Banka neatdod kļūdaini pārskaitītu naudu, jo nevar sazināties ar mirušo

67 komentāri
Banka neatdod kļūdaini pārskaitītu naudu, jo nevar sazināties ar mirušo
(Foto: LETA)

Ģimene, kas kļūdaini pārskaitījusi naudu uz mirušās vecmāmiņas kontu, nevar to atgūt no Swedbank bankas, jo tā, vēloties iet pēc procedūras, grib saņemt piekrišanu no naudas saņēmēja, ka nauda tiks atdota tās sūtītājam. Taču šajā gadījumā bankai sazināties ar naudas saņēmēju ir vairāk nekā grūti…

Baibas tētis veica pārskaitījumu savā bankā sievai uz citu banku, un sūtīja gandrīz 1000 eiro. ”Bankas darbiniecei tika norādīti mammas personas dati, vārds uzvārds, bet kļūdas pēc tika norādīts cits konts,” stāsta Baiba, ”konta  numurs piederēja manai bijušajai omei, kas ir mirusi jau gadu un deviņus mēnešus.” Situācija ir izklāstīta bankas darbiniekiem un lūgts naudu pārskaitīt atpakaļ nosūtītājam. Savukārt baņķieri likuši samaksāt 20 eiro un tad lieta tikšot izskatīta.

Foto: ekrānšāviņš

Foto: ekrānšāviņš

Neizpratnē par bankas rīcību esošā Baiba:
Mums atnāca atbilde no Swedbank, norādot, ka naudu jums neatgriezīsim, jo nevaram sazināties ar saņēmēju. Respektīvi, ar mirušo.. nevaram sazināties.

Savukārt Swedbank ārējās komunikācijas vadītāja Vineta Savicka skaidro: ”Bankas kolēģi arī bija balstījušies likumdošanā, un skatījušies kādas ir tās procedūras, kas jāveic. Likums nosaka, ka maksājums tiek uzskatīts par veiktu un bankai tas ir jāieņem, ja konts ir norādīts precīzi.”

No līdzīgas situācijas nav pasargāts neviens. Pat, ja pareizi norāda saņēmēja vārdu, uzvārdu un personas kodu, bet kļūdās kaut par vienu ciparu kontā, var uzskatīt, ka nauda ir tikpat kā vējā. Veiksme vēl, ja saņēmējs vēl ir dzīvs un nav to notērējis. ”Ja klients aizpilda maksājuma uzdevumu un norāda vārdu, uzvārdu un kontu, tad svarīgākais ir  – kāds ir uzrādīts konts. Saņēmēja banka nesalīdzina vārdu uzvārdu un kontu,” skaidro Finanšu un Kapitāla Tirgus komisijas (FKTK) Uzraudzības departamenta direktore Jeļena Ļebedeva.

Jautāta, vai bankai nevajadzētu spert soli pretī klientiem, kas kļūdījušies norādot kontu, Vineta Savicka skaidro bankas pozīciju: ”Faktiski šo maksājumu situāciju jeb procedūru nosaka likumdošana un valstij tā ir jāievēro.” Arī Jeļena Ļebedeva norāda, ka bankai, pat redzot, ka ir noticis kļūdains pārskaitījums, nav jāatskaita maksājums atpakaļ, bet gan jāsaņem piekrišana no tā bankas klienta, kuram ir ieskaitīta minētā summa. Ja saņēmējs naudu ir notērējis vai negrib to atdot, vienīgais veids kā naudu atgūt ir vērsties tiesā, bet ja nomiris – sarežģītāk.

”Kad ome nomira, aizgājām uz banku un, uzrādot miršanas apliecību, konts tika slēgts,” situāciju skaidro Baiba. Jeļena Ļebedeva norāda, ka šādā situācijā nudien kontam vajadzētu būt slēgtam, ko apstiprina arī Vineta Savicka: ”Konts tika bloķēts, bet konts nav slēgts, ko var izdarīt tikai gadījumā, ja tiek uzrādīts mantošanu apliecinošs dokuments.”

Lai vai kādas būtu bankas iekšējās procedūras, banka Baibai un viņas vecākiem aicina sagatavot mantošanas tiesības. Norādot bankas pārstāvei, ka konkrētajā gadījumā runa nav par mantojumu, bet gan par kļūdainu pārskaitījumu, Vineta Savicka norāda: ”Miruša cilvēka radinieki nevar izņemt no konta naudu bez mantošanas tiesībām.” Turklāt, ja uz kontā esošo naudu piesakās citi radinieki, tad priekšā stāv vesela juridiskā procedūra. Jeļena Ļebedeva gan Baibai iesaka vērsties šajā gadījumā pie FKTK, kas par šo gadījumu no bankas pieprasīs paskaidrojumu.

67 komentāri