Politiķu reklāmas it visur – partijas izvērsušas agresīvākās vēlēšanu kampaņas

1 komentārs
Politiķu reklāmas it visur – partijas izvērsušas agresīvākās vēlēšanu kampaņas
EVIJA TRIFANOVA, LETA

Pēdējos mēnešos politiķus redzam it visur – uz reklāmas stabiem, autobusiem, avīzēs un sociālajos tīklos. Eksperti šā gada priekšvēlēšanu kampaņu sauc par nepieredzēti agresīvu.

Pamanīta arī ideju zagšana no starptautiskām kompānijām un Trampa stratēģijas kopēšana. Tikmēr partiju finanšu uzraugiem galvassāpes rada tēriņi internetā, kurus grūti uzskaitīt.

13. Saeimas vēlēšanu kampaņās politiķi netaupa nedz naudu, nedz laiku. Pieeja partijām gan atšķiras. Turīgāko politisko spēku biedri redzami ik uz stūra, bet pārējie meklē citus risinājumus.

Partijas priekšvēlēšanu aģitācijas periodā iztērējušas jau krietni vairāk par miljonu eiro. Maksimālais limits vienai partijai ir aptuveni 530 000 eiro, un vislielākie tēriņi līdz šim bijuši “Saskaņai”, Zaļo un Zemnieku savienībai un “Attīstībai/Par”.

Tajā pašā laikā vismazāk tērējas Jaunā Konservatīvā partija, Latvijas Krievu savienība un “KPV LV”, mēģinot vēlētājus uzrunāt caur sociālajiem tīkliem.

Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra “Re:Baltica” pētniece Inga Spriņģe uzsver, ka šīs vēlēšanas izceļas ne tikai ar to, ka politiķi atklājuši sociālos tīklus, bet arī viņu attieksmē pret medijiem.

Inga Spriņģe
“Re:Baltica” pētniece

Tādā ziņā mums ir pašiem savs Tramps. Tas nav nekāds jaunums, ka tā ir partija “KPV LV”, kuri pozicionējas, ka ir pret visiem. Šajā situācija starp “visiem” ir arī žurnālisti. Tie ir gan personīgi aizskārumi, gan klaji meli. Es domāju, ka tas tikai pieņemsies spēkā un nebeigsies pēc vēlēšanām.

Spriņģe uzskata, ka precīzi uzskaitīt partiju tēriņus sociālajos tīklos par to atbildīgajam Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam (KNAB) nebūs viegli. To nav iespējams izdarīt bez pašu sociālo tīklu palīdzības. “Grūti ir izsekot, bet sāk izskatīties cerīgi. Lēna saruna, taču KNAB kaut kādu informāciju iegūst. Es ceru, ka dabūs visu, kas vajadzīgs, bet tas jau būs jāskatās pēc vēlēšanām.”

KNAB pārstāvji pilnu apkopojumu par partiju aģitāciju sola vien pēc vēlēšanām, taču atzīmē, ka sociālo tīklu uzņēmumi sākuši ar biroju sadarboties. Vienlaikus jau atklāti vairāki pārkāpumi.

“Tas ir Spīķeru nama gadījums, kurā mēs aizliedzām veikt priekšvēlēšanu aģitāciju un lūdzām novākt reklāmas objektus. Tāpat gadījums ar trešās personas aģitāciju ir SIA “Žurnāls Nauda Ir”, bet tas nav vienīgais. Mums šobrīd jau ir vairāk nekā 20 pārbaužu par administratīvo resursu izmantošanu,” uzskaita KNAB Politisko organizāciju finansēšanas kontroles nodaļas vadītāja.

Tāpat birojs vētī aizdomīgos gadījumus ministriju reklāmās un pašvaldību informatīvajos izdevumos. KNAB arī uzslavē sabiedrības iesaisti partiju priekšvēlēšanu aktivitāšu uzraudzībā. Lietotnē “Ziņo KNAB” saņemti jau vairāk nekā 900 ziņojumu.