Laikus neattīrītas Lielupes iztekas dēļ burātājiem liegta izeja Rīgas jūras līcī

2 komentāri

Bez iespējām šķērsot Lielupes izteku Rīgas jūras līcī pavasara sezonu sagaida Jūrmalas osta. Tas saistīts ar smilšu sadzītajiem sēkļiem. Vietām dziļums ir mazāks par metru. Neapmierināti par to ir vietējie burātāji, jo nav iespēja iziet atklātos ūdeņos.

Laikapstākļi vēl vēsīgi, Lielupes burātāji jau ir jaunās sezonas gaidās. Taču sestdien, kā bija plānots iepriekš, tā atklāta netiks.  Saskaņā ar Latvijas Jūras administrācijas veiktajiem ikgadējiem dziļuma mērījumiem, kuģa kanāla dziļums ir minimāls – 0,8 līdz 1,7 metru robežās.

“Tas nozīmēm, ka droši nevar iziet jūrā neviens kuģojamais līdzeklis, kuram ir kaut cik lielāka iegrime kā airu laivai. Mums ir vesela kaudze situācijas ķīlnieku, kaudze ar laivām kuras nevar iziet no Lielupes,” saka burātājs Ģirts Avotiņš.

Lielupē burāšanas prasmes apgūst arī bērni. Trenere Ināra Aila norāda uz boju vai kādu citu brīdinājuma zīmju trūkumu. Tāpēc parasti no šīs vietas mēģina izvairīties.

“Tad, kad ir saule, viss ir redzams, bet kad ir apmācies vējš no jūras un vilnis, tie bērni nepamana un tad visādi var būt,” saka Aila.

Savukārt Avotiņš bilst: “Ja mēs padomājam, ka nāk kaut kādi zviedri vai kāds, kurš nezina šo situāciju, ka osta nav sasniedzama, kurš būs tas kas viņus glābs. Kurš maksās, ka laiva ir saskādēta?”

Lielupes iztekas padziļināšana ir Jūrmalas ostas pārvaldes uzdevums. Rakt bija plānots arī šogad. Taču plānus par darbu pabeigšanu līdz maijam aizkavējusi gan ieilgusī ziema, gan ierobežotie līdzekļi. Rezultātā konkursā par padziļināšanas darbiem, pretendentu izdevās atrast tikai atkārtotā iepirkumā. Esot augušas cenas.

Jūrmalas ostas pārvaldnieka pienākumu izpildītāja Laura Sutta norāda: “Šogad tā summa ir tieši tāda pati, kā pagājušajā gadā piešķirta. Mūsu plāns ir rakt ar pieejamo budžetu un tad lūgt pašvaldībai papildus finansējumu, lai varētu papildus izrakt.”

Uz cenu atšķirību norāda arī burātāji. Tirgus cena padziļināšanas darbiem esot ap 7 eiro kubikmetrā. Ostas pārvalde tāmēs ielikusi aptuveni divreiz mazākas summas.

Lai arī darbi faktiski nepieciešami jahtu ienākšanai un iziešanai līcī, burātāji uzskata, ka tas ir pašvaldības tiešais uzdevums.

Burātājs Arnis Remess saka: “Nu, nekur pasaulē kuģošanu neuztur privātpersonas. Tas ir pašvaldības pārziņā. Atrunas par līdzekļu trūkumu ir blēņas. Pārvalde ir izsludinājusi jaunu konkursu par pontonu piegādi 100 000 vērtībā. Tā kā runāt par līdzekļu trūkumu nav objektīvi.”

Situāciju labi raksturo skats no augšas jeb “Google” satelītuzņēmums. Burātājam jāmēģina izlavierēt starp šiem smilšu sanesumiem, kas iestiepjas diezgan tālu no krasta. Tas ir 2021. gada uzņēmums, taču TV3 Ziņu arhīvs liecina, ka problēma pastāvējusi jau pirms 15 gadiem.

Saskaņā ar Jūrmalas ostas pārvaldes datiem –  regulāra padziļināšana notiek vismaz pēdējos sešus gadus. No citām kuģojamām iztekām, Lielupe gan atšķiroties, kas uzturēšanu padara grūtāku.

“Ja būtu hidrobūves problēmu nebūtu, nebūtu katru gadu jārok,” saka Sutta.

Cerības par šo sezonu joprojām saglabājas, taču iepriekš noliktais datums 1. maijs, tātad šodien, pārvirzījies par nenoteiktu laiku uz priekšu. Burātājiem tas nozīmē zaudētu daļu sezonas.

2 komentāri