Brīvības ielas remonts tuvojas noslēgumam. Kur palikušas solītās velojoslas?

3 komentāri
Brīvības ielas remonts tuvojas noslēgumam. Kur palikušas solītās velojoslas?
Foto: Ilze Zvēra/f64

Noslēgumam tuvojas Brīvības ielas remonts, kas ir laba ziņa autobraucējiem un gājējiem. Tomēr velosipēdistiem miljoniem eiro vērtie uzlabojumi nekādas pārmaiņas nav viesuši – veloinfrastruktūra uz galvaspilsētas maģistrāles nav izveidota. Riteņiem būs liegts braukt arī pa nule izveidoto sabiedriskā transporta joslu.

Brīvības ielas remonts, kas ilga trīs vasaras nu gandrīz pabeigts – gājēju ietves sataisītas, uz brauktuves ieklāts jaunais asfalts un uzkrāsoti ielas marķējumi. Bet kur gan palikušas Rīgas mēra Nila Ušakova (Saskaņa) pirms četriem gadiem solītās velojoslas?

Intervijā 2014. gada augustā galvaspilsētas mērs Rīgā solīja velo revolūciju – joslas gan uz Brīvības ielas, gan tiltiem. No solītā gan čiks vien iznācis – nekādi būtiski uzlabojumi veloinfrastruktūrā nav veikti.

Māris Kalējs ir velo entuziasts, kas sociālajā tīklā publicējis video, kurā dalās ar iespaidiem par tikko saremontēto ielu. Jūnija sākumā viņš bija viens no 2500 rīdziniekiem, kas parakstīja Rīgas domei adresētu iniciatīvu par velojoslu izveidi Brīvības ielā. Pašvaldība viņus nav sadzirdējusi.

Māris Kalējs
“Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis

Pilnīgi ir iets pretējā virzienā. Tur, kur vajadzēja auto joslas centrā samazināt, ir uztaisīta piecu joslu auto maģistrāle pilnīgi nevietā. Pilnīgi pretējais te ir – tas ir pretrunā ar pašas Rīgas attīstības dokumentiem. Vienīgais normālais risinājums šeit būtu divas auto joslas, divas sabiedriskā transporta joslas un divas velojoslas. 2014. gadā projekts jau bija gatavs, atlika tikai uzkrāsot, bet nezin kāpēc tika apturēts.

Pirms remonta Brīvības ielā bija četras joslas. Tagad tās sašaurinātas un virzienā no centra izveidota atsevišķa josla sabiedriskajam transportam. Velosipēdisti gan pa to nedrīkst braukt.

“Tagad pēc sabiedriskā transporta joslas izveides sanāk, ka ar velosipēdu jābrauc ir pa otro joslu pēc ceļu satiksmes noteikumiem, kas ir ļoti ļoti bīstami. Domāju, ka tur varētu būt smagi negadījumi,” min Kalējs.

Velosipēdisti pa sabiedriskā transporta joslu var braukt, ja to atļauj ceļa zīmes. Rīgā tādas ir uz Zemitānu pārvada, bet Brīvības ielā nebūs.

Beāte Dambīte
Rīgas domes Satiksmes departamenta pārstāve

Lai velosipēdistiem atļautu braukt pa autobusu joslu, standarts, kas nosaka velo infrastruktūras izveidi, paredz, ka sabiedriskā transporta joslai ir jābūt 4,5 metrus platai. Brīvības ielā pie šādas situācijas nebija iespējams izveidot 4,5 metrus platu sabiedriskā transporta joslu, līdz ar to šobrīd nav atļauts ar velo braukt pa šo sabiedriskā transporta joslu.

Savukārt, atsevišķas velojoslas Brīvības ielā nav izveidotas, jo tam nepieciešama pamatīgāka ielas pārbūve – jāpārvieto luksofori, dažāda komunikācijas un pieturvietas.

“Pārbūve nozīmē to, ka tiek mainīta ielas ģeometrija, kā arī tiek pārvietots ielas borts, kam ir jāievēro noteikts attālums no noteiktām inženierkomunikācijām, tātad mēs nedrīkstam mainīt borta novietojumu pie seguma nomaiņas. Pārbūves gadījumā būtu iespējams šo veloceļu virzīt aiz pieturvietas vai šo pieturvietu izcelt vairāk uz priekšu, tādējādi apejot konfliktsituāciju, kas rodas, kad sabiedriskais transports uzņem pasažierus,” min Dambīte.

Satiksmes departamentā gan sola, ka nākamgad galvaspilsētā tiks uzbūvēti vairāki jauni veloceliņi, piemēram, velojoslas būs Bruņinieku ielā. Savukārt Čaka ielā, ko plānots beidzot izremontēt tāpat kā Brīvības ielā, veloceliņa nebūs.