Mazsalacas un Alūksnes novados uzsāk jauna veida pārvadājumu pakalpojumu – transports pēc pieprasījuma

4 komentāri

Transports pēc pieprasījuma sev izdevīgos laikos – Mazsalacas un Alūksnes novados sākts Eiropas Savienības (ES) finansēts eksperimentāls projekts. Laukos dzīvojošajiem ļaudīm, kuriem nav pieejama regulāra pasažieru autobusu satiksme, ir iespēja uz mājām izsaukt transportu, kas personalizēti vedīs turp un atpakaļ.

Skaņkalnes pagastā dzīvojošā pensionētā skolotāja Rasma Cēse līdz šim tikusi uz Mazsalacu tikai tad, ja kāds paziņa aizved viņu brīvajās dienās.

“Tā es netieku ne uz ambulanci, ne pilsētu, kad man vajag. Maksāju draudzenei piecīti, lai mani izvadā pa pilsētu,” saka Rasmas kundze.

Ja pat tuvumā būtu regulāras autobusu satiksmes pieturas, viņa nespētu aiziet – pēc kāda noieta gabala sāp kājas, un nelīdz arī brīnumnūjiņa, kā kundze sauc savu spieķi.

“Man kājas naktīs ir apklātas ar kāpostu lapām, no rīta jāņem nost un vajag smērus smērēt. Kājām līdz pilsētai nevaru aiziet. Varu aiziet līdz malkas šķūnim, savu dārzu lēnā garā. Tālāk es netieku. Manos gados līdzsvara arī vairs nav, tak ne jau katru reizi es piegrūdīšu to nūju pretim, kur es gāžos,” stāsta sirmgalve.

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, LNT ZIŅAS

Eksperimentālā projekta – transports pēc pieprasījuma lauku reģionos – mērķis ir palielināt cilvēku mobilitāti attālajos lauku nostūros, viensētu puduros un pierobežā, taču tās var būt arī apdzīvotas vietas tuvāk novada centram.

Vidzemes plānošanas reģiona projekta “MAMBA” vadītāja Līga Puriņa-Purīte norāda: “Sabiedriskais transports nenodrošina viņu pārvietošanās regularitāti, kurā viņi vēlētos pārvietoties, tāpēc mēs ar šo pakalpojumu – transports pēc pieprasījuma – piedāvājam iespēju pārvietoties tad, kad viņiem ir nepieciešams, nevis kad kursē sabiedriskais transports.”

Transports pēc pieprasījuma piebrauc pie mājas, aizved kur vajag, pagaida un ved atpakaļ. Gluži kā personalizēts taksometrs, tikai tas jāpiesaka 24 stundas iepriekš. Ja pakalpojumu piesaka vairāki cilvēki, tiek norīkots mikroautobuss.

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, LNT ZIŅAS

“Agrākais, kad var sākt braukt ar šo transportu, ir četri no rīta, un vēlākais ir vienpadsmit vakarā, jo tas ir pielāgots vairāk vai mazāk tālākiem reisiem, kas ved tālāk uz Rīgu vai cilvēki vēlas nokļūt kādā citā pilsētā,” skaidro Puriņa-Purīte.

Savukārt Mazsalacas novada domes izpilddirektors Ritvars Sirmais norāda: “Normāli ar sabiedrisko transportu nokļūt līdz darbam šobrīd nav iespējams. Šis transports pēc pieprasījuma varētu risināt arī šo jautājumu normālai nokļūšanai darbā.”

Ja Mazsalacas novadā transportu var pieprasīt jebkurā ciemā, jebkurā dienā un laikā, tad Alūksnes novadā Mārkalnes un Alsviķu iedzīvotāji braukt varēs trešdienās, Ilzenes ļaudis ceturtdienās, bet Jaunlaicenē un Veclaicenē transportu varēs pieprasīt piektdienās. Par šiem pārvadājumiem pašiem pasažieriem nav jāmaksā.

Foto: ULDIS ĀBOLIŅŠ, LNT ZIŅAS

Transporta pēc pieprasījuma izmaksas, ko sedz ES, Alūksnes novadā ir 3,50 eiro par katru nobraukto kilometru, taču Mazsalacas novadā 2,99 eiro.

Pilotprojekts noslēgsies nākamgad septembrī. Ja būs cilvēku liela atsaucība un tas risinās viņu mobilitātes problēmas, tad Vidzemes plānošanas reģions iesniegs priekšlikumu Satiksmes ministrijai šādu pārvietošanās veidu iekļaut valsts apmaksātajā pasažieru pārvadājumu sistēmā. Rasmai, kura solās transportu izmantot regulāri, vēl gan jāiemācās mobilajā telefonā atvērt īsziņas, kurā pienāk informācija, vai transportlīdzeklis jau tuvojas.