AM šogad par bruņutransportieriem somu uzņēmumam ”Patria” pārskaitīs aptuveni 30 miljonus

0 Komentāru

Uz priekšu virzās vēsturiski dārgākais Aizsardzības ministrijas (AM) iepirkums – lai gan iecere izgatavot somu uzņēmuma “Patria” rūpnīcā ar Baltijas valstīm kopīgu bruņumašīnas modeli pārtapusi vienīgi Somijas un Latvijas sadarbības projektā, AM ir panākusi tehnikas pilnīgu komplektēšanu Latvijā pēc diviem gadiem, kamēr pirmās mūsu armijai domātās mašīnas ražos uz vietas Somijā, vēsta “Nekā personīga”.

Latvijai no Baltijas valstīm bruņutransportieri mācību un kaujas uzdevumiem vajadzīgi visvairāk. Atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas, trīsdesmit atjaunotās neatkarības gados mūsu transporta flote nav tikusi papildināta ar karavīru pārvietošanai domātu jaunu tehniku, bet gan esam izlīdzējušies ar  lietotiem vai sabiedroto dāvinātiem veciem braucamajiem. Latvijas armija ilgu laiku meklēja NBS un zemessardzei mobilu platformu, kas būtu droša braukšanai gan pa smiltīm, gan purviem.

Aizsardzības jomas dārgāko iepirkumu  aizsāka vēl iepriekšējā aizsardzības ministra Raimonda Bergmaņa laikā.  Pieteicās četras lielas starptautiskas kompānijas. Cīņa par to, kurš iegūs 200 miljonu vērto pasūtījumu,  bija liela.  Uzvara tika “Sisu”, taču konkurenti pierādīja, ka somu četrriteņu bruņutransportieri neatbilst konkursa specifikācijai, un iepirkumu pārtrauca. “Nekā personīga” arī izteica aizdomas par Latvijas AM pārāk ciešu sadarbību ar Somijas militārās industrijas pārstāvjiem. Tomēr ministrija pārbaudēs nekādu interešu konfliktu nekonstatēja.

Ministra Arta Pabrika laikā taktiku mainīja- bruņutransportierus izlēma iegādāties pētnieciska starpvalstu līguma ietvaros. Par ražotāju izvēlējās atkal somus –  kompāniju “Patria Land Oy”.

Šādu vienošanos Eiropas komisija atļauj, taču iepirkums ir necaurspīdīgāks un militāro iepirkumu specifikas dēļ būtiska informācija tiek noslepenota.

2019. gada nogalē nodomu pievienoties jaunu bruņutransportieru izveidē  parakstīja arī Igaunija.Taču pirms līguma slēgšanas ar somu “Patria”, dārdzības un priekšrocību trūkumu dēļ savu dalību projektā kaimiņi apturēja.

Par vairāk nekā  200 bruņumašīnu iegādi šo vasar vienošanos parakstīja vienīgi Latvija un Somija.

AM valsts sekretārs Jānis Garisons pecīzas bruņutransportiera izmaksas nebija gatavs nosaukt, skaidrojot, ka tas ir komercnoslēpums. “Mēs esam turējušies šajos te rāmjos, kādi bija sākotnēji nosprausti pret to tehnisko specifikāciju. Un mēs esam zem 700 000 par vienu mašīnu,” viņš pauda.

Sešriteņu bruņutransportierus uzņēmums “Patria” sāka ražot pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados.  Savas vienkāršības dēļ tas saukts arī par kaujas lauka taksometru. Uzņēmums nāca klajā ar mašīnas uzlaboto versiju, un tās tapšanā  aktīvi iesaistījušies arī Latvijas uzņēmēji. Jaunā bruņumašīna sver 21 tonnu un spēj braukt ne tikai pa sauszemi, bet arī peldēt pa ūdeni.

Uzņēmums “EMJ Metāls” ir viena no piecām Latvijas kompānijām, kas šobrīd izgatavo detaļas “Patria” ražotajiem bruņutransportieriem. Lai tas kvalificētos 6 reiz 6 projektam, uzņēmumam vajadzēja iegūt speciālo militārā ražotāja licenci. Bija nepieciešams veikt papildus investīcijas  iekārtās, bez kurām ražošana šim projektam nebūtu iespējama.

Agris Punculs, SIA “EMJ Metāls” mārketinga direktors

“To varētu raksturot, kā būt klientam slēgtā džentelmeņu klubiņā. Ja kāds no biedriem tevi uzaicina, un tu nesataisi nepatikšanas, tad būs labi.”

Atsevišķu detaļu locīšana  mašīnu karkasam ir bijusi gana sarežģīta. Vajadzēja iegādāties papildu iekārtas, kas var uzlocīt profilus ar garumu līdz pat astoņiem metriem. Kompānija lepojas arī ar iespaidīgo lāzergriešanas iekārtu. “EMJ Metāls” būs nepieciešamas arī papildu telpas, kas paredz vēl apmēram pusotru miljonu lielas investīcijas.

Agris Punculs, SIA “EMJ Metāls” mārketinga direktors

“Latvijas uzņēmumi, kuri iesaistās projektā, mēs tā kā gribam teikt, ka mēs arī esam veikuši investīcijas. Un tās nebeigsies ar to pusotru miljonu. Tur ir laba ziņa. Jo, kā Mašībūves asociācija saka, “EMJ Metāls” ir lielākais specializētais metāllokšņu uzņēmums Baltijā, un ar šādu specializāciju, vismaz kā ir teicis MASOC (Mašīnbūves un metālapstrādes rūpniecības asociācija) mēs esam lielākais.”

Un mēs esam tas uzņēmums, kas daudzos gadījumos ir radījis pieprasījumu tirgū.

Tomēr optimismu nedaudz mazina arvien pieaugošās metāla cenas. Kompānijas darbību kā daudzus ietekmējuši arī gada sākumā noteiktie koronavīrusa ierobežojumi. Tomēr  “EMJ Metāls” ir ieguvis jaunas jaudas, ko ir iniciējis 6 reiz 6 projekts.

“EMJ Metāls” mārketinga direktors Agris Punculs norāda, ka kopumā uzņēmuma sajūta, indikatīvie aprēķini, arī jau esošais padarītais, saka, ka ir labi un kompānija ir apmierināta.  Jo ja nebūtu “Patria” projekts tik ātri attīstījies, tad, visticamāk, patlaban nebūtu astoņi metri, ražošana nebūtu palielināta no 2500 kvadrātmetriem uz 9000 kvadrātmetru, kompānijai nebūtu 130 darbinieku iepretim 90 darbinieku pērn.

“EMJ Metāls” līdz šim saņēmis ap pusmiljonu eiro lielu “Patria” pasūtījumu. Pārējiem Latvijas uzņēmumiem tie bijuši krietni mazāki, jo “EMJ Metāls” izgatavo lauvas tiesu no aizsardzības ministrijas pasūtīto bruņutransportieru  detaļām. Sākotnēji sadarbībai pieteicās ap 50 Latvijas uzņēmumu. Un patlaban notiekot sarunas  ar vēl padsmit firmām.

Vienošanās ar somu “Patria” paredz, ka Latvijas uzņēmumu iesaiste 200 miljonu vērtajā iepirkumā  ir vismaz  30%. Aizsardzības ministrija plāno, ka tas tiks ievērots.

Jānis Garisons, AM valsts sekretārs

“Pašlaik esošie aprēķini liecina, ka tie būs vismaz 60 miljoni. Kas būs trešā daļa no pasūtījuma. Kas ir obligāti jāizpilda un attiecīgi un tā ir jau iekļauta kā daļa no pirkuma līguma kā obligāta prasība, kuru mēs attiecīgi kontrolēsim.”

“Nekā personīga”: “Tas nozīmē, ka, ja tas tiek lauzts kādai no pusēm, tad ir sekas.”

Jānis Garisons, AM valsts sekretārs: “Tieši tā.”

“Nekā personīga”: “Kuram?”

Jānis Garisons, AM valsts sekretārs: “Tā ir “Patria”. “Patria”, kas ir piegādātāja.”

No 2023.gada ”Patria”  bruņumašīnu gala komplektāciju paredzēts veikt Cēsīs, uzņēmumā “Defence Partnership Latvia”, ko veido “Patria” meitas kompānija  un Cēsu uzņēmums SIA “Unitruck”. Ilgais laiks nepieciešams automehāniķu un metinātāju  apmācībai, zināšanu un tehnoloģiju pārnesei.

Uģis Romanovs, “Patria Latvija” izpilddirektors

“Latvijas aizsardzības ministrijas un “Patria” izvēlētais ceļš ļoti garās un sāpīgās diskusijās rezultējās tajā, ka vislabākais modelis gan no piegāžu drošības, gan arī no biznesa viedokļa (lai šis bizness ir uzturams) ir ražot Latvijā šīs mašīnas.”

Tātad sākot no 2023.gada NBS vajadzībām šīs mašīnas tiks ražotas Latvijā.

Latvijas armija testa braucienu veica vasarā. Bruņutransportieru tehniskie parametri ir pielāgoti Latvijas apstākļiem.  Šo mēness Latvijā jāierodas pirmajiem  10 mit bruņutransportieriem. Tā kā Somijas ražotājs no savas puses piekritis ražošanu pēc pusotra gada  pārcelt uz Latviju, tad  aizsardzības ministrija piekāpusies pirmās iemaksas palielināšanā. Tie šogad būs 15 procenti jeb aptuveni 30 miljoni eiro.

Precīzs bruņutransportieru skaits, ko Latvija iegādāsies vēl netiek nosaukts. Jo vēl nav skaidrs, cik daudz no tām būs aprīkotas ar sakariem un cik būs nepieciešamas medicīnas mašīnas. To izmaksas ir krietni dārgākas.

Tikmēr par pievienošanos Latvijas -Somijas projektam oficiālu interesi sākusi izrādīt Zviedrija, kas pēdējos gados lēmusi būtiski palielināt savu militāro budžetu.

0 Komentāru