Latvijā arvien populārāka kļūst vegānu pārtika

1 komentārs

Arvien populārāk šobrīd ir “domāt zaļi”, arī veselīgi ēst. Sekojot pasaules tendencēm, arī Latvijas iedzīvotāji vairāk uzturā lieto augu izcelsmes produktus. Turklāt izrādās, ka pēc jaunākajiem statistikas datiem – pēdējos gados būtiski pieaudzis vegānu un veģetārās pārtikas patēriņš.

”Izvēle patiešām kļūst lielāka,” jogas pasniedzēja Diāna Hajeva ir gandarīta, ka galvaspilsētas lielveikalos vegānu pārtikas sortiments kļūst arvien plašāks. “Ar katru dienu paplašinās. Tagad vegāniem dzīvot daudz interesantāk. Tā izvēle ir ļoti, ļoti laba.”

Par vegāni – cilvēku, kas ēd tikai augu izcelsmes produktus, neiekļaujot savā ēdienkartē ne tikai gaļu un zivis, bet arī piena produktus, – viņa kļuva pirms nepilniem pieciem gadiem. Toreiz nebija tik daudz piena produktu aizvietotāju.

“Tagad parādās pat sieri, cietie sieri, gan skābie krējumi, gan saldie, visu ko tagad var aizvietot. Būs līdzīgi pēc garšas, bet no augu izcelsmes produktiem.”

Šos vārdus apstiprina arī lielveikalu statistika. Gan ”Rimi”, gan ”Maxima”, gan ”Gemoss” aug vegānu pārtikas pieprasījums. Salīdzinot ar pagājušo gadu, šo produktu pārdošanas apjoms audzis par 20% ”Rimi” veikalos un par 50% – ”Maxima”. Un tur pērn šie apjomi auguši par 200% salīdzinājumā ar 2017. gadu.

“Šī ir visstraujāk augošā kategorija mūsu veikalu tīklā. Mēs regulāri pētām cilvēku ēšanas paradumus gan Latvijā, gan pasaulē, skatāmies, kur iet tirgus, un tam pielāgojamies,” norāda ”Maxima Latvija” pārstāve Liene Dupate-Ugule.

Gan ”Rimi”, gan ”Maxima” veikalu tīklos ir pieejami ap 100 dažāda veida vegānu produktu: ir gan picas, gan pelmeņi, gan jogurti. Interesanti, ka ”Maxima” pirktākā pārtika numur viens ir vegānu Frankfurtes cīsiņi.

Tikmēr uztura speciālisti uzskata, ka jebkurš ēšanas virziens jāveido ļoti pārdomāti, ne tikai paļaujoties uz kādu modes tendenci. Pirms pieņemt lēmumu lietot uzturā tikai augu izcelsmes produktus, vai nu daudz jāizlasa par to pašiem, vai nu jākonsultējas ar savu ārstu.

“Lai nenodarītu kaitējumu mūsu veselībai. Var pietrūkties tās pašas olbaltumvielas. Cinka, kalcija var pietrūkt, jo labi, ka vegānu uzturā ir daudz graudaugu. Bet graudaugos esošās fitīnskābes traucē minerālvielām uzsūkties,” atklāj uztura speciāliste Guna Rijkure.

Ja vitamīnu un minerālvielu būs par maz, organisms ātri vien to parādīs, piemēram, kļūs trausli nagi, nedzīs brūces. Tāpēc, piemēram, jogas pasniedzēja Diāna, pirms sākt lietot uzturā tikai vegānu produktus, lasīja par to ļoti daudz informācijas. Jo jebkurā izvēlē būtiskākais ir nenodarīt sev pāri.

1 komentārs