“Rail Baltica”: Valsts kontrole brīdina par izmaksu un termiņu riskiem

1 komentārs

Bažas par “Rail Baltica”. Visu trīs Baltijas valstu revīzijas iestādes – Valsts kontroles – kritizē veidu, kā dzelzceļa megaprojekts patlaban tiek realizēts. Ar miljardus vērtā projekta pārvaldību nesokas. Revidenti brīdina par riskiem, ka tiks kavēti gan termiņi, gan tiks pārsniegtas plānotās izmaksas.

Tas, ka laika un naudas ziņā apjomīgos projektos var būt novirzes, nav nekas neparasts. Ne visas izmaksas iespējams laikus aplēst līdz centam vai prognozēt darbu gaitu. Taču Baltijas valstu augstākās revīzijas iestādes apvienotajā revīzijā secinājušas, ka vērienīgā infrastruktūras projektā “Rail Baltica” klibo pārvaldība.

Dzelzceļa infrastruktūras megaprojekta “Rail Baltica” realizācija kavējas. Lai visu pabeigtu laikus līdz šobrīd iecerētajam 2026. gadam, visām iesaistītajām pusēm esot kārtīgi jāsaņemas. Tas tajā skaitā nozīmē arī veikt izmaiņas procesa pārvaldībā.

Kavēšanās pieņemt svarīgus lēmumus vai nespēja izšķirties, kurš, ko dara, maksā naudu, uz projekta īstenotāja “RB Rail” pārvaldībā konstatētajām problēmām norāda Valsts kontrole.

“Padomei nav paredzēts tāds mehānisms, kas notiek tad, ja ar balsošanu lēmums netiek pieņemts. Pats galvenais – par projektu kopumā – nav skaidrs, kurš viens ir tas, vai kāds mehānisms, kurā ātri varam pienākt pie lēmuma, nākotnē projektu īstenosim šādi,” saka Valsts kontroles padomes locekle Inese Kalvāne.

Izrādās, visu Baltijas valstu premjeri jau rīkojušies – uzdevuši Satiksmes ministrijām izstrādāt priekšlikumus pārvaldības modeļa uzlabošanai, lai nodrošinātu maksimāli ātru un efektīvu lēmumu pieņemšanu. Sagaidāmie rezultāti būšot pēc mēneša – 7. februārī, kad notiks premjeru tikšanās.

“Pats uzdevums ir tāds, lai šis būtu vienots projekts, nevis trīs dažādi projekti,” norāda “RB Rail” pagaidu valdes priekšsēdētājs Agnis Drīksna.

Ja izdosies projektu pārvaldīt efektīvi, būs pieejams finansējums un nozare būs gatava liela mēroga būvdarbus visās trīs valstīs vienlaikus, pastāv iespēja projektu pabeigt laikus, atzīts projekta īstenotājs. Taču negatīva scenārija gadījumā termiņi var ievilkties vēl par četriem gadiem.

Taču projekta izmaksas gan kopumā varētu pieaugt un pārsniegt sešus miljardus eiro, TV3 norādīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP), skaidrojot, ka milzīgā projekta katrā īstenošanas fāzē tiek veikti precizējumi.

“Šodien pat mums bija “Rail Baltica” sanāksme, kurā nolēmām, ka būs divas tehniskās apkopes vietas, nevis viena kā sākotnēji bija prognozēts, un katrs šāds lēmums, protams, ir arī ar finansiālām saistībām. Mēs nevarēsim izvairīties no izmaksu pieauguma,” saka Linkaits.

Pēc līdzšinējām aplēsēm, projekts izmaksās 5,8 miljardus eiro, taču pirmā finansēšanas līguma budžets jau pārsniegts par aptuveni 60 miljoniem – šis palielinājums esot ticis saskaņots ar galvenajiem naudas devējiem Eiropas Savienībā. Savukārt par to, kā projektu no savas puses realizē nacionālie ieviesēji – Eiropas dzelzceļa līnijas un Satiksmes ministriju, kā arī to sadarbību ar citām institūcijām – Valsts kontrole ziņos pēc pāris nedēļām.

1 komentārs