Jaunā valdība varētu pārskatīt dzelzceļa elektrifikācijas projektu

1 komentārs

VAS “Latvijas dzelzceļš” sācis realizēt Latvijas vēsturē vienu no vērienīgākajiem projektiem – dzelzceļa elektrifikāciju. Lai gan jau tiek sludināti iepirkumi, šobrīd topošās valdības potenciālais satiksmes ministrs savas apstiprināšanas gadījumā rosinās projektu pārskatīt un pat neizslēdz tā apturēšanu.

Pērnā gada vidū šobrīd aizejošā – Māra Kučinksa vadītā – valdība deva zaļo gaismu “Latvijas dzelzceļam” sākt asi kritizētā 441 miljona eiro vērtā projekta pirmā posma realizāciju – līdz 2023.gada beigām elektrificēt dzelzceļa līnijas Daugavpils- Rēzekne- Rīga. Šobrīd turpinās sagatavošanās darbi, tai skaitā apjomīgs ar būvniecības pakalpojumiem saistītais iepirkums, kurā pieteikušās četras uzņēmumu apvienības.

Aivars Strakšas
VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes loceklis

Apstiprinot indikatīvo attīstības plānu, valdība šo projektu ir pasūtījusi, ka tas jārealizē…

Tikmēr topošās valdības potenciālais satiksmes ministrs, Saeimā ievēlētais transporta nozares eksperts Tālis Linkaitis joprojām uzskata, ka pašreizējā formā piedāvātais projekts ir par dārgu.

Linkaitis norāda: “Nav paceļams tīri finansiāli no “Latvijas dzelzceļa”, Latvijas valsts puses, viņš veidojams daudz mazākā apjomā. Tad tam arī būtu kaut kāda loģika. Tā varētu būt virziens Rīga-Daugavpils no ostas līdz robežai.”

Šobrīd projekta 347 miljoni eiro paredzēti kā Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums, bet atlikušie 94 miljoni eiro – “Latvijas dzelzceļa” finansējums. Linkaitis norādīja – tad, kad tiks mainīta valdība, būs jāskatās, cik tālu projekta realizācija būs pavirzījies un ko vēl iespējams glābt.

“Vai projekts jāatceļ pilnībā vai viņš jāatceļ daļēji, vai viņu var pārskatīt vai nevar, tas viss būs skatāms,” saka Linkaitis.

Elektrifikācijas projektu iepriekš kritizēja arī “Vienotība”, tai skaitā šā brīža potenciālais premjera kandidāts Krišjānis Kariņš. Tomēr “Latvijas dzelzceļa” vadība cer, ka ar jauno valdību risinājumi tiks rasti, un skepse mazināsies pēc iepazīšanās ar detalizētu informāciju.

 
Edvīns Bērziņš
“Latvijas dzelzceļš” valdes priekšsēdētājs

Pašreizējā brīdī politiskiem spēkiem, kuri izteikuši skepsi, ir ļoti virspusēja informācija, un tas ir arī objektīvi, jo ir noteikumi, ko nosaka, cik plaši mēs varam būtībā dot informāciju.

 

Runājot par naudu un projekta atmaksāšanos, dzelzceļa vadībai ir vismaz divi argumenti – elektrifikācija ir vides projekts, bet Eiropas Savienība atbalsts visu, kas palīdz mazināt C02 izmešus. Otrkārt, šis projekts ļaus saglabāt Latvijas konkurētspēju, bet nozares devums tautsaimniecībai, kas pārsniedz miljardu, ir samērojams ar plānotajām investīcijām.

“Neiet runa, ka mēs plānojam kaut ko ļoti daudz dabūt papildu, dodam iespēju noturēt to, kas mums ir – šo miljardu saglabāt iekšzemes kopproduktā. Ja viņā pazudīs projām, paliks viena daļa cilvēki bez darba gan dzelzceļā, gan privātajā sektorā, kas apkalpo,” uzsver  Strakšas.

Lai slēgtu līgumus un turpinātu dzelzceļa elektrifikācijas projektu, vēl jāsaņem Eiropas Komisijas atzinums, kas tiek gaidīts tuvākajā laikā. Komisijas dati liecina, ka dzelzceļa līnijas aktīvi elektrificē lielākā daļa Eiropas Savienības

1 komentārs