Palīdzības tālrunim 112 – 20 gadu! Ar ko ikdienā sastopas dispečeri?

Komentāri

Četrās maiņās 105 speciāli mācīti dispečeri uzklausa un sniedz padomus nelaimē nonākušiem iedzīvotājiem. Tāda ir ikdiena ārkārtas palīdzības izsaukumu numura 112 dienestā strādājošajiem. Šajā nedēļas nogalē tiek svinēta 20. gadadiena, kopš Latvijā ieviests palīdzības tālrunis 112.

Šāda aina ar katram savā darba vietā noliktām vilnas zeķēm pie aizsargtērpa šobrīd paveras teju visos Latvijas ugunsdzēsēju depo.

Ekrānuzņēmumi

Zābaki, bikses, jaka, josta un viss pārējais stāv kaujas gatavībā – ja no vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura 112 būs informācija par ugunsgrēku vai kāds jāglābj, vīri savu aizsargtērpu var uzvilkt nepilnas minūtes laikā.

Ugunsdzēsēju aizsargtērpu kaprālis Oskars Ziņenko spēj uzvilkt 40 sekunžu laikā.

No paša rīta Oskara 9. daļas 1. maiņas kolēģi ugunsdzēsēji-glābēji jau dzēsuši kādu automašīnu. Oskars par ugunsdzēsēju-glābēju sāka strādāt pirms pusotra gada, savu pirmo ugunsgrēku viņš labi atceras.

Oskars Ziņenko, Rīgas reģiona pārvaldes 9. daļas ugunsdzēsējs-glābējs

Veca ēka, kas izskatījās pēc muižas, nodega viena daļa jumta, es tur iekšā dzēsu, pirmais lielais uguns. Tāds adrenalīns uznācis, prieks, ka es kaut ko labu izdarījis esmu.

Visus izsaukumus Oskars un viņa kolēģi saņem no vienotā ārkārtas palīdzības izsaukumu numura 112, uz kuru jāzvana ārkārtas gadījumā, lai saņemtu palīdzību no ugunsdzēsējiem-glābējiem, mediķiem vai policijas. Šis numurs darbojas jau 20 gadus. Tas sadalīts 5 reģionu zvanu centros. Četrās maiņās šeit strādā 105 dispečeri, kuri gatavi palīdzēt nelaimē nonākušiem iedzīvotājiem.

Piemēram, Rīgas reģiona zvanu centrs diennakts laikā saņem vidēji 3,5 tūkstošus zvanu. Zvani mēdz būt arī kuriozi.

Rita Isajeva, VUGD Rīgas reģiona zvanu centra priekšniece

Viena tāda patstāvīga kurioza situācija, kad cilvēks pazvana uz 112, uzskatot, ka tas ir izziņu dienests. Ka mēs, dispečeres, zinām par visu un varam atbildēt uz visiem jautājumiem. Gan izsaucot taksometru, gan pasūtot picu, tā kā cilvēki zvana lūdz, lai mēs to darītu.

No vairāk nekā miljona zvanu 18,5 tūkstoši izsaukumu pērn tika adresēti tieši Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam. No šiem izsaukumiem gandrīz 2,5 ir maldinoši zvani. Taču dienesta vadību vairāk uztrauc tendence, ka cilvēki sāk paši filmēt kādu ugunsgrēku vai nelaimē nonākušos, nevis zvana uz 112.

Ints Sēlis, VUGD Operatīvās vadības pārvaldes priekšnieks

Ugunsdzēsēji brauc klāt, vēl nav ieradušies, viss tiek filmēts, soctīklos parādās video, mēdz būt situācijas, kad uz nopietno notikumu ir tikai 1 vienīgais pieteikums, bet, spriežot pēc filmēšanas rakursiem, filmētāji bija krietni vairāk nekā pieteicēju.

Pērn uz vienoto ārkārtas palīdzības izsaukumu numura 112 tika zvanīts miljons 200 reižu.

Lasi vēl