Pastāv iespēja uz laiku bloķēt “Yandex” un “Bolt” darbību to valsts valodā nerunājošu taksometru šoferu dēļ

2 komentāri

Pastāv iespēja uz laiku bloķēt “Yandex” un “Bolt” darbību to latviski nerunājošo taksometru šoferu dēļ, vēsta TV3 Ziņas.

“Autotransporta direkcija” sagaida, ka Rīgas Kontroles dienests tuvākajā laikā aktīvi veiks kontrolpirkumus dažu taksometru kompāniju taksometros. Mērķis – no vadītāju reģistra izslēgt tos šoferus, kas vispār neprot valsts valodu. Redzeslokā īpaši nonākuši trešo valstu pilsoņi, kuri piestrādā “Yandex” vai “Bolt” sistēmā. Daļa “Yandex” un “Bolt” šoferu, trešo valstu pilsoņu, neprot komunicēt latviešu valodā. Lielākoties tie ir uzbeki, azerbaidžāņi, indieši un citi trešvalstnieki.

Arī TV3 Ziņu izsauktais “Yandex” vadītājs latviski nesaprot.

Tas, ka “Yandex” un “Bolt” autovadītāji neprot latviski, ir risks arī pasažieru veselībai un dzīvībai. Uz žurnālista Ulda Āboliņa jautājumu latviešu valodā taksometra šoferim, ko viņš darītu, ja pasažierim tagad būtu slikti ar sirdi un vajadzētu ārstu, šoferis angļu valodā atbild, ka zina tikai nedaudz vārdu latviešu valodā, gribētu iemācīties šo valodu, bet nav tādas iespējas, jo universitāte patlaban slēgta.

“Autotransporta direkcijas” valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš atzīst, ka valodas zināšanu jautājums ir problēma.

“Autotransporta direkcija” cer, ka blēdīgie trešo valstu pilsoņi atsijāsies līdz ar jauno prasību, kas spēkā stājās 17. augustā. Ja nav iegūts latviešu valodas sertifikāts vismaz B-1 līmenī, trešvalstniekiem ir aizliegts vadāt pasažierus. Pieķeršanas gadījumā – naudas sodas. “Yandex” un “Bolt” šoferus ar kontrolpirkumiem pārbauda Rīgas kontroles dienests.

“Ir bijuši gadījumi, kad trešvalstnieki saprot, ka ir kontrolpirkums, izlec no mašīnas un aizskrien, pamet transportlīdzekli. Līdz šim nebija atbildības, ja kāds uzņēmums nesadarbojas, tagad tā atbildība ir. Ir ļoti daudzi grozījumi, kas šo uzlabo,” sacīja Rīgas domes Kontroles dienesta priekšnieks Māris Višņevskis.

Ja vēl šobrīd šoferi – trešo valstu pilsoņi – var samelot par valsts valodas zināšanām, pildot formu attālināti tiešsaistē ar citu palīdzību, tad nākamgad, kad notiks visu pārvadātāju pārreģistrācija, šoferus testēs klātienē. Par latviešu valodas nezināšanu šogad līdz šim no taksometru vadītāju reģistra izslēgti tikai trīs trešo valstu pilsoņi. Visi uzbeki.

“Mēs esam pārliecināti, ka tur ir vairāk, kas nepārzina latviešu valodu B-1 līmenī, mēs aicinām pasažierus ziņot,” mudināja Godiņš.

Sūdzību “Autotransporta direkcijai” var rakstīt e-pastā brīvā formā. Pasažieriem ir jāveic ekrānuzņēmums no “Bolt” vai “Yandex” lietotnes, vislabāk – ja pārkāpums fiksēts video ar mobilo tālruni. Pārkāpums arī ir, ja trešo valstu pilsoņi auto ar baltajiem numuriem nespēj uzrādīt taksometra licences kartīti un viņi pēc būtības nav reģistrēti “Autotransporta direkcijas” reģistrā. Direkcija gan cer, ka Rīgas Kontroles dienests vairāk pievērsīsies konkrētajiem uzņēmumiem.

Tikmēr Rīgas domes Kontroles dienesta priekšnieks Māris Višņevskis atzīst, ka kontroles kapacitāte ir ierobežota, jo pārvadātāju apjoms ir ļoti liels.

Rīgas Kontroles dienestā saka, – fiksējot pārkāpumus, uz laiku varētu apturēt “Bolt” un “Yandex” darbību Latvijā. Kaut uz dienu. Šādi finansiālie zaudējumi motivētu uzņēmumu īpašniekus atbrīvoties no šoferiem, kas neatbilst likuma normām.

“Autotransporta direkcija”, saņemot sūdzību un konstatējot pārkāpumu, var vērsties pret “Bolt” un “Yandex”, un attiecīgi – pat iedarbināt procedūru, ka slēdzam šos komersantus ārā no reģistra.

Taču sūdzību skaits, pēc cik no tām šādu soda mehānismu varētu iedarbināt, nav noteikts. “Autotransporta direkcija” ar priekšlikumu varētu nākt septembra vidū. Plānots arī piedāvājums, kā nozarē vairāk veicināt nodokļu nomaksu.