10 padomi, kā pareizi atvēsināties karstā laikā

1 komentārs
10 padomi, kā pareizi atvēsināties karstā laikā
DMITRIJS SUĻŽICS, F64

Iepazīsties ar desmit padomiem, kā karstajā laikā pareizi atveldzēties, ko ēst, kādu apģērbu un gultasveļu izvēlēties, par kuriem informē “BENU Aptieka”.

1. Uzmanies, lietojot kondicionieri!

Ķermenim šajā laikā nevajadzētu radīt lieku stresu, strauji no liela karstuma pārejot uz telpu ar kondicionētu gaisu, jo organisms var pārsalt. No kondicionieriem īpaši būtu jāuzmanās cilvēkiem ar alerģijām vai vāju imunitāti. Tāpat kondicionieros mēdz vairoties putekļi un baktērijas, kuras var izraisīt saaukstēšanos.

2. Izmanto logu dotās iespējas!

Dienā aizsedz logus – aizver aizkarus vai žalūzijas, lai telpā iekļūtu pēc iespējas mazāk saules gaismas un karstuma, bet naktīs jāver vaļā logi un jāvēdina telpas.

3. Ja ir iespēja uzturēties ēnā, dari to!

Dienas karstākajā laikā uzturies ēnā. Tā kā patlaban ir īpaši karsts laiks, tiešā saulē nebūtu ieteicams uzturēties jau no plkst. 10.00 līdz plkst. 16.00.

4. Labāk sporto tajās dienas stundās, kad vēsāks.

Izvairies no smagām fiziskām aktivitātēm – dienas karstākajās stundās ieteicams izvēlēties mierīgākas aktivitātes, bet sportošanu atstāt agriem rītiem, kad gaiss ir vēsāks.

5. Atveldzējies vēsā dušā vai vannā!

Jā, arī tas ir risinājums.

6. Nenoslogo organismu ar smagiem ēdieniem!

Lai palīdzētu organismam uzturēt optimālu temperatūru, ieteicams ēst dārzeņus, augļus un ogas, jo tie satur daudz šķidruma. Vēlams tos ēst svaigus un termiski neapstrādātus. Šajā laikā būtu jāizvairās no trekniem, smagiem ēdieniem, ko organismam ir grūtāk pārstrādāt. Ne mazāk svarīgi ir nepārēsties – šobrīd labāk ēst mazākām porcijām, bet biežāk.

7. Uzņem ūdeni vairāk nekā parasti un dari to regulāri visas dienas garumā!

Ūdens ir ļoti būtisks, jo karstumā cilvēks pastiprināti svīst, tāpēc palielinās organisma atūdeņošanās risks.

8. Izvairies no atsevišķiem dzērieniem.

Izvairies no saldinātiem un kofeīnu saturošiem dzērieniem, jo tie vēl vairāk atūdeņo organismu! Tāpat ierobežo alkohola lietošanu, jo tas ne vien atūdeņo, bet vēl vairāk sakarsē organismu, jo paplašina asinsvadus.

9. Izvēlies apģērbu un gultasveļu no dabīgiem materiāliem.

Karstajās dienās ieteicams ģērbt vieglu, brīvu un gaišu apģērbu, kā arī, atrodoties ārā, nepieciešama cepure. Vislabāk būtu izvēlēties dabiskus materiālus – linu, zīdu vai kokvilnu, nevis sintētiku. Tas pats attiecas arī uz gultasveļas izvēli. Lai izvairītos no kāju tūskas, vēlams vilkt ērtus apavus un izvairīties no ilgstošas stāvēšanas. Tāpat ieteicams kājas atvēsināt ūdenī, kā arī vilkt kompresijas zeķes.

10. Izvairies no straujas ķermeņa atdzesēšanas!

Pārkaršanas gadījumā noteikti nevajadzētu strauji mesties ūdenī. Strauja temperatūras maiņa var izraisīt muskuļu krampjus vai sirdsdarbības un asinsrites traucējumus. Tāpēc ūdenī jāiet lēnām, ļaujot organismam pielāgoties temperatūras maiņai.

“BENU Aptiekas” farmaceite Zanda Ozoliņa atgādina, ka par pārkaršanu liecina slikta pašsajūta, paaugstināta temperatūra, galvassāpes, slikta dūša, galvas reiboņi un karsta, apsārtusi āda. Pārkaršanas gadījumā cilvēkam palīdzība jāsniedz, noguldot viņu ēnā vai vēsā telpā, atbrīvojot no apģērba, dodot dzert ūdeni, vēdinot un liekot vēsas kompreses uz pieres un krūtīm. Ja parādās krampji, apziņas traucējumi un samaņas zudums, jāsauc ātrā palīdzība.

1 komentārs