“Kas ir bēgļi” un “kā risināt klimata problēmas” – lai skaidrotu šādus jautājumus jau bērnudārzā, uzsākta pedagogu apmācība

2 komentāri
“Kas ir bēgļi” un “kā risināt klimata problēmas” – lai skaidrotu šādus jautājumus jau bērnudārzā, uzsākta pedagogu apmācība
JĀNIS SALIŅŠ, F64

Kas ir bēgļi, kā risināt klimata problēmas un kā cīnīties ar vides piesārņojumu – šādus jautājumus uzdod arī bērnudārznieki. Un, lai pedagogi spētu kompetenti to paskaidrot, sākts jauns pedagogu apmācību projekts. Pagaidām šajās programmās iesaistītas deviņas mācību iestādes.

Rīgas 264. pirmsskolas izglītības iestāde ”Zelta atslēdziņa” īsteno mazākumtautību mācību programmu. Lai arī ikdienā pedagogi ar bērniem apspriež tēmas, kas skar globālus notikumus, līdz šim tā bijusi drīzāk nejaušība, nevis likumsakarība, piemēram, kad bērni televīzijā redzējuši sižetu par bēgļiem.

“Viņi jautā vecākiem, kas tie tādi ir, kas notiks ar viņiem tālāk un tad vecākiem dažreiz nav tā laika paskaidrot viņiem, kas tas ir un viņi atnāk uz bērnudārzu no rīta un tad prasa skolotājai – kas tas ir, pastāstiet par to, arī skolotāja dažreiz pietrūkst tās zināšanas varbūt ļoti tā smalki un delikāti pastāstīt par šo problēmu,” teic Rīgas 264.pirmsskolas izglītības iestādes pedagoģe Marina Tarane.

Audzēkņi mēdzot uzdot arī citus jautājumus, uz kuriem pedagogiem pat ar lielu darba stāžu grūti rast maziem bērniem piemērotas atbildes. Laikā, kad viņi studējuši, globālās izglītības jautājumi, piemēram, cilvēktiesības, vērtības un uzskati, vienlīdzība un sociālais taisnīgums, zaļā domāšana un ekoloģisks dzīvesveids, nav bijušas aktuālas tēmas.

“Mēs meklējam jaunus ceļus, kā runāt, jo pirms desmit gadiem, pirms 20 gadiem šis jautājums nebija vēl tik aktuāls. Gribam atbrīvoties no dažreiz stereotipiskas domāšanas dažreiz kaut kāda vēsturiskā mantojuma,” skaidro Rīgas 264.pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja Nataļja Staņiševska.

Lai palīdzētu pedagogiem meklēt jaunas pieejas bērnu izglītošanā, bērnudārzs iesaistījies globālās izglītības programmā, kuras ietvaros līdz aprīlim gan mācībspēki, gan arī vecāki varēs piedalīties īpašā tālākizglītības programmā, kas izstrādāta kopā ar Izglītības iniciatīvu centru. Tā vadītāja norāda, ka līdz šim par globālo izglītību bija ierasts runāt vien skolu līmenī, tomēr pamazām situācijai jāmainās un arī bērnudārzos bērniem jāpalīdz veidot plašāks redzesloks.

“Tīri praktiski piemēri varētu būt sākt runāt par atkritumu daudzumu, bērniem var mācīt, kādēļ jāšķiro atkritumi, ja nešķiro, bet izmet kaut kur uz ielas, parkā, kas slikts no tā veidojas utt.. Respektīvi šīs tēmas par to, kā mēs dzīvosim kopā, dažādi cilvēki, bēgļi, imigranti, kā tas viss atspoguļojas uz mūsu dzīvi,” teic Izglītības iniciatīvu centra direktore Daiga Zaķe.

Kopumā globālās izglītības programmā iesaistījušās 9 mācību iestādes – 3 projekti tiks īstenoti bērnudārzos, sešās skolās visā Latvijā.

“Vairāki projekti ir par klimata pārmaiņām, par vidi, par atbildīgu patēriņu, par to, kādi ir mūsu paradumi iepērkoties. Bija ļoti liela interese, jo mums pieteicās 24 iestādes un kopējais pieprasītais finansējums pārsniedza 260 000,” skaidro IZM Politikas iniciatīvu attīstības departamenta eksperte, programmas koordinatore Agnese Andžāne.

Pedagogu izglītošanos finansē Globālās izglītības tīkls Eiropā un Izglītības ministrija, kopumā tam atvēlot 100 000 eiro. Tā kā liela daļa ieinteresēto mācību iestāžu programmā nevar piedalīties, pēc kursu noslēguma visi izmantotie materiāli tiks ievietoti internetā un būs pieejami arī citām mācību iestādēm.

2 komentāri