Automašīnas, nauda un “Tinder” bonusi – kā citur pasaulē mudina iedzīvotājus vakcinēties pret Covid-19

20 komentāri
Automašīnas, nauda un “Tinder” bonusi – kā citur pasaulē mudina iedzīvotājus vakcinēties pret Covid-19
ZUMAPRESS/SCANPIX

Alus, Indijas tradicionālais ēdiens, nauda, automašīnas un pat iepazīšanās portāla “Tinder” zelta abonementi tiek izlozēti, lai mudinātu atturīgākos iedzīvotājus vakcinēties pret Covid-19.

Pēc zinātnieku teiktā, vismaz 65%-70% populācijas ir nepieciešama imunizācija, lai sasniegtu “pūļa imunitāti”. “Pūļa imunitāte” nozīmē, ka pietiekoši liela sabiedrības daļa būs saņēmusi aizsardzību pret inficēšanos un Covoid-19 vīruss vairs nebūs spējīgs izplatīties.

Bet visā pasaulē pastāv bažas, ka ir dažas sabiedrības grupas, kuras tomēr atturas no vakcinācijas. Lai šos cilvēkus iedrošinātu un piesaistītu viņu uzmanību, gan amatpersonas, gan kompānijas meklē arvien atraktīvākus pasākumus un balvas, kuras iespējams saņemt tikai vakcinētiem cilvēkiem.

ASV, kur amatpersonas cer līdz 4.jūlijam savakcinēt 70% pieaugušo cilvēku ar vismaz vienu pret Covid-19 poti, ir izstrādājuši dažādus paņēmienus, kā pamudināt cilvēkus.

ASV saņemot Covid-19 vakcīnu iedzīvotājiem ir iespējams aiziet mājās ar ko vairāk par vienkārši sāpošu roku. ASV prezidents Džo Baidens mudina štatu vadītājus piedāvāt 100 ASV dolārus vakcinētajiem. Viņš gan nenoliedz, ka 100 dolāru naudas balva varētu būt negodīga pret tiem, kas jau saņēmuši vakcīnas iepriekš, bet, ja stimuli var palīdzēt uzvarēt vīrusu, tad tie ir jāizmanto.

Jānorāda, ka ASV gadījumā Covid-19 stimuli tās iedzīvotājiem bijuši ļoti dāsni, kur līdz cilvēkiem nonāca vairāki valdības piešķirtie stimuli. Tur papildu uzkrājumu summa pandēmijas laikā sasniegusi 12% no IKP.

Ņemot vērā iepazīšanās portālu un aplikāciju straujo popularitāti, it sevišķi jaunu cilvēku vidū, jaunākais ASV plāns ļaus vakcinētiem cilvēkiem iegūt dažādus bonusus iepazīšanās portālos. ASV Baltais nams sadarbojas ar vairākām iepazīšanās aplikācijām, tostarp, “Tinder”, “Hinge” un “Bumble”, lai nodrošinātu “premium” saturu tiem lietotājiem, kuri spēs apstiprināt vakcinācijas faktu, teikts paziņojumā.

Balstoties “OKCupid” kompānijas veiktajā pētījumā, cilvēki, kuri ir vakcinēti vai plāno to darīt, saņem par 14% vairāk saderību iepazīšanās portālos nekā tie, kuri neplāno vakcinēties.

Papildus “premium” pakalpojumam, aplikāciju lietotājiem tiks nodrošināta “Super Like” funkcija, kas palīdz kļūt redzamākiem un izcelties citu lietotāju vidū, tādā veidā saņemot vairāk saderību.

Vaicāti par iespēju arī citās valstīs piedāvāt līdzīgus bonusus vakcinētiem lietotājiem, “Tinder” komanda atklāj, ka turpinās meklēt veidus, kā pēc iespējas labāk nogādāt informāciju par vakcināciju savas aplikācijas lietotājiem arī citviet pasaulē.

Maskavā amatpersonas nolēmušas izlozēt piecas automašīnas vakcinētām personām, bet londoniešiem tika dota iespēja laimēt biļetes uz futbola čempionāta finālu, kurā tomēr uzvaras laurus plūca Itālijas komanda.

Viens no dāsnākajiem balvu fondiem pasaulē Covid-19 vakcinēšanās loterijai iespējams meklējams Honkongā. Tur kāds laimīgais iedzīvotājs, kurš būs vakcinējies pret Covid-19 varēs tikt pie dzīvokļa 1,4 miljonu ASV dolāru vērtībā, ziņo Bloomberg. Tāpat Honkongas balvu fonds ietver “Tesla” automašīnas, zelta stieņus, “Rolex” pulksteņus, 100 000 ASV dolāru dāvanu karti, “iPhone” viedtālruņus un daudzas citas balvas.

Savukārt, Dubaijā amatpersonas ir nosvērušās par labu sportiskām aktivitātēm. Pilnībā vakcinētām personām būs iespēja divas nedēļas izmantot bezmaksas sporta zāles abonementu. Kādā Indijas pilsētā iedzīvotājiem pēc vakcīnas saņemšanas tiek bez maksas dalīts Indijas tradicionālais ēdiens.

Neraugoties uz pūlēm mudināt cilvēkus vakcinēties, daži pētnieki gan nav pārliecināti par to, cik šādi bonusi ir efektīvi.

“Šādi stimuli riskē kļūt par uzmanības novēršanu un izrādīties neproduktīvi”, skaidro Lielbritānijas valdības padomniece Covid-19 jautājumos Sjūzena Mičija. Viņasprāt, efektīvais līdzeklis Lielbritānijā, lai panāktu cilvēku vakcinēšanos, ir bijusi motivācija, kuras pamatā ir rūpes par kopējo sabiedrību.

“Tas ir par to, ko mēs darām kā populācija nevis indivīdi. Mēs vēlamies, lai cilvēki saprot, kāpēc viņi to dara – viņi to nedara naudas vai alus dēļ,” skaidro Sjūzena Mičija.

Serbija, kurai vēl kādu laiku atpakaļ trūka vakcīnu, nu tās ir atliku likām, tāpat arī opciju, kā mudināt cilvēkus vakcinēties. Serbijas prezidents Aleksandrs Vučičs ir izteicis skaļu piedāvājumu – nauda apmaiņā pret vakcīnu. Tas nozīmē, ka cilvēkiem, kuri saņems vakcīnu, tiks izsniegti 30 ASV dolāru.

Latvijā no šādiem nosacīti pozitīvākiem vakcinēšanās veicināšanas pasākumiem lielu uzmanību izpelnījusies loterija, kuras ietvaros var iegūt dažādas balvas.

Jau ziņots, ka valdība 30.jūlija ārkārtas sēdē lēma nodot izskatīšanai Saeimā Veselības ministrijas (VM) sagatavoto Vakcinācijas loterijas likumprojektu, kas paredz valstī izsludināt vakcinācijas pret Covid-19 loteriju ar balvu fondu 720 000 eiro.

20 komentāri