Politiskās partijas bruņojas ar sociālo tīklu profiliem

5 komentāri
Politiskās partijas bruņojas ar sociālo tīklu profiliem
Foto: Reuters/Scanpix

Sociālie tīkli kļūst par arvien spēcīgākiem ieročiem pirmsvēlēšanu laikā. Informācijas vākšana par lietotāju kontiem, izklaides lapu pārpirkšana, pārveidojot tās par politiskās reklāmas ruporiem, – tie ir tikai daži no veidiem, kā censties uzrunāt pēc iespējas lielāku sociālo tīklu auditoriju.

Turpinot sižetu sēriju par to, kā atpazīt nepatiesās ziņas internetā, LNT Ziņas šoreiz skaidro, kā darbojas sociālo tīklu algoritms, pēc kura mūs “it kā” interesējoša informācija parādās mūsu ziņu lentā, un kā to varam ietekmēt.

Tas, kāda veida saturu mēs redzam uz savas sienas “Facebook”, ir atkarīgs no mūsu iepriekšējām darbībām – kam esam sākuši sekot, esam spieduši ”like”, dalījušies, skatījušies video, klikšķinājuši uz fotogrāfijām vai komentējuši. “Facebook” algoritms uzskata – mums tas patīk, tāpēc arī nākotnē jārāda līdzīgs saturs. Turklāt, ja klikšķināts kaut reizi uz politisku informāciju, partijas lapu vai politiski publiskās personas profilu, tad turpmāk uz “Facebook” sienas var parādīties arī citu partiju aģitācijas.

Simona Vikštrēma
digitālās reklāmas aģentūras ”armadillo” projektu vadītāja

Var sasniegt arī tādu auditoriju, kurai ir pilnīgi pretēja ideoloģija, jo vienīgais faktors, pēc kā šajā gadījumā “Facebook” var to izvērtēt, ir jūsu intereses – politika. Ļoti plaši. Tātad, principā tur var ietilpt jebkura persona, jebkura partija. Protams, ir dažādi citi blakus faktori, kā, piemēram, vecuma grupa, reģioni, kas ir tie individuāli izskatāmie, ko konkrētais reklāmas speciālists var izvēlēties.

Citiem vārdiem, politiskās partijas, kam “Facebook” ir savas lapas, maksā naudu “Facebook”, lai šī sociālā tīkla reklāmas panelī pēc dažādiem filtriem atlasītu konkrēta veida lietotājus, uz kuru sienām parādīt politisko aģitāciju.

“Vienīgā iespēja, kā jūs varat izvairīties no šāda satura, ir mēģināt tajā neiesaistīties. Nevajag klikšķināt uz tiem video materiāliem, kuros jūs vada tikai maza ziņkāre, bet jūs pēc tam negribēsiet tos redzēt uz savas sienas, jo tad jūs viņus diemžēl redzēsiet. Jebkura iesaiste, jebkurš klikšķis tiek piefiksēts,” turpina .

Savukārt ētiski netīrāka ir “Facebook” profilu ar lielu sekotāju skaita pārpirkšana, vērtē ”Sabiedrības par atklātību Delna” eksperti. Šajā gadījumā partija uzreiz iegūst pat desmitiem tūkstošiem cilvēku lielu auditoriju. Tiek nomainīts vai nu lapas nosaukumus, vai arī starp līdzšinējo saturu, piemēram, jokiem, humora video un mīmēm, tiek pludināta iekšā vai nu partijas aģitācija, vai konkurējošo partiju nomelnošana.

Liene Gātere
biedrības ”Sabiedrība par atklātību Delna” direktore

“Facebook” lietotājs nekādā veidā to nevar pamanīt, vienkārši, viņš pēkšņi uz savas sienas sāk ieraudzīt partiju reklāmas. Ja viņš nav izlēmis, par ko balsos vēlēšanās, tad šīs ziņas, lielā mērā, var ietekmēt viņa izvēli un mainīt vēlēšanu iznākumu.

Tieši šādu ietekmīgo “Facebook” izklaides lapu pārpirkšana varētu vēl vairāk aktivizēties pirms vēlēšanām, vai arī atklāties, ka jau no paša sākuma partijas radījušas nepolitiska saturu izklaides lapu ar mērķi uzkrāt lielu sekotāju skaitu, bet tuvāk vēlēšanām to padarīt politiski propagandisku. Partiju uzraugiem tad neiespējami kļūst izsekot, cik daudz par to partijas samaksājušas.

Inga Spriņģe
pētnieciskās žurnālistikas centra “Re:Baltica” līdzdibinātāja

Tas ir tas veids, kā nemanāmi sociālajos tīklos nemanāmi tiek zombētas cilvēku smadzenes. Tas varbūt ir liels risks, ka tas notiek diezgan lielā apmērā. Ir ļoti daudz šādu lapu.

Lai kopumā redzētu, cik masveidīgi pret “Facebook” lietotājiem Latvijā ir vērstas politisko partiju reklāmas, Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centrs “Re:Baltica” aicina cilvēkus datoros ieinstalēt programmu “AdCollector”. Tad arī varēs analizēt, vai partijas ir pārkāpušas priekšvēlēšanu aģitācijas finansēšanas noteikumus.

TOP komentāri

  • ?
    +2 +2 0

    ?

    Vot vajadzētu uzzināt kāpēc partijas reklamējas tieši Facebook, piemēram draugiem.lv un OK.RU nē?
  • Indra Speciana
    0 0 0

    Indra Speciana

    KPV.LV jau sen ar cilvekiem runå un draudzėjas. 🤗 ne tikai virtuåli...
  • Elīna Gerliņa
    0 0 0

    Elīna Gerliņa

    Besi ara ka tagad kandidāti vēlas draudzēties virtuāli un suta uzaicinājumus..

Pievienot komentāru

Lūdzu, ievēro portāla lietošanas noteikumus. Nepiemēroti komentāri tiks dzēsti, bet to autoriem – komentēšanas iespēja liegta!

Lasi vēl