”Dievam nav dzimuma”: feministes protestē pret luterāņu plānu aizliegt sievietes mācītājas

0 Komentāru
”Dievam nav dzimuma”: feministes protestē pret luterāņu plānu aizliegt sievietes mācītājas

Latvijas evaņģēliski luteriskā baznīca (LELB) piektdien un sestdien sanāk uz sinodi – baznīctēvu kopsapulci, kurā var mainīt baznīcas Satversmi. Un šoreiz debates izvērsušās īpaši karstas, jo mācītāji apņēmušies lemt par oficiālu aizliegumu sievietēm Latvijā būt mācītājām. Tas izraisījis feministu protestus, bet prognozes liecina, ka konservatīvie spēki šajā sinodē varētu svinēt uzvaru.

Vai sievietei jāklusē?

Aizliegums sievietēm būt mācītājām ir dzimumu diskriminācija. Tā uzskata feministes, kuras šorīt protestēja pie Rīgas Doma baznīcas ar tādiem saukļiem kā ”Dievam nav dzimuma” un ”Dievs mūs pēc dzimumorgānu formas nedala”.

”LELB nevis sniedz to, ko vajadzētu – atbalstu iecietību, mierinājumu – bet saka: nē, tu nevari nākt, tev ir ierobežojumi, sieviete klusē! Tā ir ļoti šaurredzīga un novecojusi Bībeles interpretācija,” uzskata protestētāja Inga Gaile.

Sievietes mācītājas Latvijā nav nekas jauns – pirmā dāma šajā amatā tika iecelta jeb ordinēta1975. gadā. Tolaik tas notika gan teoloģisku apsvērumu dēļ, gan tādēļ, ka komunistu apspiestajai baznīcai trūka cilvēku, kas uzņemtos šo darbu.

Vēlāk, 1993. gadā, sieviešu ordinācija apstājās, jo Latvijas luterāņi par savu arhibīskapu ievēlēja Jāni Vanagu, kurš uzskatīja, ka sievietes nedrīkst būt mācītājas. Tagad Vanaga vadītā baznīca šo principu varētu iestrādāt savā pamatlikumā. Baznīctēvi gan noliedz, ka tā būtu dzimumu diskriminācija.

”Bībele ļoti skaidri parāda to, ka vīrietim un sievietei ir vienāda vērtība. Bet Bībele pietiekoši skaidri rāda arī atšķirīgas identitātes vīrietim un sievietei. Un sieviešu ordinācijas jautājums ir jautājums par dažādajiem uzdevumiem, ko Dievs dod katram dzimumam,” skaidro Rīgas Doma dekāns Elijs Godiņš.

Pasaulē citās domās

Šādai Bībeles interpretācijai gan nepiekrīt ne tikai visi kristieši, bet pat ne visi luterāņi. Pēc Otrā pasaules kara dibinātā Latvijas evaņģēliski luteriskā baznīca ārpus Latvijas (LELBĀL) ne tikai ordinē sievietes mācītāja amatā, tā pirms diviem gadiem par savu arhibīskapi iecēla Laumu Zušēvicu.

”Pasaules luterāņu federācijā, kas ir lielākā luterāņu organizācija pasaulē, vismaz 80 procenti baznīcu ordinē sievietes. Virzība luterāņu pasaulē pilnīgi noteikti ir uz sieviešu ordinācijas pusi,” norāda LELBĀL prāvests Kārlis Žols.

Latvijas Universitātes teoloģijas fakultātes dekāne Dace Balode tikmēr skaidro, ka patiesībā Bībelē neesot neviena vārda par ordināciju, kur nu vēl par to, kādam jābūt mācītāja dzimumam. Strīdi par šo jautājumu rodoties no sociālā konteksta, kurā auguši un mācījušies cilvēki, kas baznīcā pieņem lēmumus.

”Šajā gadījumā LELB acīmredzot ir iespaidojusi gan tās padomju vēsture, gan arī neokonservatīvas tendences, kas sastopamas Austrumeiropā un Krievijā. Turpretī otra latviešu baznīca, LELBĀL, ir vairāk saistīta ar rietumu akadēmiskās teoloģijas tradīcijām,” skaidro dekāne.

Lai mainītu baznīcas pamatlikumu un oficiāli aizliegtu sievietēm būt mācītājām, ir nepieciešamas trīs ceturtdaļas LELB sinodes dalībnieku balsu. Šobrīd prognozes liecina, ka konservatīvajam spārnam tās varētu izdoties savākt.

Foto

Video

0 Komentāru