Latvijā aizliedz Kremļa propagandas kanālu “RT”

6 komentāri
Latvijā aizliedz Kremļa propagandas kanālu “RT”
TASS / SCANPIX

Ievērojot Eiropas Savienības (ES) Padomes noteiktās sankcijas, Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) nolēmusi aizliegt Latvijā izplatīt septiņas “RT”, kas iepriekš bija zināms kā “Russia Today”, grupas programmas, mudinot tā rīkoties arī citām Eiropas Savienības (ES) valstīm.

Kā informē NEPLP, kanāli “RT”, “RT HD”, “RT Arabic”, “RT Spanish”, “RT Documentary HD”, “RT Documentary”, “RT TV” aizliegtas, jo atrodas Eiropas Savienības (ES) Padomes noteikto sankciju par Ukrainas teritoriālās integritātes, suverenitātes un neatkarības graušanu pakļautas personas – Dmitrija Kiseļeva – faktiskā kontrolē, valdījumā un vienpersoniskā pārziņā. NEPLP uzsvēra, ka “RT” Latvijas drošības iestāžu vērtējumā ir ietekmīgākie Krievijas propagandas kanāli rietumos.

Kā aģentūrai LETA pavēstīja ārlietu ministra Edgara Rinkēviča (JV) padomnieks Mārtiņš Drēģeris, ministrs uzsvēris, ka ES regulas un Latvijas normatīvie akti, ņemot vērā noteiktās sankcijas, liedz nodot finanšu līdzekļus un saimnieciskos resursus, piemēram, avīžrakstus, Kiseļeva kontrolē esošajai “Rossiya Segodnya”, ieskaitot “Sputnik” ziņu aģentūru, kā arī saņemt atlīdzību no minētajiem subjektiem par tādu saimniecisko resursu radīšanu, ar ko tie var gūt peļņu.

“Tā kā konstatēts, ka Kiseļeva kontrolē atrodas ziņu aģentūra “RT” un “RT” kanāli, ES noteiktās sankcijas attiecināmas arī uz šiem kanāliem un to retranslācijas licencēm. Kompetento iestāžu veiktās darbības nav saistītas ar mediju saturu, bet gan ar ES noteikto finanšu ierobežojumu ievērošanu,” skaidroja Rinkēvičs, vēršot uzmanību, ka NEPLP lēmums ir saistīts ar nepieciešamību ievērot Latvijai saistošās starptautiskās sankcijas.

“RT” ir 2005.gadā Krievijā izveidots, starptautiskajai sabiedrībai paredzēts televīzijas programmu tīkls, kas raida angļu, spāņu, arābu un citās valodās un savās pārraidēs izplata ar Kremļa oficiālo pozīciju saskaņotu saturu. Pārraidēs “RT”, līdzīgi kā citi Kremļa propagandas kanāli, Latviju centušies atainot kā neizdevušos valsti. Savukārt Kiseļevs ir viens no redzamākajiem Krievijas propagandas kampaņu īstenotājiem un televīzijas raidījumu vadītājs, skaidroja NEPLP.

Ņemot vērā, ka Kiseļevs ir pakļauts sankcijām visā ES teritorijā, NEPLP par pieņemto lēmumu informēs citu ES valstu mediju regulatorus un uzskata, ka līdzīgs izplatīšanas aizliegums būtu pieņemams visā ES teritorijā.

“Mūsu iegūtie pierādījumi ir ļoti spēcīgi, un mēs aicināsim visu ES dalībvalstu regulatorus sekot mūsu piemēram un aizliegt “RT” savā teritorijā. Šādām programmām nav vietas ne Latvijā, ne Eiropas Savienībā,” uzsvēra NEPLP priekšsēdētājs Ivars Āboliņš.

Šī lēmuma pieņemšanu lielā mērā sekmēja jaunie likuma grozījumi Elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā, kuri izsludināti tikai īsi pirms Jāņiem, norādīja NEPLP.

Lēmums stāsies spēkā ar tā paziņošanas brīdi un būs spēkā līdz laikam, kad Kiseļevs tiks izņemts no ES sankciju saraksta. Programmas reģistrētas Krievijā un Lielbritānijā.

Pērnā gada novembrī NEPLP pieņēma lēmumu aizliegt Latvijā izplatīt deviņas Krievijas programmas, kuru patiesais labuma guvējs ir ES sankcijām pakļautais Jurijs Kovaļčuks. NEPLP patlaban turpina aktīvu dažādu programmu patiesā labuma guvēju pārbaudi un noskaidrošanu.