Komentāri

Berlīnē notikušais terorakts, kurā tika izmantots šoferim no Polijas nozagts kravas auto, iezīmē jaunus riskus arī Latvijas tālbraucējiem. Notikumi Nicā vasarā un tagad Berlīnē rāda, – kravas auto var tikt izmantots kā ierocis, un tas liek arī šoferiem no Latvijas kļūt uzmanīgākiem.

Līdz šim Latvijas šoferi tālbraucēji izjuta apdraudējumu dzīvībai Francijas ostas pilsētā Kalē, braucot garām nelegālo imigrantu apmetnei. Draudot ar ieročiem un nažiem, imigranti centās panākt, lai viņiem ļauj ar kravas auto slepus nokļūt galamērķī – Lielbritānijā. Taču notikums Berlīnē apliecina, ka tālbraucējiem radies jauns risks – teroristi.

Saistītie raksti

Saistītie raksti

Saistītās tēmas

Visi saistītie raksti

”Šajā gadījumā, kā ar šo poļu pārvadātāju – nozog, nogalinot šoferi, un taisa savus netīros darbus. Tas ir jauns ”piesitiens”, ir vienkāršāk tikt pie šāda terorisma līdzekļa, nav jāiet kā lidostās cauri vārtiem, cauri kontrolēm,” komentēja autopārvadātāju asociācijas ”Latvijas auto” vadītājs Valdis Trēziņš.

To, ka kravas auto ir sabiedrību šokējošs terorisma līdzeklis, apliecināja šīs vasaras terorakts Francijas pilsētā Nicā. Traucoties pa promenādi, ar smago automašīnu tika notriekti un nogalināti vairāk nekā 80 cilvēki.

Starptautiskās drošības eksperts, Rīgas Stradiņa universitātes pasniedzējs Māris Andžāns vērtē – ietriekšanās cilvēku pūlī ar automašīnu varētu būt raksturīga radikalizētiem individuālajiem teroristiem.

”Skaidrs, ka tas ir lētāk, grūtāk pamanāms. Ja cilvēki mēģina iegūt ieročus vai sprāgstvielas, skaidrs, ka tie riski ir lielāki, ka drošības iestādes tos atklās un notvers. Protams, nolaupot transporta līdzekli vai izmantojot savējo, šie riski teroristam ir mazāki, un viņš to ļoti vienkārši un ātri var izdarīt,” vērtē Andžāns.

Nesenajā traģēdijā Berlīnē teroristi uzbrukuši poļu šoferim pēc tam, kad viņš atgriezies pie auto pēc pusdienošanas. ”Latvijas auto” stāsta, ka patlaban šoferiem no Latvijas nav dotas īpašas norādes sevis aizsardzībai.

”Visus gadījumus paredzēt nav iespējams, bet ir jāmēģina visus riskus mazināt,” norādīja Trēziņš.

Kā papildus drošība jau šobrīd ir trauksmes signāla piesaistīšana GPS koordinātēm un noteikums, ka reisā jādodas diviem šoferiem. Taču netiek izslēgts, ka būs kravu pārvadātāji, kas turpmāk saviem šoferiem ļaus apstāties tikai specializētajos stāvlaukumos. Daļa no tiem ir sertificēti, tur ir novērošana, žogi, apsardze.

Andžāns secina, ka teroristiem īstenot savus asiņainos plānus ir kļuvis vēl vienkāršāk nekā jebkad iepriekš. Kā lielākais risks nākotnē tiek nosaukti lidojošie droni, pie kuriem piestiprinātas sprāgstvielas.

Foto

Lasi vēl