“Rail Baltica” projekts krasi izmainīs Rīgas centru; tam gan nepieciešami ap 110 miljoniem eiro

1 komentārs

“Rail Baltica” projekta veiksmīgai īstenošanai svarīga ir Rīgas pašvaldības iesaiste. Pilsētai megaprojekts ir iespēja būtiski uzlabot savu apkārtējo vidi, arī jaunas ielas un jaunu sabiedriskā transporta mezglu.

Tam visam finansējumu valsts un pašvaldība vismaz vārdos ir apņēmusies meklēt kopīgi. Tēlaini runājot, “Rail Baltica” jaunais sliežu ceļš rada audeklu tālākās bildes gleznošanai un būtiskākās izmaiņas, ko ieraudzīs rīdzinieki un pilsētas viesi, būs pašvaldības ziņā.

Pirmdien Ilgtspējīgas attīstības konsultatīvā koordinācijas padomē pieņemti svarīgi lēmumi, tostarp attiecībā uz infrastruktūru ap centrālo staciju. Piemēram, uzbērumu, aiz kura atrodas Rīgas autoosta, projektā plānots nolīdzināt. Tas nozīmētu, ka autobusa gaidītājiem nākotnē pavērtos skats uz Vecrīgu.

Pirmdien apspriesta arī iecere izveidot jaunu autoostai līdzīga izmēra sabiedriskā transporta mezglu, kas varētu pārņemt daļu reisu, kas šobrīd dodas centrālās stacijas apkārtnē. Viena no būtiskām izmaiņām skars vietu blakus tirdzniecības centra “Origo” jaunceltnei. Zem dzelzceļa sliedēm tiks izbūvēts tunelis, zem kura tiks pagarināta Elizabetes iela.

“No Elizabetes ielas dosieties uz priekšu Maskavas priekšpilsētas pusi, tad labajā pusē būs multimodālā sabiedriskā transporta mezgla teritorija apmēram 16 000 kvadrātmetru platībā,” stāsta “Eiropas Dzelzceļa līniju” projektu ieviešanas departamenta direktors Einārs Jaunzems.

Ja pašvaldība atradīs finansējumu, mainīsies arī cilvēku pārvietošanās iespējas ap staciju. Pilsētvides plānotāji iecerējuši tādu kā iziešanu no “elles tuneļiem”, un nākotnē visu gājēju pāreju novirzīt virszemē. Tuneļos varētu ierīkot tūkstošiem velonovietņu.

Kopumā attiecībā uz centrālās stacijas apkārtnes attīstību no trīs scenārijiem Rīgas pašvaldība paredzējusi realizēt optimālo programmu, kam būtu nepieciešami 110 miljoni eiro. Pašvaldība gatava līdzfinansēt mazāk nekā ceturto daļu. Satiksmes ministrijā (SM) informēja, ka valsts puse varētu mēģināt naudu piesaistīt no tiem pašiem fondiem, kas šobrīd apmaksā “Rail Baltica” projektu.

“Runājām par tādu pragmatisku mūsu piedāvājumu 110 miljoni, patiešām šā projekta realizācijā var būtiski uzlabot pilsētas centru pie centrālās stacijas, naudu vajadzētu meklēt visiem,” uzskata Rīgas mērs Oļegs Burovs (GKR).

Tikmēr satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) saka: “Ir patīkami, ka arī Rīgas pilsēta ir sagatavojusi savu redzējumu centra teritorijā un strādāsim kopā pie finansējuma, lai varētu plānu īstenot,” saka ministrs.

Pirmie būvdarbi dzelzceļa stacijā varētu sākties tuvāk 2020. gada beigām.