“airBaltic” šomēnes svin 23 gadu jubileju

Komentāri

Latvijas nacionālā aviokompānija “airBaltic” šomēnes svin 23 gadu jubileju. Kompānija darbojas jau kopš deviņdesmito gadu vidus, kad tai bija vien dažas lidmašīnas.

Visas izmaiņas piedzīvojis arī kāds pilots, kurš kompānijā strādā kopš pirmās dienas – Pauls Cālītis.

Sarunā ar LNT raidījumu “900 sekundes” Pauls Cālītis norāda, – lai arī viņa pamata pienākumi lidsabiedrībā jau ilgu laiku ir birojā nevis pilota kabīnē, viņš joprojām turpina lidot, lai uzturētu pilota kvalifikāciju.

“Bērnībā mani interesēja aviācija,” Pauls atminas, ka bērnībā lidmašīnas viņu interesēja, taču ne vairāk kā citus tā vecuma zēnus. Noteiktu lēmumu kļūt par pilotu viņš pieņēma vidusskolā.

Pēc skolas beigšanas un pilota iemaņu gūšanas Pauls pilotēja vairāku Latvijā bāzētu lidsabiedrību lidmašīnas, līdz 24 gadu vecumā 1995. gadā viņam pavērās iespēja pieteikties darbā jaunizveidotā kompānijā – “airBaltic”.

“Es izturēju konkursu un tiku pieņemts pirmajā pilotu grupā, es biju viens starp sešiem pilotiem,” atminas Pauls.

Tolaik “airBaltic flotē bija tikai trīs lidmašīnas. Pauls lidoja ar “SAAB 340” lidmašīnu, kas vadāja pasažierus maršrutā Rīga-Stokholma un vēl trīs maršrutos. Turpmākajos gados lidmašīnu skaits pieauga, taču joprojām bija salīdzinoši neliels.

“Tad, kad bija tās piecas līdz septiņas lidmašīnas, nekad nebija prātā, ka būs 30 līdz 35 lidmašīnas, lidosim pa visu Eiropu un ieņemsim vadošu lomu aviācijas tirgū,” stāsta Pauls.

Lidmašīnu skaits sāka straujāk pieaugt pēc tam, kad Latvija kļuva par Eiropas Savienības dalībvalsti.  Līdz ar to pieauga vajadzība pēc pilotiem. Tāpēc pirms astoņiem gadiem izveidots  mācību centrs, kur darba iemaņas apguva lidmašīnas apkalpojošais personāls – tehniķi un stjuarti.

Savukārt šogad sākta pilotu akadēmijas darbība. Jauno pilotu apmācību ilgums ir divi gadi. Divu gadu laikā intensīvi mācoties, viņi nonāk līdz tam līmenim, ka pēc tam var sākt darbu aviokompānijā.

Pauls norāda, ka spēja apstrādāt lielu informācijas daudzumu un spēja neapjukt, uzticamība, izteiktai atbildības sajūta, – tās ir vienas no pamatīpašībām, kas veido labu pilotu. Svarīga arī motivācija, tai nevajadzētu būt pārāk mākoņainai.

“Atrasties lidmašīnas priekšā ar tādu skatu un dinamiku, tas ir kaut kas īpašs, ir savs skaistums, romantika un ir arī praktiskā puse, un ikdienā ir smagi jāstrādā,” stāsta Pauls.

Pašlaik notiek “airBaltic” flotes nomaiņa, uz dažādiem galamērķiem lido jau 12 “Airbus 220” lidmašīnas. Trīsdesmito gadadienu “airBaltic” plāno sagaidīt jau ar 80 jaunām “Airbus” lidmašīnām. Nesen noslēdzās iedzīvotāju balsojums par to kādu Latvijas pilsētu vārdos nosaukt jaunās “airBaltic” lidmašīnas. Visvairāk balsu guva Cēsis, Alūksne, Valmiera un vēl 11 Latvijas pilsētas. To nosaukumi rotās lidmašīnu sānus.

Kopš 2017. gada Latvijā atkal ir iekšzemes reisi. No Rīgas uz Liepāju var aizlidot arī ar lidmašīnu. Skaties.lv šā gada pavasarī nolēma pārbaudīt, kā tas darbojas dzīvē. Kā mums veicās? Uzzini šeit!

Lasi vēl