Diskutē, kādi varētu izskatīties Rīgas centra vaibsti, īstenojot “Rail Baltica” projektu

2 komentāri

Strauji tuvojas brīdis, kad jāsāk pirmie dzelzceļa projekta “Rail Baltica” trases un apkārtnes būvdarbi.

Pirmais posms paredzēts Rīgas dzelzceļa stacijā un tās tuvumā. Izmaiņu, ideju un detaļu daudz un būtiskas – tās jāizdiskutē ar rīdziniekiem. Piektdien īpaši tika apspriests gājēju un veloceļu savienojumus.

Piektdien pirmo reizi iesaistoties Rīgas domei, diezgan plašā lokā apspriesti iespējamie jaunie Rīgas centra vaibsti, realizējot “Rail Baltica” projektu.

Līdz šim Rīgas pilsēta esot vilcinājusies atklāt savu redzējumu un iesaistes pakāpi vienā no svarīgākajiem desmitgades projektiem, kas paredz trases projekta integrēšanu Rīgas infrastruktūrā.

“Sarunu proces ar pilsētu varēja būt labāks, bet priecājos, ka tagad ir interese arī no pašvaldības puses piedalīties procesā. Kaut ko nokavējuši, ko varēja finansēt no šā perioda naudām, dažādus pētījumus, priekšlikumus, bet dažas lietas vēl nav nokavētas, un idejas, kuras te dzirdam, lielākā daļa būs realizējamas,” norādīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).

Pilsētas mērs Oļegs Burovs (GKR) atklāja, ka pašvaldībā darbs sakustējies, tiek gatavoti dokumenti lokālplānojumam.

“Izskatām, ka vajadzētu iet uz optimālo, ne uz minimālo, bet uz obligāto variantu, lai tiešām mums nebūtu pēc tam kauns par to, kā izskatās Rīga,” saka Burovs.

Lai īstenotu projektus, nepieciešami milzu līdzekļi, un pašvaldība gatava daļu līdzfinansēt, taču ne visu.

“Piemēram, – pirmais, ko piekrīt līdzfinansēt, ir posms pie Maskavas ielas, Krasta iela – tā vieta, šis absolūti neveiksmīgs, nesaprotamais mezgls pie iebraukšanas autoostā,” norāda Burovs.

Naudas vajadzēs daudz, jo Rīgas sejas vaibstus šobrīd iecerēts pārvērst līdz nepazīšanai –  infrastruktūras sakārtošana, līdz ar to cilvēku, transporta plūsmu maiņu. Viena no visbūtiskākajām piedāvātajām pārmaiņām, – Rīgas centrā starp staciju un veikalu “Stockmann” vairs nebūs gājēju tuneļa. Tā vietā paredzēs izveidot novietni 5000 velosipēdu.

“Pilsētā, kura gadiem atpalikusi sapratnē par to, sāk saistīt kopā dažādas transporta lietas. Un te mēs dodam tiešu sitienu pa mezglu, pa pakrūti. Gribu teikt, ka šis projekts ir kaut kādā veidā izlīšana no elles tuneļiem, izlīšana no pagrīdes visiem aktīvistiem, Rīgas domei – paldies par iznākšanu no skapja,” saka pilsētplānošanas uzņēmuma SIA “Grupa 93” vadītājs Neils Balgalis.

Pārmaiņas varētu skart dzelzceļa uzbērumu, tiks veidotas jaunas ielas, uzlaboti savienojumi. Izmaiņas plānots realizēt pa kārtām.

“13. janvāra iela, radziņa krustojums, šis atslēgas punkts, un pilsēta jau ir piekritusi un iesaistās ar šā krustojuma projektēšanu, kas ir pirmais konkrētais solis, nevis tikai vārdi. Ja šis krustojums neiet, tad tālāk nekas nenotiek,” saka Balgalis.

Eksperts klātesošajiem veica aptauju, jautājot, vai 180 miljoni eiro ir daudz vai maz centra pārvēršanai. No zālē klātesošajiem rokas cēla vairākums.

Kopumā sabiedriskā apspriešana ritēja mierīgā gaisotnē, projekta izstrādātājiem cenšoties atbildēt uz detalizētiem jautājumiem par veloceļu platumu, trasi, gājēju pārejām. Un paredzams, ka saistībā ar projektu turpināsies aktīvas un karstas diskusijas.