Rīga nākotnē plāno atteikties no trolejbusiem

17 komentāri
Rīga nākotnē plāno atteikties no trolejbusiem
IEVA LŪKA, LETA

Viena no Rīgas prasmīgākajām trolejbusa vadītājām jau drīzumā plāno izdot grāmatu, kur būs stāstīts par trolejbusu vadītāju ikdienu. Grāmatas ”Zem sprieguma” autore Ērika Strazdiņa norāda, ka viņai trolejbusu vadīt ir viegli, jo viņa mīl cilvēkus. Taču, kā izrādās, trolejbusi Rīgā ir apdraudēti, jo tie ir rindā pirmie, kas tiks aizstāti ar modernāku tehniku.

Trolejbusi Rīgā sāka darbu 1947. gadā, pa Latvijas galvaspilsētas ielām tie braukā jau 72. gadu. No tiem 20 gadus pie Rīgas trolejbusa stūres ir sēdusies Ērika Strazdiņa. “Man darbu darīt ir viegli, tāpēc ka es vienkārši mīlu cilvēkus. Es jūtos piederīga šeit,” viņa saka.

Ērika parasti sastopama, vadot 17. maršruta trolejbusu, kas cilvēkus ved no Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas uz Purvciemu. Vadītāja norāda, ka viņas acu priekšā ir izaugusi jauna pasažieru paaudze: “Bija, kad es tikko sāku strādāt, puisītis man iedeva konfekti, viņam bija kādi seši gadi. Tagad tas puisis ir liels un viņam ir mazs bērniņš, kuru viņš vadā uz bērnudārzu,” stāsta trolejbusa vadītāja.

Ērika pie trolejbusa stūres ir piedzīvojusi daudz ko. Ir bijuši gan negadījumi, gan arī skaisti mirkļi. Viņai atmiņā palikusi kāda īpaši iespaidīga jaungada nakts, kad Ērika pusnakts salūtu sagaidīja pie stūres: “Kad sākās salūts, jutos kā pasakā skaisti, jo no salūta izveidojās piramīda. Cilvēki šāva šampanieti, viss pa gaisu.”

Jau drīzumā Ērika plāno laist klajā pašas sarakstītu grāmatu ar nosaukumu ”Zem sprieguma”, teju trīs simtus lappušu biezajā grāmatā būs aprakstīta trolejbusu vadītāju dzīve, gan darbs, gan atpūta.

Sabiedriskais transports Rīgā mainās, un daudz kas liecina, ka tuvojas laiks, kad trolejbusi pa šīs pilsētas ielām vairs nebrauks.

“Nākotnē, tas noteikti notiks.” “Rīgas satiksmes” pārstāve Baiba Bartašēviča apliecina, ka pienāks brīdis, kad trolejbusu Rīgā vairs nebūs. Trolejbusi ir pirmie rindā uz noņemšanu, kad sāks darboties lētāks videi draudzīgs transports.

“Trolejbuss, jā, ir videi draudzīgs, bet tai pašā šī te vadu infrastruktūra jāuztur un par to jārūpējas. Un ja ir videi draudzīgs autobuss ar nulle izmešiem, tad, protams, šis veids būs galvenais, jo ir lētāks,” teic “Rīgas satiksmes” pārstāve.

Pašlaik Rīgā 17 maršrutos cilvēkus pārvadā 260 trolejbusi, vēl 2012. gadā bija vairāk nekā 300. Gada laikā to kopēji nobrauktais attālums ir iespaidīgs, vairāk nekā 10 miljoni kilometru. Savukārt pārvadāto pasažieru skaits ir vairāk nekā 40 miljoni cilvēku gadā.

Trolejbusi no ielām, protams, nepazudīs uzreiz. Rīgā pasažierus pārvadā vēl diezgan jauni trolejbusi, tāpēc paies vismaz divpadsmit gadi, līdz minētie trolejbusi būs savu laiku nokalpojuši. Taču jau tagad ir maršruti, kur trolejbusus aizstājuši citi transporta veidi.

Piemēram, Zaķusalā, kur agrāk uz televīzijas centru ilgus gadus veda trolejbuss, tas ir aizstāts ar 59. mikroautobusu. Savukārt 3. trolejbusa maršruts pagarināts līdz Kundziņsalai, bet vadi netika uzlikti, jo jaunie trolejbusi var braukt arī ar dīzeļdzinēju. Iespējams, trolejbusus varētu aizstāt ar ūdeņraža autobusiem, diemžēl joprojām nav zināms, kad sāks darboties jau uzbūvētā ūdeņraža uzpildes stacija.