Latvijā mikroautobusus pārveido par elektroauto, cerot rast tirgu ārzemēs

1 komentārs

Rīgā Doma laukumā 7. maijā tika izrādīts par elektroauto pārbūvēts mikroautobuss, ar ko pašmāju uzņēmēji cer iekarot Eiropas tirgu, kas ir uz “zaļā viļņa” un ir liels pieprasījums, īpaši pēc sabiedriskā transporta, kurš nerada izmešus, vēsta TV3 Ziņas.

No parasta mikroautobusa par elektroauto, kas ikdienā pārvadā pasažierus kā sabiedriskais transports – šāda biznesa ideja īstenota Latvijā.

Šis izskatās pēc parasta “Mercedes” mikroautobusa, taču tas ir elektroauto – par to liecina gan numura zīme, gan uzlādes ierīce uz jumta.

Šie ir pirmie elektriskie mikroautobusi, kuru inženiertehniskie darbi ir pilnībā veikti Latvijā, un ir sertificēti piedalīties satiksmē Latvijā un visā Eiropas Savienībā (ES). Mikroautobusi sākotnēji pārbūvēti Jelgavā, pēc tam tie aprīkoti ar pašmāju uzņēmuma izstrādāto elektropiedziņas instalāciju, nomainot dīzeļdzinējus.

Pie galvenās iekārtas ražošanas strādājuši autoinženieri Kristaps un Andris Dambji. Ar vienu uzlādi konkrēti šis buss var nobraukt vidēji 80 kilometru, taču uzlāde ar “ragiem” jeb pantogrāfu” ir ātra – piecas minūtes 20 kilometriem. Visā Eiropā tiek apgūts šāds uzlādes veids, visizplatītākais tieši lielajiem autobusiem.

“Arī mikroautobusā ir ērti uzstādīt mazāku daudzumu baterijas, bet lādēt biežāk. Bet tad ir jālādē ātri un jālādē veidā, kā ir ērti šoferim. Šoferis paliek sēdvietā, ar vienu pogu automātiski palaižas ātra uzlāde,” teica autoinženieris Kristaps Dambis.

Uz šo jautājumu, kādi ir ieguvumi no šādi darbināma spēkrata, nav viennozīmīgas atbildes. Jāskatās uz ekspluatācijas ciklu. Sabiedriskais transports ir ļoti pateicīgs elektrificēšanai, jo automobiļi izmantoti katru dienu.

Uzņēmēji cer, ka izdosies iekarot ārzemju tirgu Eiropā. Mikroautobusi ir piemēroti mazpilsētām, šaurām ieliņām, ar tiem var ātrāk un mobilāk pārvadāt cilvēkus.

“Tad, kad sākām šo projektu, 2016. gada beigās, ideja radās, jo tirgū tāda produkta nebija vispār. Trīs gadu laikā esam tikuši līdz produktam, ko var tirgot un piedāvāt klientiem. Pieprasījums ir ļoti liels. Eiropas Zaļais kurss, kur ir pateikts, ka jāpāriet uz videi draudzīgu transportu, un tieši sabiedriskais transports pilsētā rada visvairāk izmešu,” norādīja SIA “Electrify” līdzīpašnieks Agris Amoliņš.

1,6 miljonu eiro finansējums šim projektam piešķirts “Altum” energoefektivitātes programmas ietvaros, ko finansē no “Altum” zaļo obligāciju emisijā piesaistītajiem resursiem, savukārt pārējo finansējumu veido aizņēmēja līdzfinansējums. “Altum” cer, ka uzņēmēju interese augs.

“Jāsaka tā, gribētos vairāk, bet prieks, ka no tiem darījumiem, kas ir Latvijā ar elektroauto, ir saistīti ar “Altum” programmu. Gribas vairāk, tas ir vektors uz palikšanu, un aicinām aktīvi izmantot šo iespēju, jo programma aizvien darbojas,” iedrošināja “Altum” valdes priekšsēdētājs Reinis Bērziņš.

Pirmie divi pārveidotie busiņi no ražotnes uzsākuši ceļu uz Ventspili, nākamie divi mikroautobusi ar 21 pasažieru sēdvietām pilsētai tiks piegādāti tuvāko nedēļu laikā, bet atlikušie desmit līdz šā gada beigām.

1 komentārs