Aviopasažieru datu reģistrs: VID varēs pārliecināties, vai ceļotāji nedzīvo pāri saviem ienākumiem

52 komentāri
Aviopasažieru datu reģistrs: VID varēs pārliecināties, vai ceļotāji nedzīvo pāri saviem ienākumiem
Foto: LETA

Sperts solis tuvāk, lai Latvija ieviestu aviopasažieru datu reģistru, kura nepieciešamība tiek pamatota ar cīņu pret terorismu. Valdība šodien bez diskusijām apstiprināja Gaisa kuģu pasažieru datu apstrādes likumu. Reģistra izmaksas, kas mērāmas vairākos miljonos eiro, segs ne vien no valsts budžeta, bet arī no aviokompāniju kabatas. Vai tas nozīmē, ka lidošana kļūs dārgāka?

Pasažieru datu reģistra ieviešana tiek vērtēta pretrunīgi. Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir saņēmusi sūdzības, ka šāds reģistrs ir pretrunā ar pamattiesībām uz privātās dzīves neaizskaramību un personas datu aizsardzību. Un Strasbūras tiesa ir atzinusi, ka Brisele, savulaik izdodot direktīvu, saskaņā ar ko valstīm ir jāveido pasažieru datu reģistrs, ir pārkāpusi samērīguma principu.

Savukārt iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis ir pārliecināts, ka jaunais likums nav pretrunā ar cilvēktiesībām. Iekšlietu ministrs cer, ka Saeima nevilcināsies ar likuma pieņemšanu.

Likums paredz, ka aviokompānijām pasažieru datu reģistrā, ko pārraudzīs Drošības policija, būs jāsniedz visa informācija, kas tām zināma par pasažieriem. Sākot ar vārdu, adresi, kontaktinformāciju, ziņām par reisu un sēdvietas numuru, beidzot ar bagāžas skaitu un svaru. Tāpat būs jāsniedz informācija par biļešu apmaksu, kas Valsts ieņēmumu dienestam dos iespēju pārbaudīt, vai pasažieris nedzīvo pāri saviem ienākumiem.

Datubāze būs pieejama vairākām valsts iestādēm, piemēram, policijai, robežsardzei, Satversmes aizsardzības birojam un Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam. Lai piekļūtu pasažieru datiem, kas tiks glabāti piecus gadus, būs nepieciešama prokurora atļauja.

Darbs pie pasažieru datu reģistra ieviešanas jau ir sākts. Šogad tam budžetā atvēlēti vairāk nekā 3,6 miljoni, ko sedz Eiropas Savienība.

Savukārt visām aviokompānijām, kuras lido no Rīgas lidostas, gadā reģistra ieviešana papildus prasīs vairāk nekā 200 000 eiro. Tā aplēsuši ierēdņi. Turpretī nacionālajā aviokompānijā airBaltic lēš, ka izmaksas būs lielākas – mērāmas nevis pāris, bet vairākos simtos tūkstošu eiro. Un, kā skaidro kompānijas viceprezidents Jānis Vanags, tās gulsies uz pasažieru pleciem.

Tomēr skaidru atbildi, vai lidot kļūs dārgāk, airBaltic nesniedz, jo vienlaikus norāda, ka biļešu cenas ir neiespējami celt konkurences dēļ.

Apstiprinot likumu par pasažieru datu reģistra ieviešanu, valdība nav spējusi vienoties, kas kontrolēs, vai dati tiek apstrādāti atbilstoši likumam – Ģenerālprokuratūra vai tiesa. Par to būs jātiek skaidrībā Saeimai.

Foto

Video

52 komentāri