Latvijas skolēniem liks mācīties pēc britu parauga – vidusskolās gaida ”specializācija”

0 Komentāru
Latvijas skolēniem liks mācīties pēc britu parauga – vidusskolās gaida ”specializācija”
LETA

Jau tuvākajos gados mācības vidusskolā sagaida pamatīgas pārmaiņas – tā vietā, lai apgūtu vairāk nekā desmit dažādus priekšmetus, skolēniem 12. klasē nāksies izvēlēties tikai dažus, kuros specializēties. Ar šādu ierosmi nācis klajā Valsts izglītības satura centrs (VISC).

Hārvarda skandāls

Nesen skandālu izraisīja fakts, ka pasaules prestižākās augstskolas kā Hārvarda Universitāte Latvijas skolu diplomus neatzīst. Šo augstskolu uzņemšanas daļās izrēķina – ja skolēns apgūst līdz pat 15 dažādus priekšmetus vienlaikus, tad padziļināti viņš nevar apgūt nevienu no tiem. Vienkārši nepietiek laika. Tādēļ VISC secinājuši, ka vajadzīgas pārmaiņas.

”Ja mēs visi mācamies vienu un to pašu vidējā caurmēra līmenī, tad neesam pietiekami labi nevienā jomā. Un, ja mēs raugāmies uz vidusskolu kā posmu, kurā jaunieši gatavojas tālākām studijām, būtu tikai loģiski, ja viņi varētu pēdējā klasē specializēties šaurāk,” skaidro VISC vadītājs Guntars Catlaks.

Anglijas paraugs

Šāda specializācija varētu notikt līdzīgi kā daudzās Rietumvalstīs, no kurām pazīstamākais piemērs ir Anglija. Tur skolēni jau 16 gadu vecumā izvēlas četrus vai piecus priekšmetus, kuru apguvē specializēties. Tādējādi viņu zināšanas pēc vidusskolas nav tik plašas, bet ir dziļākas dažos priekšmetos. Latvija ārzemju pieredzi negrasās pārņemt gluži viens pret vienu – specializācija būtu tikai 12. klasē, nevis visus trīs vidusskolas gadus.

”Ir bieži dzirdēts arguments, ka 10. klasē skolēni īsti nezina, ko viņi tālāk gribētu studēt, un kas būs nepieciešams viņu tālākajai dzīvei un darbam. Savukārt vidusskolas pēdējā klasē šai skaidrībai būtu jābūt,” uzsver Catlaks.

Saprast ne iekalt

Izglītības satura eksperte Zane Oliņa VISC ideju vērtē visnotaļ pozitīvi. Viņasprāt, pašreizējā kārtība skolēniem iemāca tikai precīzi izpildīt skolotāja dotos uzdevumus, savukārt specializācija ļautu patiesi izprast mācību vielu.

”Tas, kas ir vajadzīgs, ir laiks un iespēja bērniem iedziļināties. Ja tie ir četri vai pieci mācību priekšmeti, tad tā ir iespēja viņiem pašiem uzdot jautājumus, meklēt informāciju, un pats galvenais – iemācīties mācīties,” prāto eksperte.

Viņa gan atgādina, ka līdzīga specializācija mūsu vidusskolās jau pastāvēja dažus gadus pagājušā gadsimta pašā nogalē. Toreiz no tās nācās atteikties, jo skolas netika galā ar milzīgo plānošanas darbu, ko prasa atļauja katram skolēnam pašam izvēlēties savus mācību priekšmetus.

VISC gan cer, ka šoreiz viss būs savādāk, jo pāreja uz jauno kārtību, ja politiķi to apstiprinās, notiktu ļoti pakāpeniski. Pirmie skolēni savas specializācijas 12. klasē varētu izvēlēties ap 2020. gadu.

Video

0 Komentāru