“Atlaides nav nekādas atlaides…” Vairāk nekā trešdaļa pircēju saskārušies ar krāpniecību internetā

Pievienot komentāru

Vairāk nekā trešdaļa iedzīvotāju, kas iepērkas internetā, ir saskārušies ar krāpniecību. Patērētāju aptauja liecina, ka daudzi, dzenoties pēc lielākām atlaidēm, aizmirst par drošību.

Atlaižu piedāvājums Latvijas pircējiem tiešām ir kā sarkana lupata satrakotam bullim. Kampaņas “Patiesi viltots” organizatori, veicot eksperimentu, izveidoja viltus interneta veiklu “superatlaides.lv”, kur visām precēm bija uz pusi samazinātas cenas.

“Tiklīdz piespiedāt pogu “pirkt”, cilvēkam parādījās papildu informatīva ziņa, ka šis ir viltus interneta veikals,” stāsta eksperimenta organizatoru pārstāve Ruta Pole.

Tikai sešu dienu laikā, reklāmas pamudināti, vairāk nekā 9000 cilvēku aplūkoja viltus veikalu “superatlaides.lv”. Ruta Pole uzsver, ka būtiska daļa jau sāka preces likt virtuālajā grozā un tikai neliela skaits no tiem nojauta, ka kaut kas nav īsti kārtībā.

“Redzējām, ka vairāk nekā 700 cilvēku bija gatavi veikt pirkumu, bet pirkšanas brīdī 200 pameta pirkuma grozu, līdz ar to tas bija brīdis, kad viņi saprata, ka kaut kas nav kārtībā, ka cena ir par lētu varbūt, vēl kādas pazīmes. Taču vairāk nekā 500 tomēr turpināja iepirkties,” saka Pole.

Protams, iepirkties nevienam neizdevās, jo potenciālajiem pircējiem tika paziņots, kas informēja par interneta iepirkšanās riskiem.

“Patiesi viltots” kampaņas līdzautors un interneta veikalu darbības eksperts Gatis Šķudītis atgādina, ka pārmēru lielas atlaides ir teju droša pazīme, ka pircējam jākļūst aizdomīgam. Ir vairāki veidi, kā pārbaudīt veikala patiesos nolūkus. Viens no izplatītākajiem ir citu pircēju atsauksmes, tās var, protams, noviltot, taču to var ātri pamanīt.

“Bieži vien tās ir ļoti vienādas, īsas, visas pozitīvas, rada priekšstatu, ka viss kārtībā. Tā kā tās noteikti vajag pārbaudīt,” skaidro Šķudītis.

Tāpat arī iespējams pārbaudīt to, cik sen veikals darbojas. Piemēram, lapā “archive.org” jābūt ziņām par jebkuru interneta veikala darbību, ja veikals atvērts pirms pāris mēnešiem vai vispār neuzrādās arhīvā, tā pietiekami droša pazīme, lai pirkumu neveiktu.

“Ļoti bieži novērojam, ka atlaides nav nekādas atlaides,” Patērētāju Tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Vītoliņa norāda, ka arī jau zināmi veikali patērētājus tin ap pirkstu. Izplatīts veids ir jau minētās lielās atlaides, kas bieži ir no nebijuši augstas cenas vai vispār reālā cena tiek uzdota par cenu ar it kā atlaidi.

“Latvieši, manuprāt, ir ļoti pateicīga nācija šai metodei, jo mums ļoti patīk atlaides, mēs praktiski visu pērkam ar atlaidēm. Zināmā mērā komersanti piedāvā to, ko sabiedrība vēlas redzēt,”norāda Vītoliņa.

“Patiesi viltots” kampaņas laikā veiktā aptauja atklāj, ka 36% pircēju ir saskārušies ar krāpniecību, kas ir ļoti liels skaits. Krāpnieki lielā daļā gadījumu vienkārši nepiegādāja pirkumu vai arī atsūtīja kaut ko, kas ne vērtības ziņā, ne kā citādi neatbilda pasūtītajai precei.

Patērētāju aizstāvji un interneta veikalu pazinēji norāda, ka noteikti jāiepazīstas ar veidiem, kā atšķirt negodīgu no godīga komersanta. Tāpēc vien, ka no interneta krāpniekiem līdzekļus atgūt ir teju neiespējami.