Lietota auto pirkšana Latvijā ir gluži kā “kaķis maisā”. Aptuveni 40% pārdošanā esošo lietoto auto ir mainīti dati

13 komentāri
Lietota auto pirkšana Latvijā ir gluži kā “kaķis maisā”. Aptuveni 40% pārdošanā esošo lietoto auto ir mainīti dati
Foto: Pixabay

Latvijā liela daļa lietotu auto pircēju patiesībā pērk krietni vecāku un nolietotāku mašīnu, nekā saka pārdevējs.

Ceļu satiksmes drošības direkcijā, Patērētāju tiesību aizsardzības centrā un policijā norāda – viņiem ir pārāk maz zināšanu un pilnvaru, lai veiksmīgi apkarotu krāpnieciskos pārdevējus. Tikmēr auto vēstures eksperti norāda, ka dati ir mainīti aptuveni 40% pārdošanā esošo lietoto auto.

Savu pārsteigumu neslēpj Ivars Grants, kurš janvāra vidū pēc “VW” minvena pārdošanas pēc neilga laika atkal sludinājumu portālā ieraudzīja savu auto ar to pašu valsts numuru. Tikai jau jaunāku un ar krietni mazāku noskrējienu. “Odometrs ir par simts tūkstošiem izmanīts un gads atkal palielināts par diviem gadiem. Bija otrais gads, tagad rāda ceturto gadu,” akcentē bijušais auto īpašnieks Ivars.

Taču visiespaidīgāk bija izmainījusies auto cena, kas nu jau ir teju dubultā, nekā iepriekšējā pārdošanas cena. Ivars savu auto atpazina un izmainīto gadu un nobrauktos kilometrus pamanīja uzreiz. Taču daudzi auto pircēji bieži vien akli paļaujas uz pārdevēja godaprātu un nopērk vecāku un nobrauktāku automašīnu, nekā bija domājuši.

Auto vēstures pārbaudes uzņēmumā par konkrēto “VW” minivenu noskaidrojās vēl dažādi iepriekš nezināmi fakti. Uzņēmuma pārstāvis norāda, ka viņi, pārbaudot sludinājumus, nepilnīgu vai izmanītu informāciju atklāj līdz pat 40% gadījumu.

Agris Dulevičs
“autoDNA.lv” pārstāvis

Vidēji, odometru notin par 100 000, 150 000, tas ir vidēji. Ja nāk no Skandināvijas ar lielu noskrējienu, tad 400 000 vai 500 000, bet Latvijā jau notin uz 200 000.

Auto vēstures pārbaudes speciālists piebilst, ka bieži vien negodīgie auto tirgoņi sludinājumā norāda nepareizu šasijas numuru, lai nevar auto parādīt. Tādos gadījumos jābūt īpaši piesardzīgiem.

Tikmēr Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) piebilst, ka aizvadītajā vasarā viņi centās pārbaudīt lietoto auto plačus, taču tas ir ļoti darbietilpīgs process un pārkāpumi ir grūti pierādāmi. Savukārt gadījumus, kad auto pārdevējs ir privātpersona, PTAC pilnvaras izbeidzas. “Mūsu kompetence un likums mums šādas iespējas nesniedz, jo tiešām tā ir fiziskas personas atbildība, tas ir vairāk policijas gadījums,” uzsver PTAC pārstāve Sanita Gertmane.

Valsts policijā (VP) atbild, ka odometra datu viltošanu kopš aizvadītās vasaras regulē administratīvo pārkāpumu likuma grozījumi. Pārdot auto ar nepareizu nobraukumu privātpersonai sods ir simts eiro, bet uzņēmumam – 1000 eiro. Gadījumos, kad tiek sniegts pretlikumīgs pakalpojums odometra rādījumu izmainīšanai, privātpersonai sods ir 200 eiro, bet uzņēmumam – 2000 eiro.

Likumsargi tikai rudenī uzsāka apmācības, kā atklāt un cīnīties ar minētajiem noziedzniekiem, līdz reāliem arestiem viņi nav nonākuši, jo pierādīt auto rādījumu izmainīšanas faktu ir sarežģīti. “Kurā brīdī viņš ir pazudis, grozīts pirmo, otro vai piekto reizi, ir problemātiski to saprast un atrast tieši konkrēto cilvēku, kurš ar to nodarbojas,” turpina VP pārstāvis Lauris Arājs.

Pierādīt odometra rādījumu izmainīšanas pakalpojuma faktu esot vieglāk, un ar to policija drīzumā jau sākšot nodarboties. Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) aicina cilvēkus pašiem pārbaudīt automašīnu pirms pirkšanas. “Kad ir bijusi transportlīdzeklim pirmā reģistrācija, kā viņš veicis tehnisko apskati, cik nobraukums, jo Latvijā pie katras tehniskās apskates nobraukums tiek fiksēts,” izceļ CSDD pārstāvis Jānis Aizpors.

Savukārt gadījumos, kad atklājas odometra rādījumu nesakritība tehniskajā apskatē, novērtē ar atzīmi viens, un auto drīkst braukt tālāk. Tikmēr kārtības policijas pārstāvis cenšas uzrunāt pārkāpēju sirdsapziņu. Mainot auto tehniskos datus, notiek spēle ar drošību, kur uz likmes jau var būt cilvēku dzīvības.

Lauris Arājs
VP GKPP vietnieks

Novēlējums visiem, kas ar to nodarbojas, ir jāsaprot, ka zināmā mērā viņi ir līdzdalībnieki nopietnos negadījumos. Sirdsapziņas līmenī viņi ir līdzdalībnieki tādos gadījumos.

Policijā piebilst, ka ir vēl ļoti daudz nepilnību likumos un informācijas apmaiņā visas Eiropas līmenī. Kamēr šī joma tiks sakārtota, auto pircējiem pašiem jābūt piesardzīgiem un jāpārbauda iekārotais auto.