Komersanti nepiekrīt nosacījumiem konkursā par reģionālajiem pasažieru pārvadājumiem ar autobusiem

Pievienot komentāru

Turpinās strīdi ap vērienīgo iepirkumu par pārvadājumu nodrošināšanu reģionālajā autobusu maršrutu tīklā.

Iepirkumu uzraudzības birojs apmierinājis atsevišķas uzņēmēju sūdzības, taču tie nosacījumus pārvadātājiem joprojām sauc par nesamērīgiem. Iepirkuma izsludinātāji gan ir citās domās.

Autotransporta direkcijas izsludinātais iepirkums par sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanu reģionālajā autobusu maršrutu tīklā ir patiesi vērienīgs. Prognozētā līgumcena uz desmit gadiem ir teju pusmiljards eiro, tāpēc jau bija sagaidāms, ka ap konkursa nolikumu būs daudz strīdu.

Autotransporta direkcija šo konkursu izsludināja vasarā. Iecerēts krietni palielināt pakalpojuma kvalitāti ar prasībām spēkratu vecumam, tehniskajam aprīkojumam, pieejamībai invalīdiem un citiem bonusiem, piemēram, videonovērošanu, GPS un bezskaidras naudas norēķiniem.

Lērums komersantu gan nebija mierā ar konkursa nolikumu un iesniedza sūdzības par kopumā 38 punktiem. Iepirkumu uzraudzības birojs 35 no tiem problēmas nesaskatīja, bet piekrita, ka tās saredzamas attiecībā uz trim – par to, cik ilgu laiku iepriekš jāpiesaka pielāgots autobuss cilvēkiem ar invaliditāti, kā arī saistībā ar pieejamo informāciju par pasažieru plūsmām un iebraukšanas maksām autoostās.

Pārvadātāji ar iepirkumu uzraugu lēmumu gan nav mierā un uzskata, ka būtiskās to pretenzijas nav ņemtas vērā. Komersantiem jāiesniedz cena trim periodiem līguma darbības laikā, faktiski jāprognozē cena 10 gadu uz priekšu.

“Būtībā šīs iepirkums paredz, ka pirmos četrus gadus nav vispār nekādas indeksācijas. Otrā periodā, ja degvielas un darba algas izmaksu pieaugums pārsniedz konkrētu procentu skaitu. Jāatzīmē tas, ka degvielas cena var pārsniegt normu otrajā līguma darbības gadā. Tad ir jautājums, kā šim uzņēmumam vispār izdzīvot līdz cenas pārskatīšanai nākotnē,” norāda pasažieru pārvadājumu asociācijas vadītājs Ivo Ošenieks.

Autotransporta direkcijā sola jau tuvākajās dienās mainīt nolikumu attiecībā uz tiem punktiem, pret kuriem pretenzijas apmierināja Iepirkumu uzraudzības birojs, bet komersantu iebildumiem par cenu trim periodiem nepiekrīt.

“Ja būtu paredzēts, ka katru gadu pārskata, tad kāds pārvadātājs vienkārši noriskē, iedot piedāvājumu par zemāku cenu ar domu, ka pēc gada tāpat pārskatīs, pirmo gadu kaut vai pastrādājam ar mīnusiem un pēc tam man to visu kompensēs. Šajā gadījumā riski ir sadalīti starp pasūtītāju un pārvadātāju,” skaidro Autotransporta direkcijas vadītājs Kristiāns Godiņš.

Ņemot vērā, ka komersantu prasības netika apmierinātas, tagad tie grasās apstrīdēt jau pašu Iepirkumu uzraudzības biroja lēmumu.