Rīga kļuvusi par prestižas grafiskā dizaina organizācijas pārstāvniecības pilsētu

Pievienot komentāru

Rīga ir oficiāli kļuvusi par prestižās Starptautiskās eksperimentālā grafiskā dizaina organizācijas pārstāvniecības pilsētu. Tādas Eiropā ir tikai četras – vēl Londona, Edinburga un Parīze. Kāpēc izvēlēta tieši Rīga, un kādi varētu būt Latvijas ieguvumi?

Patlaban pasaulē kopā ir 42 šīs organizācijas jeb SEGD  nodaļas – Austrālijā, Jaunzēlandē, Āzijā, Eiropā, Amerikā un Kanādā. Rīga ir ieguvusi tiesības pārstāvēt starptautisku dizaina kopienu ne tikai Baltijas valstīs, bet arī visā Ziemeļeiropā.

“Tā ir kopiena, kurā notiek vairāki pasākumi. Tā ir SEGD ikgadējā digitālā dizaina balva. Tās ir SEFD konferences, četras gadā, kas veltītas gan plašāka dizaina, tēmai, gan digitālajam dizainam, gan radošo industriju biznesa vidē. Tāpat visas nodaļas organizē vismaz četrus pasākumus gadā arī par šim dizaina tēmām. Ir lekcijas jeb kā mēs to saucām – vebināri, kuru ir iespējams skatīties interneta vidē,” teic “SEGD Riga Chapter” līdzdibinātāja Dagnija Balode.

Latvijas dizaineri tika pamanīti, pateicoties dalībai SEGD konkursā. Par “SEGD Riga Chapter” organizatoriem ir iecelts dizaina birojs ”H2E”, kas pērn ieguva galveno balvu par darbu “Alūksnes bānīša stacija”. Viņu uzdevums ir pārstāvēt Latvijas dizainu starptautiskā mērogā, nodrošinot iespēju “SEGD Chapter” biedriem veidot pieredzes apmaiņu ar citiem dizaina jomas profesionāļiem, kā arī veicināt plašāku Latvijas dizaina atpazīstamību.

“Mums ir pilnīgi sava dizaina skola, kas jau ir izsenis radusies, kas nāk no mūsu tautas tradīcijām. Kas nāk no tā, kurā vietā mēs esam. Kā mums šeit Latvijā spīd saule, ar garām, garām ēnām, ar šito krāsu paleti, kas mums ir pelēkas dienas. Un skaistais pelēkums, vai nē,” saka “SEGD Riga Chapter” līdzdibinātāja Ingūna Elere.

“Viena no Latvijas iedzīvotāju īpatnībām, kuru ir pamanījuši starptautiski eksperti, mēs bieži vien attālumu mēram laikā. Piemēram, mēs sakām, ka no nacionālā mākslas muzeja līdz Brīvības piemineklim ir astoņas minūtes ko iet, nevis nepilns puskilometrs.”

Tas viss būtu izmantojams vides dizainā, kas neverbāli veido cilvēkiem izpratni par valsti, pilsētu vai konkrētu vietu, un vienlaikus ātri un neuzkrītoši sniedz arī ļoti praktisku informāciju. Tas esot ļoti svarīgi pašreizējā globalizācijas un digitalizācijas laikmetā, ko dizaineri sauc par ”Industriālās revolūcijas posmu 4.0”.

“Tagad mēs jau runājam par globālo sistēmu dizainēšanu. Kā vispār mums dzīvot, kā mums sarunāties savā starpā, jo tā jau ir tā lielākā problēma. Komunicēt savā starpā. Un dizainers tur ir pa vidu. Mēs vairs neskatāmies uz dizainu kā uz tādu ļoti šauru virzienu. Dizains ir klātesošs visur. Tāpat kā fizika, matemātika, medicīna,” norāda “SEGD Riga Chapter” līdzdibinātājs Holgers Elers.

“Tas ir ieguvums visai sabiedrība, jo šis te kopējais publiskais dizains sniedz visiem ieguvumu. Vai tev ir kur apsēsties īstajās vietās, un veids, kādā sēdēt – ar atzveltni, bez, vai tev ir atkritumu tvertnes īstajās vietās, lai nebūtu piesārņota pilsēta. Vai tu saproti kustību sarakstus. Kur tev ir jādodas un uz kuru pusi,” norāda Ingūna Elere.

Šogad Rīgā norisināsies vairāki starptautiski pasākumi, kuros tiks runāts par digitālo pieredzi, interaktīvā dizaina aspektiem telpiskā vidē un par navigācijas dizainu, kas ir ļoti svarīgs, piemēram, lai cilvēkam būtu saprotamas lidostas.