Elektroskrejriteņu lietotāji ignorē jaunos noteikumus

2 komentāri

Pieaugot elektroskrejriteņu popularitātei, palielinās arī negadījumu skaits. Šajā sezonā 11 smagi cietušie, no kuriem astoņi augustā vien. Nereti pie vainas ir pašu braucēju pārgalvība, ignorējot jaunos, stingrākos, noteikumus. Satiksmes ministrija ar partneriem nu spriež, kā rīkoties – sodīt vai tomēr vēl apelēt pie sirdsapziņas, vēsta TV3 Ziņas.

Darba dienas vidū Rīgas centrā nomas skrejriteņu netrūkst. Uz viena stūra pat trīs dažādu uzņēmumu braucamie, un tā vien izskatās, ka klientu pietiek visiem.

Kā ērta un Covid-19 droša alternatīva sabiedriskajam transportam elektroskrejriteņu ienākšana pilsētu ielās notikusi strauji, bet pieaugošā šo braucēju daļa likusi pārskatīt drošības aspektu.

Paredzot, ka sezona skrejriteņiem būs aktīva, jau pavasarī tiem noteica stingrāku regulējumu. Nevest kravu, nebraukt dzērumā, nebraukt jaunākiem par 14 gadiem un, kas vissvarīgākais, nevest pasažierus, jo īpaši bērnus.

Tomēr arī TV3 Ziņas 6. septembrī bija liecinieki tieši tādam mammas un dēla duetam. Pašiem gan liekoties droši: ”Mēs ļoti uzmanīgi. Protams, ir bīstami brīži, jo jaunieši ļoti ”gonko” gājēju zonās, bet vispār ļoti labs pārvietošanās veids.”

To, ka šī mamma nav izņēmums, apstiprina Sandis, kurš ikdienā strādā ar skrejriteņiem un saka, ka nespējot vien tos apkalpot, cik liels ir pieprasījums: ”[Jaunie noteikumi pēc būtības ir kaut ko mainījuši? – red.] Nav mainījuši neko. Tāpat brauc pa diviem, alkohola reibumā, policija nepievērš uzmanību.”

To, ka regulējums praksē nedarbojas, apzinās arī Satiksmes ministrija, tomēr sodus kā labāko līdzekli tā neizvēlas. Cer izglītot ar kampaņām un likt cilvēkiem pašiem aizdomāties: ”Daudzām lietām ir bargi sodi, braukšanu reibumā, bet tāpat tas notiek. Vairāk katra atbildība un izvēle nebraukt reibumā, nogurušam. Padomāt ne tikai par sevi, bet arī par citiem.”

Ministrija šodien atbildi meklēja virtuālā domnīcā ar dalībniekiem no policijas līdz satiksmes organizētājiem un pat ārstiem.

Statistika par šo sezonu skaudra. Ja pagājušajā sezonā elektroskrejriteņi bijuši iesaistīti 121 negadījumā, tad šī gada astoņos mēnešos jau 449 avārijās. Visbiežāk tā ir krišana, gūstot traumas, apgāšanās, sadursme un braukšana reibumā.

”Elektroskrejriteņi ir uz palikšanu. Tas ir bīstams rīks. Pirmkārt, traumēt pašu braucēju un nejaušos garāmgājējus,” norāda Traumatologs – ortopēds Modris Ciems.

Tā kā visbiežāk – 40% gadījumu – ciešot galva, traumatologs aģitē par labu ķiverēm kā obligātai prasībai vismaz līdz pilngadībai. Tam gan izskanēja iebildes, ka nav uzskaites, vai krīt tāpēc, ka nemāk braukt, vai tāpēc, ka ceļi bedraini. Tad jau ķiveres vajagot ikvienam satiksmes dalībniekam.

Starp versijām ir arī ierobežot ātrumu parkos – ne vairāk kā 15 kilometri stundā – kā tas jau ir Mežaparkā. Pamanīti ir arī pārējie braucamie.

Lasi vēl – Rīgas parkos un vēsturiskajā centrā paredzēts samazināt atļauto pārvietošanās ātrumu ar skrejriteņiem

”Ir laiks definēt visus pārejos, kas pārvietojas pa velojoslām, trotuāriem. Piemēram vienriteņi, kas atrodas pelēkajā zonā kā agrāk elektroskrejriteņi. ”Long board” ar elektrisko piedziņu. Ja no tāda nokrīt, man liekas, ka aizlido kā lode uz priekšu. Dažādi braucamie, kas formāli nepārsniedz 25 km/h ātrumu, tāpēc tiesīgi pārvietoties,” norāda Latvijas Automoto biedrības prezidents Juris Zvirbulis.

Lēmumi šodien nesekoja. Puses vienojās, ka neskaidrā vēl daudz, pareizākie risinājumi vēl tiks meklēti.

2 komentāri