Latvijas iedzīvotāju zināšanas par pacientu tiesībām un iespējām ir vājas

2 komentāri

Latvijas iedzīvotājiem ir vājas zināšanas par pacientu tiesībām un iespējām, – tā secināts valsts pasūtītā pētījumā, lai noskaidrotu, kā uzlabot veselības aprūpes sistēmu. Visvairāk problēmu rada tas, ka cilvēki pārāk maz zina par valsts apmaksātajiem medicīnas pakalpojumiem.

Plašajā aptaujā iedzīvotāji visaugstāk novērtējuši Neatliekamā medicīniskā palīdzības dienesta (NMPD) mediķu darbu. Atzinība tikusi arī ģimenes ārstiem. Pēc pacientu atbildēm secināms, ja ārsts ir pieklājīgs, tātad – uzskatāms arī par kompetentu.

Vienlaikus atklājies, ka zināšanas par savām tiesībām un iespējām ir visai vājas. Iedzīvotāji maz zina par valsts apmaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem. Pacientiem nav arī īsti skaidrs, kur vērsties steidzamu veselības problēmu gadījumā.

Aivita Putniņa
pētījuma veicēja

Mums nav vienotas sistēmas par to, ko darīt. Ja nav gluži dzīvību apdraudoša problēma, ja tā ir brīvdienās, ārpus ģimenes ārsta darba laika, kā nokļūt šajās vietās. Cilvēkiem trūkst informācijas. Arī šī aprūpes joma netiek skatīta kā vienota, sistēmiska.

Īpaši vājas zināšanas ir jauniešiem – pētījuma rezultāti apliecina, cik svarīga un pilnveidojama ir veselības mācība skolās. “Jaunāki pacienti nevēršas NMPD, zvanot 113, bet viņi zvana uz citu numuru – 112, kur tiek pazaudētas minūtes. Viņi arī nezina, ka var zvanīt uz 113, kamēr vecāki pacienti ir pieraduši,” turpina pētījuma veicēja.

Pētījuma autori akcentē, ka šis pētījums atspoguļo vien problēmu, un nepieciešama tālāka izpēte, kāpēc Nacionālā veselības dienesta (NVD) sniegto informāciju tik maz izmanto. Veselības ministrija (VM) solās ņemt vērā pētījumā atklāto un pilnveidot trūkstošo. Darbs pie rehabilitācijas un pēcaprūpes nodrošināšanas jau sākts.

Daina Mūrmane-Umbraško
VM valsts sekretāra vietniece

Mēs esam veikuši pirmo soli. Viens no nosacījumiem ir obligāts, ka nevar izlaist pacientu no slimnīcas, ja nav iedots skaidrs rehabilitācijas plāns. Ja pacients iet ārā no slimnīcas, viņam ir jābūt līdzi rehabilitācijas plānam.

Pētījuma veicēji arī aicina apdomāt pacientu tiesību aizsardzības institūcijas jeb ombuda ieviešanu – tā kā iedzīvotāji ir vāji informēti par savām tiesībām, viņi arī nespēj sevi aizstāvēt, kad tās pārkāptas. Šajā ziņā īpaši jūtīgi ir vecāka gadagājuma cilvēki, iedzīvotāji ar zemiem ienākumiem un izglītības līmeni, kā arī sliktāku veselību.

2 komentāri