Atkārtotajā konkursā par pasažieru autobusu pārvadājumiem piedāvātas krietni zemākas cenas nekā iepriekš

1 komentārs

Atkārtotajā konkursā par pasažieru autobusu pārvadājumiem reģionos pieteikušies četras reizes vairāk pretendentu nekā pirmajā konkursā šopavasar.

Pirmajā konkursā neviena pretendenta piedāvājums neesot atbildis prasībām un bija jāizsludina jauns. Tagad, atverot aploksnes, atklājies, ka piedāvātas cenas, kas ir pat par 20 un vairāk procentiem zemākas nekā pavasarī. It kā ziņa laba, bet radies jautājums, uz kā rēķina tāds ietaupījums? Un, ja šī ir reālā cena, tad – vai iepriekšējos gados nav pārmaksāts?

Trīs maršruta tīkla daļās – ”Cēsis”, ”Limbaži, Sigulda”, ”Ogre, Aizkraukle” – pasažieru pārvadātāja CATA piedāvājumos starpība starp pirmo un atkārtoto konkursu ir par 30, 31 un 36 eiro centiem kilometrā mazāku summu. Savukārt SIA ”Jēkabpils autobusu parks” maršruta tīkla daļās – ”Jēkabpils, Preiļi, Līvāni” un ”Ogre, Aizkraukle” atkārtotā konkursa piedāvājumā cena par katru kilometru ir samazināta par 26 un 36 eiro centiem. Cena kopumā samazināta vairāk nekā par 20%. Autotransporta direkcija šīs starpības sauc par būtiskām un pauž neizpratni, uz kā rēķina pēkšņi ietaupīts.

*Starpības summa noapaļota

*Starpības summa noapaļota

“Pie apstākļiem, kad nolikumā nav mainījušies ne prasības, ne kas atvieglots vai samazināts. Ir palikušas visas tās pašas prasības ar mērķi nodrošināt kvalitatīvu pakalpojumu, kā bijām pirms tam izsludinājuši,” norāda Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.

Autotransporta direkcija gan nevēlas izteikt spekulācijas, ka pasažieru pārvadātāji CATA un SIA ”Jēkabpils autobusu parks” pirmajā konkursā būtu apzināti uzpūtuši cenas, bet tagad, sajūtot konkurenci no citiem pārvadātājiem – piezemējuši patiesajām izmaksām.

“Drīzāk ir saliktas iekšā izmaksas, kurs tur varēja nebūt. Šis drīzāk liecina, ka pašvaldību uzņēmumi ir daudz rūpīgāk paskatījušies uz tām izmaksām, ko viņi pirms tam likuši iekšā. Šīs cenas šobrīd ir ļoti līdzvērtīgas tām cenām, ko snieguši arī privātā sektora uzņēmumi. Tas, kas gan parādās interesanti, – ja pirms tam vairāki uzņēmumi teica, ka tas konkurents ir dempingojis, tagad vairāki uzņēmumi ir iedevuši tādas pašas cenas pirms tam iedeva tie, kurus vainoja dempingošanā,” skaidro Godiņš.

Pārvadātājs “CATA” sava piedāvājuma cenas būtisko atšķirību starp pirmo un otro konkursu skaidro ar iekšējo optimizāciju.

“Tas stāsts nekādā veidā nav saistīts ar izmaksu uzpūšanu. Mēs pārskatījām biznesa modeli gan par autobusu noslodzi un autobusu struktūru, gan darbinieku skaitu. Arī par pakalpojumu skaitu, ko vienā scenārijā būtu realizējuši paši, otrā – pērkam no ārpuses,” norāda  ”CATA” pasažieru pārvadājumu daļas vadītājs Lotārs Darvants.

Tikmēr SIA “Jēkabpils autobusu parks” akcentē, – ja degvielas, rezerves daļu un autobusu izmaksas viņi nevar ietekmēt, tad reģionālo pārvadājumu atkārtotajā konkursā labāka cena iegūta, atsakoties no ieceres palielināt autobusu šoferu algas.

SIA “Jēkabpils autobusu parks” valdes priekšsēdētājs Jānis Ščerbickis skaidro: “Cietušais diemžēl ir autobusa vadītājs. Mēs iepriekš to cenu uztaisījām tādu, jo nav populāri būt par šoferi, gados jaunie nenāk strādāt, un vēlējāmies to algu padarīt pieņemamāku. Bet, kā tās izmaksas sabalansēt, diemžēl tā starpība veidota uz algas rēķina.”

Atkārtotajā konkursā par četru maršrutu tīklu daļām pieteikušies pat četras reizes vairāk pretendentu nekā pirmajā izsludinātajā, vēlāk, atceltajā konkursā. Autotransporta direkcija tagad sāks visu piedāvājumu izvērtēšanu. Tikmēr SIA ”Jēkabpils autobusu parks” pauž neizpratni, kāpēc vispār tika atvērts atkārtotais konkurss lotē Jēkabpils, Preiļi, Līvāni, ja Iepirkumu uzraudzības birojs iepriekš, pirmajā konkursā norādītās izmaksas par vienu kilometru atzina par adekvātu un atbilstošu piedāvājumu.