un šādi ātri var sabojāt reputāciju interneta vidē. Cilvēkiem, līdzko kaut kas nepatīk, sūdzas par to dažādos portālos.

Mācoties no šiem sitieniem, Dobelē dzīvojošais Rolands jūnijā sāks jaunu e-komercijas projektu pēc ”dropshipping” principa, vienojoties ar dažādiem Latvijas ražotājiem.

Rolands Goroškovs
e-komercijas aktīvists

Ideja ir nest Latvijas vārdu Eiropā ar unikāliem, Latvijā ražotiem produktiem. Angliski tas skanēs – “Discover Latvia”. Produkti, kas ir unikāli Latvijai, piemēram “OVI Watch” koka pulksteņi, unikāla dizaina velosipēdi, unikāli Latvijas apģērbi, un vēl tiek strādāts pie partneru meklēšanas. Tas ir tāds bizness, kad jums uz vietas nekas nestāv, bet jums ir iespēja to pārdot un saņemt komisijas maksu, un tā veidot sev to peļņu.

Ir gan jāatzīst, ka Latvijas nodokļu vide nav sevišķi draudzīga e-komercijas eksperimentiem, cenšoties saprast – kā reāli dzīvē darbojas e-komercija un vai personīgais interneta veikals ienes peļņu. Kamēr daudzviet Eiropā nav jāreģistrē saimnieciskā darbība un nav jāmaksā nodokļi līdz pārdošanas apjomi sasniedz noteiktu slieksni, tikmēr Latvijā, Valsts Ieņēmumu dienestā, ir jāreģistrē saimnieciskā darbība vēl pirms paša pirmās pārdotās preces. Tas esot iemesls, kāpēc daudzi Latvijā slēpjas un publiski nelielās ar saviem ienākumiem internetā.

Ivars Bandonis
interneta marketologs, ”Stratcom” izpilddirektors

Viņi risina juridiskos jautājumus tikai tad, kad viņiem tas bizness normālāk aiziet. Onlainā primārie jautājumi nav par to, kā man reģistrēties, ko mans vietējais valsts ieņēmumu dienests par to saka. Viņi palaiž veikalu, reklāmas un, ja ir ienākumi, tad legalizējas, jo tās apgrozāmās summas ir pietiekami augstas.

Valsts Ieņēmumu dienestā atzīst, ka e-komercijas dažādie veidi tik tiešām sagādā galvassāpes.

Arnis Lībenzons
VID e-komercijas kontroles daļas vadītājs

Diezgan liels ir tas skaits, kas cenšas izvairīties no nodokļu nomaksas, mainot juridiskās personas vai vienkārši slēpjoties, neidentificējot sevi.

Taču VID pārliecināti skaidro – ja pat interneta veikala īpašnieks vai kādas e-komercijas platformas profila saimnieks nav nosaucis savu vārdu un nekādi publiski nav devis norādes par atrašanās vietu Latvijā, ieņēmumu dienestam vienalga esot datorizētas metodes, kā noskaidrot patiesā labumu guvējus.

Arnis Lībenzons
VID e-komercijas kontroles daļas vadītājs

VID ir tiesības pieņemt lēmumu par domēna vārda bloķēšanu, tāpat arī tiesības likt hostinga pakalpojuma sniedzējam izņemt šo lapu. Tiek strādāts pie tā, lai Eiropas līmenī visi elektroniskie maksājumu dati būtu pieejami visām nodokļu administrācijām. Līdz ar to iespēja izvairīties mazinās.

Turklāt vēl, pēc 2020. gada Eiropas Savienībā vai nu ienākumi no interneta veikaliem saruks vai arī precēm cenas kāps, jo visām e-komercijas platformām, kas apkalpo jebkādus interneta veikalus vai tur pārdevēju kontus, piemēram, “E-bay”, būs obligāti par katru preci jāmaksā PVN pēc tāda procenta, kāds ir pircēja valstī. Līdz šim ar, tā sauktā, “dropshipping” modeli no tā varēja izvairīties.

Tests - ko tu zini par alus vēsturi?

Tests - ko tu zini par alus vēsturi? 8

Alus plūdi Londonā – vai tas maz ir iespējams? Izpildi testu par alus vēsturi, uzzini pārsteidzošus faktus un tiec pie sertifikāta! Neizpaliks arī balva.

Lasi vēl