NEPLP aicinās “RT” programmas aizliegt visā ES

3 komentāri
NEPLP aicinās “RT” programmas aizliegt visā ES
EDIJS PALĒNS, LETA

Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) aizliegusi Latvijā translēt ietekmīgākā Kremļa propagandas kanāla “RT”, kas iepriekš bija zināms kā “Russia Today”, grupas programmas. Lēmums saistīts ar medija īpašnieka atrašanos Eiropas Savienības (ES) sankciju sarakstā.

Dmitrijs Kiseļevs ir viens no redzamākajiem Krievijas propagandas kampaņu īstenotājiem. ES sankciju sarakstā iekļauts par Ukrainas suverenitātes un neatkarības graušanu. Pēc Latvijas drošības dienestu un mediju uzrauga rīcībā esošās informācijas, viņa faktiskajā kontrolē un pārvaldījumā ir arī ietekmīgākais Kremļa propagandas medijs “RT”, kas Latviju savās pārraidēs regulāri ataino kā neizdevušos valsti.

“NEPLP ir pieņēmis lēmumu aizliegt Latvijā septiņas “RT”, agrāk “Russia Today”, grupā ietilpstošas programmas. “RT” ir pazīstama kā visietekmīgākā un galvenā Kremļa propagandas pārraidītāja. Mūsu rīcībā ir informācija, pierādījumi un fakti, ka Dmitrijs Kiseļevs, kurš ir pakļauts ES sankcijām, īsteno faktisko kontroli pār šīm te programmām, un tādēļ mēs šobrīd izpildām ES sankciju prasības un aizliedzam šo te programmu izplatīšanu Latvijā,” saka NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Ņemot vērā, ka Kiseļevs ir pakļauts sankcijām visā ES teritorijā, mediju uzraugs par pieņemto lēmumu informēs citu dalībvalstu valstu mediju regulatorus.

“Aicināsim šīs te “RT” programmas aizliegt visā ES, jo, mūsuprāt, šādām programmām nav vietas ne Latvijā, ne ES. Mēs redzam, ka mazākumtautību valodās runājošie iedzīvotāji diemžēl skatās šos te Kremļa medijus, un tā ir ļoti liela problēma Latvijā,” norāda Āboliņš.

Ārlietu ministrijā TV3 Ziņām norādīja, ka kompetento iestāžu veiktās darbības nav saistītas ar mediju saturu, bet gan ar ES noteikto finanšu ierobežojumu ievērošanu. Proti, NEPLP lēmums ir saistīts ar nepieciešamību ievērot Latvijai saistošās starptautiskās sankcijas.

“Šis lēmums ir saistīts ar ES sankciju piemērošanu un primāri jau sankciju piemērošanu, jo viena no Eiropas sankcionētajām personām – Kiseļevs – faktiski gūst gan labumu, gan ietekmi no šo kanālu darbības. Latvija kopā ar vairākām citām ES valstīm konsultējās ar Eiropas Komisiju par vienveidīgu sankciju piemērošanu, un ap Jāņiem mēs saņēmām Eiropas Komisijas atbildi, ka jebkāda veida finanšu saimnieciskās aktivitātes, ko veic sankcionētas personas vai to kontrolē esošā uzņēmumi, tostarp mediji, ir pakļaujami noteiktajam sankciju režīmam,” skaidro ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs (“Jaunā Vienotība”).

Tikmēr Valsts drošības dienests (VDD) TV3 Ziņām rakstveida atbildē norāda, ka dienests atzinīgi vērtē mediju uzrauga pieņemto lēmumu kā atbilstošu nacionālās drošības interesēm pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos.

“Krievijas propagandas arhitektūrā nozīmīga loma ir atvēlēta tās lielajiem mediju uzņēmumiem, sākot no izklaides šoviem, filmām un pārraidēm bērniem, līdz ikdienas ziņu saturam par notikumiem Krievijā un pasaulē. Krievijas televīzijas kanāli, regulāri izplatot dezinformāciju par Latviju un tās sabiedrotajiem, ir viens no galvenajiem instrumentiem Krievijas propagandas mērķu realizēšanai Latvijas teritorijā,” norāda VDD.

Latvijas mediju uzrauga lēmums jau atbalsojies Krievijas propagandas kanālos. Kiseļevs interneta medijam “Sputņik” Latvijas lēmumu nodēvējis par rusofobiskās Latvijas varasiestāžu stulbumu. Kiseļovam neesot nekādas saistības ar šo televīzijas kanālu, un Latvijas valdībai nekavējoties esot jāatdod “RT” apraide Latvijā. Jāpiebilst, ka Latvijas mediju uzrauga lēmums stājas spēkā ar tā paziņošanas brīdi un būs spēkā līdz laikam, kad Kiseļevs tiks izņemts no Eiropas sankciju saraksta.