Rīgā uzsākts eksperiments: izmēģināta jauna koku stādīšanas metode, kas iztur lielo satiksmes slogu

Pievienot komentāru

Rīgā uzsākts eksperiments. Tā veicēji vēlas uzņēmējiem un pašvaldības pārstāvjiem pierādīt, ka ar mūsdienās pieejamām tehnoloģijām pilsētā kokus var stādīt pat kā drošības saliņas uz ielu braucamās daļas. Piemēram, pie Vērmaņdārza tiek stādīti deviņus metrus augsti koki.

Rīgas centrā pie Vernisāžas ekskavatora spīlēs iespiests vecs, metāla staba atlikums. Tā vien šķiet, ka tas spītīgi vēlas palikt vecajā bedrē. Taču strādnieki šajā vietā, ieviešot jaunas idejas un tehnoloģijas, veco staba galu nevar atstāt.

“Mēs gribam labāku nākotni, gribam redzēt pēc pieciem gadiem, kad būs koks kārtī ieaudzis, iesakņojies.” Biedrības ”Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis Māris Jonovs norāda, ka par uzņēmēju un privātpersonu ziedojumiem Rīgas Centrā tiek veikts praktisks eksperiments. Izmantojot mūsdienīgu tehnoloģiju, paredzēts iestādīt divus septiņus līdz deviņus metrus augstus koku stādus, tiem tiek radīti visi apstākļi, lai koki justos gluži kā veselīgā mežā.

“Šeit mēs būvējam sistēmu, kur saknēm augt, lai ir barības vielas, lai ir kompostvielas, lai ir sliekām, kur dzīvot, arī gaisu kokam vajag, līdz ar to tiek būvēta sistēma, kas neļauj kokam sablietēties,” skaidro ”Pilsēta cilvēkiem” pārstāvis.

Abiem koku stādiem ir izrakta vieta saknēm krietni lielāka nekā to parasti dara Rīgā. Bedrē tiek likti šāda izturīga plastikāta konstrukcijas, kas veiks pamata darbu.

Nīderlandes kompānijas “Tree Builders” tehniskais direktors Verners Hendriks Latvijas speciālistiem sniedz padomus, kā pareizi sagatavot vietu koku stādīšanai. Viņš norāda, ka lielākā daļa pilsētas koku aiziet bojā, jo augsne, kur tie aug, tiek pārmēru sapresēta. Melnzeme tiek saspiesta, tur nav gaisa, un baktērijas nevar veikt savu darbu. Tāpēc ir radīti šie balsti, kas uzņem transporta radīto spiedienu un saglabā augsni irdenu.

“Vieglās automašīnas un kravas auto ir smagi, un mums neder, ka tie sablietē augsni, jo kokiem patīk irdena zeme. Šī sistēma spēj uzņemt satiksmes svaru un saglabāt melnzemi irdenu,” skaidro ”Tree Builders” speciālists.

Nīderlandes kompānijas pārstāvis norāda, melnās plastikāta konstrukcijas spēj noturēt 55 tonnu spiedienu uz kvadrātmetru, tas ir tiešām ļoti daudz. Ir padomāts ne tikai par svaru, tehnoloģijas izstrādātāji ir ņēmuši vērā arī to, ka var pūst spēcīgs vējš.

“Šiem kokiem ir aptuveni 15 kubikmetri zemes, kas kopā ar visu konstrukciju un mitrumu svērs līdz 20 tonnām. Iedomājaties, ja jūs pie zemes tur 20 tonnu klucis, tad diez vai vējš jūs aizpūtīs,” saka Verners Hendriks.

Tāpat šajā tehnoloģijā ir padomāts arī par lietus ūdens novadīšanu un par pilsētas komunikācijām, tām irdenajā augsnē tiek ieguldītas īpašas aizsargcaurules. Šeit tiešām ir ņemtas vērā visu intereses.

Šī vieta Rīgā ir otrā, kur koku stādīšanai tiek izmantota šāda tehnoloģija. Pirmā vieta ir pie viesnīcas Dzirnavu un Antonijas ielu krustojumā.