Daugavgrīvas pludmalē uziet sena koka kuģa fragmentu

0 Komentāru
Daugavgrīvas pludmalē uziet sena koka kuģa fragmentu
RĪGAS BRĪVOSTA

Daugavgrīvas pludmalē uziets kāda sena kuģa salīdzinoši liels fragments, kas ir rets notikums, liecina Rīgas brīvostas pārstāvju publiskotais ieraksts “Facebook”.

“Plaša jaunatklājēja un arheologa sajūtu gamma. Tā dažos vārdos var raksturot aizvadīto nedēļu. Ar priecīgi satraucošiem un arī drusku bēdīgiem brīžiem, bet droši vien tā, kā tam šobrīd ir jābūt un citādāk pašlaik nevar būt,” ierakstu iesāk Rīgas brīvosta.

Tajā informē, ka Bolderājas apkaimes iedzīvotāju ziņa par Daugavgrīvas pludmalē uzietu nelielu izskalotu koka kuģa fragmentu Rīgas brīvostu iedvesmoja, un pēc iekšējās apspriedes un savu iespēju pārskatīšanas, tā nolēma, ka var un vēlas palīdzēt attiecīgo vēsturisko atradumu izcelt un, ņemot vērā “Bolderājas Grupas” vēlmi, nogādāt to izvietošanai Daugavgrīvas cietoksnī.

Tālāk jau Rīgas brīvostas pārstāvji sazinājās ar Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde (NKMP) speciālistiem, kas jau bija apsekojuši jūras malā izskaloto koka fragmentu un kuri piekrita dot rekomendācijas iespējamajām darbībām ar Daugavgrīvas pludmalē izskalotā kuģa vraka fragmentu. Tāpat visu šo laiku nodrošināta atraduma vietas nepārtraukta uzraudzība, kas notiek arī patlaban un turpināsies tuvākajās dienās.

Rīgas brīvostas pārstāvji

“Ceturtdien no rīta, saņemot NKMP akceptu darbu veikšanai, sākām kuģa fragmenta atrakšanu, attīrot to no smiltīm. Viss veicās raiti, bet, jo tālāk rakām, jo skaidrāk kļuva – atradums ir ievērojami lielāks, nekā jebkurš no mums varēja paredzēt – atbrīvojot no smilts segas jau vairāk nekā 11 metru garu un vismaz trīs metru platu, blīvi veidotu ozolkoka kuģa borta konstrukciju, sapratām, ka tas nebūt nav viss, visticamāk zem jūras smiltīm guļ, iespējams, tik pat un vēl vairāk – varbūt pat vesels kuģis! Tādu šādā ceļā mums neizcelt!”

Lai arī “atklājējs un iekšējais pētnieks urdīja” kuģa izrakšanu turpināt, tomēr bija arī skaidrs, ka nedrīkstam nodarīt vēsturiskajam atradumam ļaunu, jo, pat tikai apjaušot tā izmērus un vecumu, ir droši, ka tā izcelšanas darbi, visticamāk – dalīšana pa fragmentiem, lai nesabojātu iekšējās konstrukcijas, tālāka konservēšana, uzglabāšana, saglabāšana nākamajām paaudzēm, prasīs ļoti nopietnas zināšanas, līdzekļus un resursus, kuru mūsu rīcībā šobrīd diemžēl nav,” norāda Rīgas brīvostā, skaidrojot, ka tamdēļ pēc apjomīgas atraduma daļas atsegšanas atrakšanas darbi apturēti, aicinot arheologus vēlreiz apsekot atraduma vietu, lai kopīgi lemtu par tālākajiem soļiem.

Sekojot arheologa rekomendācijām, rūpīgi attīrītas arī atraktās kuģa vraka daļas, iemūžinot fotogrāfijās visu, kas varētu noderēt un palīdzēt tālākā atraduma ekspertīzē. Piektdien, 1.oktobrī, pie vēsturiskā jūrniecības atraduma sekojas atkārtota tikšanās ar NKMP ekspertiem. Pēc ilgām diskusijām izlemts patlaban kuģa vraka izrakšanu pārtraukt, un, tiklīdz tiks pabeigti pēdējie mērījumi, atraduma vietu aizrakt līdz brīdim, kad būs skaidrs plāns un atrasti resursi, kā vēsturisko objekta saglabāšanas ieceri realizēt līdz pilnībai.

Jānis Meinerts, teica Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes arheologs

“Tik liela kuģa vraka fragmenta atrašana piekrastē ir rets notikums un tā saglabāšana nākamajām paaudzēm un eksponēšana ir sarežģīts uzdevums. Pirms nav apzināti pieejamie resursi un pieņemts lēmums kā vislabāk un saudzīgāk pret pašu vraku šo uzdevumu paveikt, vissliktākais būtu rīkoties neapdomīgi un sasteigt izcelšanas darbus. Jāsaprot ne tikai, kā to tehniski paveikt, nekaitējot pašam vrakam, bet, vēl jo svarīgāk, kā pēc tam šo koka vraka fragmentu konservēt, lai tas, izcelts no mitrajām smiltīm, strauji neietu bojā. Kamēr tas tiek plānots un veikti nepieciešamie papildus izpētes darbi, lai novērstu strauju koka detaļu bojāšanos, vraks atkal jāapber ar smiltīm, lai tas nokļūtu mitrumā un vidē, kur teicami saglabājies jau aptuveni 150 gadus.”

Pēc 2.oktobrī NKMP arheologu Mārča Kalniņa un Jāņa Meinerta veiktajiem mērījumiem tiks izveidots arī vraka 3D modelis, kas palīdzēs saprast un plānot darbu apjomus nākotnē. Tāpat būs iespēja saprast, par cik senu un kāda tipa kuģi šeit varētu būt runa, par ko Rīgas brīvosta sola sabiedrību informēt.

Tikmēr tiks meklētas iespējas attiecīgo kuģa atrakšanas un saglabāšanas nākamajām paaudzēm darbu realizēšanai. “Un tāpēc gribētos šim stāstam likt daudzpunkti, nevis punktu…” noslēgusi Rīgas brīvosta.

0 Komentāru