CAA sestdienas negadījumu lidostā Rīga vērtē kā force majeure; pasažieru kompensācijas atkarīgas no lidsabiedrību labvēlības

0 Komentāru
CAA sestdienas negadījumu lidostā Rīga vērtē kā force majeure; pasažieru kompensācijas atkarīgas no lidsabiedrību labvēlības

Rīgas lidostā līdz šai sestdienai nebija gadījies, ka skrejceļu uz vairākām stundām bloķē salūzusi lidmašīna. Tādēļ lielas neskaidrības radīja jautājums – vai un kuri todien lidostā iestrēgušie pasažieri par to varēs saņemt kompensācijas? Civilās aviācijas aģentūrā (CAA) sestdienas notikumus vērtē kā force majeure. Līdz ar to pasažieru iespējas saņemt kompensācijas, visticamāk, būs atkarīgas no lidsabiedrību labvēlības.

Eiropas noteikumi

Eiropas Savienības regulas paredz, – ja avioreiss kavējas vai tiek atcelts tik tiešām nenovēršamu apstākļu jeb force majeure dēļ, tad aviokompānija nav vainīga un attiecīgi tai nav obligāti jāmaksā kompensācija pasažieriem. Savukārt, ja ķibelē vainīga pati lidsabiedrība, tai jākompensē saviem pasažieriem radītās grūtības. CAA skaidro, ka, piemēram, ja tehniskajā apkopē pirms reisa atklātas problēmas, kuru dēļ lidojumu nākas atcelt, tas nav force majeure. Citādāk ir, ja tas notiek lidojuma laikā – kā šoreiz.

”Aviosabiedrība nekādi nebija spējīga to iepriekš paredzēt vai sagatavoties tam. Tas nozīmē, ka tas ir uzskatāms par force majore apstākļiem,” skaidro CAA direktors Māris Gorodcovs.

Tā gan ir tikai sākotnējā versija. Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC) atzīst, ka kompensāciju kārotājiem var nākties pagaidīt, kamēr beigsies izmeklēšana par lidostas ”Rīga” skrejceļu sestdien bloķējušās ”airBaltic” lidmašīnas salūšanas iemesliem.

”Eiropas tiesas savos spriedumos ir norādījušas, ka lidmašīnas salūšana ir uzskatāma par ārkārtas apstākļiem tikai tad, ja no tā nevarēja izvairīties, darot visu iespējamo. Tad ir jautājums – vai tika darīts viss iespējamais? Cita starpā tur pieminēts, ka tieši ražošanas defekti ir tie, kuri ir gandrīz vai vienīgais gadījums, kas varētu tikt uzskatīts par ārkārtas apstākļiem,” skaidro PTAC direktore Baiba Vītoliņa.

Foto

Atkarīgs no lidsabiedrības

Beigu beigās šis ir gadījums, kad likums nav pilnvarojis kādu iestādi sniegt atzinumu, pēc kura kompensācijas cietušajiem pasažieriem pienāktos automātiski. Katram klientam, kurš vēlas kompensāciju, pie aviokompānijas jāvēršas individuāli un tālākais atkarīgs no tās labās gribas. Ja lidsabiedrība iespītēsies un negribēs maksāt, strīdu nāksies izšķirt tiesā. ”airBaltic” gan sola būt pretimnākoša.

”Kad pasažieris ir nopircis aviobiļeti, viņš ir noslēdzis līgumu ar ”airBaltic”, un mēs pilnībā izpildīsim šī līguma prasības, uzņemsimies pilnu atbildību par pasažieri, tai skaitā arī par tām prasībām, kas attiecas uz kompensācijām,” sola lidsabiedrības runasvīrs Jānis Vanags.

Patērētāju tiesību eksperti atzīst, ka līdz ar to citu aviokompāniju pasažieriem, kuru reisi sestdien kavējās vai tika atcelti, cerības un kompensācijām ir mazākas, un būs atkarīgas tikai no lidsabiedrību labās gribas. Ne, piemēram, ”Wizzair”, ne ”Lufthansa” objektīvi nevar vainot pie tā, ka lidostas skrejceļu bloķējusi citas aviokompānijas lidmašīna. Tikmēr ”airBaltic” šo aviokompāniju klientiem neko vairāk par līdzjūtību nesola.

Video

0 Komentāru