Rīgas Satiksme tērēs 18 miljonus, lai nopirktu jaunus ūdeņraža autobusus un trolejbusus

1 komentārs
Rīgas Satiksme tērēs 18 miljonus, lai nopirktu jaunus ūdeņraža autobusus un trolejbusus
LETA

Iespējams, kārtējā šķērdēšanās ar nodokļu maksātāju naudu drīz notiks Rīgas Satiksmē. Šī Rīgas domes padotības iestāde grasās iegādāties jaunākās paaudzes sabiedrisko transportus – 10 ar ūdeņradi darbināmus trolejbusus un tik pat daudz autobusus. Kopējās izmaksas lēšamas ap 18 miljoniem eiro, pusi segšot Eiropas fondi. Ar šādu daudzmiljonu projektu Rīga iecerējusi cīnīties pret vides piesārņojumu ar izmešiem.

Vai gaiss kļūs tīrāks?

Viens no veidiem, lai līdz 2020.gadam par 20% samazinātu oglskābās gāzes izmešus pilsētā, kā to paredz Eiropas pilsētu mēru pakts, ir bezizmešu transportlīdzekļu ieviešana sabiedriskā transporta sektorā. Nolemts par aptuveni 18 miljoniem eiro iegādāties divdesmit ar ūdeņradi darbināmus trolejbusus un autobusus, jo tie nerada kaitīgos izmešus. Rīgas satiksmes Juridiskās daļas vadītājs Didzis Stepe norāda,

Rīgas pilsētā jau kādu laiku ir samilzušas problēmas ar gaisa kvalitāti. Rīga pat ir saņēmusi aizrādījumus no Eiropas Komisijas par šo gaisa kvalitāti un to, ka ir kaut kas jāveic lietas labā, jāmeklē risinājumi. To arī Rīga cenšas darīt.

Ar dīzeli darbināmo autobusu aizvietošana ar ūdeņraža autobusiem no vides piesārņojuma aspekta vēl būtu saprotamāka, bet izbrīnu raisa nepieciešamība nomainīt trolejbusus. Zināms, ka tie lielākoties brauc pa elektrības vadiem un tikai atsevišķos brīžos pārslēdzas uz dīzeļdzinēju. Piemēram, šķērsojot Akmens tiltu vai dažu lielu pasākumu laikā, kad jāmaina maršruti. Hibrīdtrolejbusu iegādi Rīgas satiksmē pamato ar vārdiem ”tāds bija projekta nolikums.”

Kam taisnība?

Nedz Rīgas satiksmē, nedz tās pieaicinātais pārstāvis no Latvijas Zinātņu akadēmijas Aivars Starikovs, nevar uzreiz pastāstīt, par cik tad šie 20 transportlīdzekļi samazinās kopēju izmešu daudzumu pilsētā. Tiek norādīts, ka vide tomēr nav vienīgais iepirkuma iemesls, svarīgi esot arī ekonomiskie aprēķini. Aivars Starikovs norāda, ka jaunās paaudzes transportlīdzekļi ekspluatācijā būšot lētāki.

Tas ne ar ko neatšķiras no klasiska autobusa. Viņam pat apkope ir salīdzinoši vienkāršāka. Laiks, ko vajag pavadīt apkopes ”boksos” ir mazāks. Dzīves cikls šim autobusam ir tieši tāds pats kā parastam autobusam.

Savukārt RTU Enerģētikas un elektrotehnikas fakultātes dekāns Oskars Krievs norāda, ka ūdeņraža degvielas elementi, kas no ūdeņraža rada elektrību, ir ļoti dārgi, jo tajos izmanto platīna katalizatoru. Turklāt to kalpošanas laiks neesot ilgs.

Kā kurš ražotājs to garantē, bet tas nav tāpat, kā nopirkt dīzeļautobusu un zināt, ka miljons kilometrus ar to var nobraukt. Ar šo degvielas šūnu darbināmam autobusam noteikti mūžs nebūs tik garš. Tātad tur vēl būs jāmaina tieši tā visdārgākā daļa. Tā kā ir stipri jāskatās, vai tas ir ekonomiski izdevīgi.

Dārgās iekārtas

Platīns ir tikai nedaudz lētāks par zeltu. Ja zelta cena gramā ir 41 ASV dolārs, tad platīna – 31 ASV dolārs. Pašlaik pasaulē aktīvi tiekot meklēti citi lētāki materiāli, ar ko šo platīna katalizatoru varētu aizvietot. Pašlaik tie nav komerciāli izdevīgi. Turklāt jaunie transportlīdzekļi problēmu ar gaisa piesārņojumu Rīgā nerisinās.

Mums ir jāskatās arī uz privāto sektoru. Paši esat pamanījuši, cik bieži garām aizbrauc ar dīzeli darbināms automobilis un no tā ārā nāk melni dūmi. Es domāju, ka tas sektors daudz vairāk piesārņo. Autobusus jau vismaz regulāri apkopj.

Jāpiebilst, ka Rīga arī plāno par 4,5 miljoniem eiro izbūvēt ūdeņraža ražošanas, uzglabāšanas un uzpildes staciju 20 jauno transportlīdzekļu vajadzībām.

Foto

Video

1 komentārs