Partijas vienojušās būtiski reformēt un padarīt caurskatāmākas trīs lielākās brīvostas

0 Komentāru

Kamēr “KPV LV” politiķi vēl domā, vai un cik lielā skaitā atbalstīt Krišjāņa Kariņa (“Jaunā Vienotība”) valdību, koalīcijas partneri turpina rakstīt tās deklarāciju. Partijas vienojušās būtiski reformēt un padarīt caurskatāmākas trīs lielākās brīvostas – Rīgā, Ventspilī un Liepājā.

Satiksmes ministra amata kandidāta Tāļa Linkaita (JKP) plāns paredz brīvostas pārveidot par valsts kapitālsabiedrībām, bet vispirms samazināt valsts un pašvaldību iecelto valdes locekļu algas.

“Varu apliecināt, ka spiediens neveikt reformas ostu pārvaldībā tiek izdarīts milzīgs,” ar šādu paziņojumu nedēļas vidū klajā nāca topošās valdības satiksmes ministra amata kandidāts Tālis Linkaits, prognozējot, ka valdības deklarācijas teksts būs indikators vai spiedienam pakļāvušies koalīcijas partneri. Uz nedēļas beigām Linkaita noskaņojums kļuvis optimistiskāks.

“Es esmu saņēmis pilnu atbalstu no premjera amata kandidāta un koalīcijas partneriem tam, lai ostās beidzot ieviestu OECD labas pārvaldības principus,” norāda Linkaits. Viņš sola ostās daudz lielāku caurspīdīgumu, bet valdes locekļiem ievērojami mazākas algas.

“Ostu valdes ir kļuvušas par partiju barotnēm, par vietu, kur cilvēki nopelna savu otro algu, faktiski nestrādājot nekādu nopietnu darbu. Tas ir jāmaina,” saka Linkaits.

Taču pati nopietnākā apņemšanās ir mainīt ostu pārvaldības modeli, tās pārveidojot par valsts kapitālsabiedrībām. Šobrīd ostas ir publiski atvasinātas personas, kas nevienam īsti par savu darbību neatbild.

“Attīstībai/Par!” frakcijas vadītājs Daniels Pavļuts norāda: “Faktiski tām nav skaidri definēto saimnieciskās darbības mērķu, tās ir ārkārtīgi autonomas un būtībā ir tāda, kā valsts valstī. Šī situācija ir jāizbeidz, jo vēsturiski mēs esam redzējuši pārāk daudz nejēdzību un pārmērību ostu darbībā.”

Politiķi gan vēl diskutēšot, vai par jaunveidojamo kapitālsabiedrību īpašniekiem varētu būt arī konkrētās pašvaldības. Nav noslēpums, ka tās pret reformu noskaņotas ļoti kategoriski. Tas arī saprotams, jo šobrīd ostās dominē vietējās varas pārstāvji. Rīgas brīvostā – Nils Ušakovs un Andris Ameriks, Ventspilī – Aivars Lembergs, bet Liepājā – Ulda Seska un Jāņa Vilnīša varas tandēms.

Piektdien, 18. janvārī, tika sasaukta īpaša preses konference, kurā ostu un dzelzceļa vadītāji stāstīja, cik sekmīgs tranzītam bijis aizvadītais gads, uzsverot pašvaldību ieguldījumu ostu attīstībā.

“Latvijas dzelzceļa” vadītājs Edvīns Bērziņš norādīja: “Pašvaldību īpašumi atrodas ostās, viņas ir ieinteresētas, lai attīstās ražošana. Es pat teiktu, ka pašreizējā brīdi, ja skatāmies uz Latvija kopumā, tās ir oāzes.”

Tieši lielā spiediena dēļ straujas pārmaiņas ostās nav gaidāmas. Ar topošais premjerministrs uzsver, ka pirms mainīt pārvaldības formu, no Linkaita sagaida pašreizējās sistēmas izvērtējumu.

0 Komentāru