Pastāv bažas, ka Brexit ietekmēs studentu apmaiņas programmas Erasmus finansējumu

Pievienot komentāru
Pastāv bažas, ka Brexit ietekmēs studentu apmaiņas programmas Erasmus finansējumu
Foto: facebook.com/esn

Eiropas Savienībā tikai pamazām sāk just efektu no britu lēmuma pamest bloku, un tas skar jomas, par kurām iepriekš pat nebija domāts. Tajā skaitā – izglītību. Valda bažas, ka Lielbritānijas izstāšanās gadījumā saruks studentu apmaiņas programmas Erasmus finansējums, un tas skars arī mūsu studējošos.

Holandiešu filozofa vārdā nosauktā Erasmus stude­ntu apmaiņas programma Eiropā darbojas jau kopš 1987. gada un šai laikā iespēju studēt ārzemēs devusi ap diviem miljoniem jauniešu. Ne velti tā ir programma, par ko 28 valstu blokā valda vienprātība – tas ir Eiropas veiksmes stāsts. Taču Lielbritānijas aiziešana šo programmu ne pa jokam sašūpo.

Latvijā Erasmus pārrauga Valsts izglītības attīstības aģentūra, un tās vadītāja ir norūpējusies par Brexit efektu uz šo programmu.

“Protams, ja Lielbritānija izstājas, tad šī valsts automātiski nav programmas dalībvalsts, taču tai var piemērot scenāriju kā Islandei un Norvēģijai, kuras var programmu izmantot. Otrs variants – kā Šveicei, kuru pati administrē studentu plūsmu,” stāsta Dita Traidās, Valsts izglītības attīstības aģentūras vadītāja.

Tiesa gan, ne viens, ne otrs scenārijs nav ideāls. Šveices gadījumā studijas ir pa kabatai tikai jauniešiem no turīgām ģimenēm, savukārt norvēģi un islandieši piekrituši brīvai cilvēku plūsmai, bez kuras Erasmus nav iespējams. Taču tieši pret to britiem radušies vislielākie iebildumi, tāpēc arī nobalsots par atdalīšanos no bloka.

Ja briti neradīs kompromisu un viņu augstskolas vairs nebūs Erasmus sastāvā, tiešā veidā mūsu studenti to nejutīs. Turienieši mūsu augstāko izglītību netur necik augstās domās, tā nu šurp no aptuveni tūkstoš studentiem atbrauc vien trīs, savukārt no Latvijas turp studēt dodas septiņi cilvēki. Abos gadījumos īpatsvars ir knapi pusprocents. Tomēr efekts no Lielbritānijas aiziešanas būtu jūtams pastarpināti.

Foto

Video