Latvijā mēģinās ieviest ceļu drošības filozofiju “Nulle bojāgājušo”

2 komentāri

Latvijā joprojām ceļu satiksmes negadījumos dzīvību zaudē vairāk cilvēku nekā vidēji Eiropā, tāpēc par ceļu drošību atbildīgās iestādes nolēmušas Latvijas sabiedrību radināt pie filozofijas, kuras nosaukums ir “Nulle bojāgājušo”.

Eiropā vidēji uz vienu miljonu iedzīvotāju uz ceļiem dzīvību zaudē aptuveni 50 cilvēku, bet Latvijā – vairāk nekā 70. Pērn veiktā pētījumā secināts, ka negadījumos visvairāk cieš tieši kājāmgājēji, piemēram, Rīgā divas trešdaļas no avārijās bojāgājušajiem ir gājēji.

Jānis Lange
VAS “Latvijas valsts ceļi” (LVC) valdes priekšsēdētājs

Latvija no citām valstīm atšķiras ar to, ka mums daudz bojāgājušo, ir tieši gājēji jeb mazaizsargātie satiksmes dalībnieki. Daudzi bojāgājušie ir arī pēc nobraukšanas no ceļa, pēc sadursmes ar šķērsli. Tas parāda divus virzienus, kur mums jāstrādā no infrastruktūras viedokļa. Neierīkot vienlīmeņa gājēju pārejas, bet vairāk divlīmeņa pārejas. Regulētus krustojumus.

Par drošību uz ceļiem atbildīgās iestādes – LVC, Valsts policija un CSDD – nolēmušas arī Latvijā ieviest ziemeļvalstīs piekopto drošības filozofiju “Nulle bojāgājušo”. Tas nozīmē ne tikai ciešāku sadarbību starp minētajām iestādēm sabiedrības audzināšanā un infrastruktūras nodrošināšanā, bet arī pašu ceļu satiksmes dalībnieku sapratni par drošu uzvedību uz ceļa. Tas attiecas kā uz gājējiem, tā autovadītājiem.

Jānis Vanks
Drošas braukšanas skolas direktors

Otrs ir cilvēka prasmes vadīt automašīnu. Bieži vien iemācās nepieciešamo, lai noliktu eksāmenu, taču ne vienmēr prot kontrolēt auto ekstremālās situācijās. Gan braukšanas līmeņa celšana, gan domāšana līdzi.

Raugoties no psiholoģijas viedokļa, cilvēkam ir raksturīgi nemācēt precīzi novērtēt riska sekas, tāpēc pieejamajai infrastruktūrai jābūt tādai, lai cilvēks izvēlētos drošu rīcības modeli, skaidro speciālisti. Taču atsevišķas īpatnības par uzvedību uz ceļu ir raksturīgas tieši Latvijai.

Ivars Austers
Latvijas Universitātes Psiholoģijas nodaļas vadītājs, profesors

Mēs esam pietiekami līdzīgi ar citām postkomunisma zemēm. Mēs vēl neesam pilnībā pārdzīvojuši vērtību krīzi tādā ziņā, ka mums vajag izrādīties. Mums kādreiz bija Latvijas Universitātē pētījums par to, kādas vērtības ir saistītas ar riskantu uzvedību uz ceļa. Stabils vērtību kopums bija tā sauktās varas vērtības.

Vienlaikus par drošu braukšanu sākta arī kampaņa  “Esi pie stūres – atceries fiziku!”, demonstrējot, kā mainās mašīnas bremzēšanas ceļš sausā vai lietainā laikā.

2 komentāri