Eksperiments: cik viegli cilvēki uzķeras uz vilinoša piedāvājumu un paraksta falšus līgumus?

0 Komentāru

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sadarbībā ar tirdzniecības parku “Alfa” un portālu Skaties.lv rīko sociālo eksperimentu, kurā cilvēkiem tiek izteikts vilinošs piedāvājums, taču tajos slēpjas kāds āķis. 

“Izdevīgs piedāvājums!”, “Tu jau sen to esi pelnījis!” – šādu paziņojumu mums ikdienā ir visapkārt. Lai cik “garšīgi” tas viss arī izklausītos, tiem vienmēr ir arī medaļas otra puse – juridiskie noteikumi, kas nosaka atbildību par saistībām un pienākumiem. Ar tiem ir rūpīgi jāiepazīstas, un tāpēc arī PTAC nolēma veikt eksperimentu, lai noskaidrot – vai cilvēki lasa vai nelasa noteikumus.

Tirdzniecības parkā tika izvietots stends, kurā cilvēkiem tika piedāvāta lieliska iespēja laimēt ceļojumu uz Havaju salām. Viss, kas jāizdara – jāaizpilda anketa un jāapstiprina, ka piekrīt akcijas noteikumiem.

Vērīgākie eksperimenta dalībnieki ievēroja, ka akcijas noteikumi ir gaužām dīvaini – nepieciešami radinieku kontakti, kuriem būs šis ceļojums jāapmaksā, ja līdz noteiktam datumam to neizdara pats akcijas dalībnieks.

Tāpat arī akcijas dalībnieki patur tiesības pēc ceļojuma atlīdzības vērsties  akcijas dalībnieka darbavietā u.c. dīvainas lietas.

Eksperimentā iesaistījās arī radio un TV personība Oskars Lepers, kurš cilvēkus intervēja pēc anketas aizpildes, un viņa jautājumi cilvēkus pārsteidza, jo tie nebija iepazinušies ar akcijas noteikumiem, kurus pirms tam paši ar savu parakstu bija apstiprinājuši. Izrādās, 36 no 50 “akcijas” dalībniekiem nemaz neiedziļinājās tās saturā, kā rezultātā piekrita brīvprātīgi obligātajam atvaļinājumam.

Sanita Gertmane

Sanita Gertmane
PTAC informēšanas un komunikācijas daļas vadītāja

Mēs bieži vien varam tērēt laiku, izstaigājot daudzus veikalus un salīdzinot cenas ikdienišķām lietām, bet savukārt, piemēram, izvēlētos pakalpojumus, it sevišķi kreditēšanas pakalpojumu, līgums nemaz netiek līdz galam izlasīts, kā rezultātā patērētājam nav nojausmas, kāda cena  patiesībā ir šim pakalpojumam. Un tā sekas pēc tam var būt krietni nopietnākas, nekā tam, ja mēs kādu preci nopērkam par dažiem centiem dārgāk.

PTAC aicina rūpīgi sekot līdzi līgumu nosacījumiem – patērētājiem ir jāzina savas tiesības!Šī gada februārī PTAC uzsāka informatīvi izglītojošu kampaņu par finanšu pratību – ”Sauc lietas īstajos vārdos!”, kura tiek īstenota ar mērķi informēt sabiedrību par finanšu pratību, personīgās maksātspējas izvērtēšanu un spēju to kritiski izvērtēt, salīdzinot dažādus finanšu instrumentus un piedāvājumus.

Finanšu pratības veicināšanai aicina apmeklēt izglītojošu un interaktīvu interneta vietni parads.lv!

0 Komentāru